Golden Britisch Columbia - Reisverslag uit Golden, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Golden Britisch Columbia - Reisverslag uit Golden, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Golden Britisch Columbia

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

02 Augustus 2009 | Canada, Golden

Foto's:

Datum Vrijdag 24 juli Plaats Lethbridge
Het weer Geweldig mooi weer en temp tegen 30 graden
Vandaag naar Lethbridge gereden. Vanmorgen vertrokken we laat. Gisteravond had ik gemaild naar de camper dealer met vragen over de zonnecel en het trapje dat af en toe weigert. Voor de transformator had ik ook gemaild maar dat adres klopte niet. Als de Amerikaanse telefoon weer dekking heeft ga ik erom bellen. Trouwens, we waren hier bij een grote caravan dealer en die gaf ons een goede kans in Calgary. Als we daar zijn gaan we het opnieuw proberen en anders a ik eens zien hoelang het duurt zo’n ding uit Illinois naar hier te krijgen. Mocht het niet lukken, wel het gaat nu ook al meer dan 2 weken dus het komt wel goed. De dealer had een paar goede tips en die ga ik morgen uitvoeren. Hij adviseerde ook om eventueel een gewone acculader aan te schaffen en die te gebruiken om de accu’s op te laden en alles op die manier van stroom te voorzien. Wordt vervolgd.
In Lethbridge was men aan het oefenen voor de vliegshow morgen en wij stonden er vlakbij. Best mooi maar we hebben een uur staan te kijken en hebben het ook wel weer gezien. Vanmiddag zijn we naar een Japanse tuin geweest daar liepen echte Canadese meisjes in kimono. De tuin was mooi en de gebouwen ook echt leuk om te zien. Bij de caravan dealer kwamen we een ex Nederlander tegen, hij was na zijn militaire diensttijd uit Oudenbosch naar Lethbridge geemigreerd , farmer geworden en hier altijd heel gelukkig gebleven. We staan nu in en stadspark, vlakbij de Japanse tuin. Toen we vanmiddag de wagen neerzetten parkeerden we naast versierde auto met “just married”er op. Het bruidspaar was aan het foto’s maken. Een stukje verder zaten wat mensen en werd er een tent opgebouwd. Wij dachten, voor de bruiloft zeker maar dat klopte niet. Er was muziek en een dienst van een evangelist gepland. Er zaten wat mensen in het goede pak, ja hoor, van Nederlandse afkomst, een opa van ruim 90, zijn zoon en de ouders van de bruid, die wonen in ’s Gravendeel. We kletsten wat en het bleek dat hun kerk eeerst af en toe een dominee uit Nederland had en nu een vaste maar die moest elke 3 maanden het land uit. Een bekend verhaal want we hadden dat van Jo gehoord. Het blijft een klein wereldje

Datum Zondag 26 juli Plaats Calgary
Het weer Prachtig mooi, afgelopen nacht een onweersbui
We zijn gisteren begonnen met naar een boeren markt te gaan. We hebben er brood en biologische groenten gekocht van “Hurtigrites”. Dat zijn Hernhutters. Die mensen leven hier in communes en verbouwen groenten, bakken lekker brood ed en verkopen hun spullen op de markt. Prima kwaliteit en erg duur. Daarna van Lethbridge naar Coaldale gereden. Daar is een roofvogel reservaat. We hebben mooie vogels gezien, het geheel wordt gerund met vrijwilligers en gesponsord door Fortis bank. Er was trouwens ook een ING bank in dat plaatsje, Nederlands geld is overal… Goed, mooie vogels en een paar jonge uilen, die liepen gewoon los in de info ruimte. Vervolgens verder gereden en ergens in de middle of nowhere een recreatieplas mert campeer gelegenheid. Gewoon een leuke plek en prima recreatie voor mensen uit de opgeving . We vonden er een idillisch plekje aan het water. Nog een Nederlandse familie tegen gekomen die daar vlakbij een varkensboerderij heeft. Vandaag naar Calgary gereden en morgen gaan we hier de stad bekijken.

Datum Dinsdag 28 juli Plaats Banff
Het weer Regen en fris, rond 20 graden
Vandaag af en toe een regenbui en fris. Gisteren in Calgary ca 30 graden en zon. Gisteren hebben we Calgary bezocht. Eerst nog achter een step-up tansformer aan gebeld maar dat wordt niks. Ik had nu iemand die wel wilde leveren voor $ 480,- . Nou zo’n ding kost normaal ca $ 100,- dus daar had ik geen zin in. Bij gelegenheid gaan we naar een Cannadian Tyre en kopen een acculader oor een paar tientjes en dan doen we het wel daar mee. De zonnecel werkte vanmorgen maar vanmiddag was het weer niks meer.
Goed, gistermorgen naar Calgary gereden. Gewoon vrijwel naar het cetrum gereden, er is genoeg parkeerplek en het verkeer is zo rustig, een enkel probleem. We parkeerden bij China Town. Echt een Chinese wijk compleet met Chinese kruiden dokters, alerhande speciale winkeltjes en chinese dokters. En natuurlijk erg veel Chinese mensen. Alle openbare aanwijzingen zijn er ook in het Chinees aangegeven. Verder een Chinees sociaal centrum en een Chinees ontmoetingscentrum voor ouderen. Ze hebben het prima voor elkaar. De sad is modern, veel glas, staal en beton en de winkels binnen. Er bzijn geen leuke winkelgalarijen buiten. Ze hebben wel in het centrum een autovrij gebied en een compleet centrum van gebouwen die onderling zijn verbonden met loopbruggen die 4,80 meter boven de straat de gebouwen met elkaar verbinden. Binnen winkels en heel veel restaurants. Er boven kantoren. Allemaal gebouwen van 25 of 30 verdiepingen. Ook aardig: een uitkijk toren a la Euromast, 190 m hoog. Met een gedeelte dat ze als een serre hebben uitgebouwd maar dan met een glazen bodem. Of je wilt of niet, als je daar op stapt hou je je eel goed vast..
Tegen het eind van de middag rijden we de stad uit en gaan naar een camping west van Calgary omdat we naar Banff willen. Je kunt erg goed merken dat het hoogseizoen is. Het is erg druk op de camping en 80% mensen met kinderen. De kinderen op de camping vermaken zich net als in Europa en dat s erg leuk. Verder zijn mensen veel eer op zichzelf als buiten het seizoen. Dan zijn er veel meer contacten.
Douchen is opeens duur, het was steeds gratis of voor 25 dollarcent maar hier is douchen 2 dollar. We zullen er aan moeten wennen dat we naar de Rockies ook meer touristisch gebied in rijden. Vanmorgen via Cochrane naar Banff. De weg is sprookjesachtig, we rijden over de 1A, langs Ghost lake, een prachtig gebied. Een stuk voor Banff begint het nationale park, de autoweg loopt er gewoon doorheen. Je moet een kaartje kopen voor het park als je van de weg af wilt, als je non stop richting Vancouver rijdt mag je gewoon dor.
Banff is een druk plaatsje, ales op touristen afgestemd, als die er niet zijn is het echt leeg en dood. We lopen een rondje, gaan naar de VVV en zoeken een plekje op een camping in het park. Gewoon weer prachtig in het bos bij een meer met ruime plekken en bij elke plek, zoals overal, een vuurplaats en een picknick tafel.
Morgen: Banff bekijken, de berg op en naar een Thermaal bad(als het weer opknapt)

Datum Donderdag 30 juli Plaats Yoho Nationaal park
Het weer Gisteren wisselend maar wel lekker vandaag warm en zonnig. Vanavond een heftige onweersbui met regen
Eergisteren van Calgary naar Bannf. Het hele gebied is Nationaal park en als je daar wilt verblijven, ook in Bannf in een hotel, moet je een toegangskaart hebben en je mag daar ook niet vrij camperen. We gaan naar een park camping, Two Jack Lake en boeken voor 2 nachten. De camping is vrijwel vol en een kwartier later zijn alle plaatsen vergeven. Als je te laat bent en alle campings rond Bannf zijn vol dan is er nog een överloop”camping, een terrein waar je mag staan. Gister eerst het stadje bekeken, een druk dorp van de touristen met alle touristisch gezeur erbij. Dus druk, zoeken naar een parkeerplaats, maar wel veel ruimte voor campeerauto’s en nog gratis ook. De stad is wel gebouwd zoals alle steden hier, ruim en ongezellig. Waar ze echt gebrek aan hebben is leuke terrasjes want daar doen ze hier niet aan. We bekijken het beroemde hotel, gebouwd door de Canadese pacific spoorwegen en willen met de lift de berg op. Helaas daar zijn we rond half vier en er staan een rij van ca 100 m. We besluiten dat een dag uit te stellen. We gaan nog wel een poosje badderen in het termaal bad, lekker 40 graden. Na een half uur moet je daar echt uit anders raak je oververhit. Oja, mijn zwembroek is niet te vinden. In het winkeltje kopen we de kleinste, het is een lange korte broek, fel rood, geen gezicht maar dat maakt niet uit, ik kijk niet in de spiegel als ik mijn zwembroek aan heb en ze kennen ons hier ook al niet dus geen probleem. Vanmorgen dus eerst de berg op, echt prachtig boven, het weer hielp heel erg mee dus we hebben genoten. We zagen ook nog een paar vogels die alleen maar hier in de buurt voorkomen dus dubbel prachtig. Toen we van de camping wegreden stond er een file voor de poort, dus leek het handig even naar de volgende camping te bellen. Daar meldden ze dat er geen plek was omdat de Canadezen aan een lang weekend beginnen. We besluiten wat verder naar het westen te rijden, over de Continetal Divide naar het plaatsje Golden in Britisch Columbia. Ze hebben daar een wolven sanctuarium en dat is ook wel mooi om te zien. Omdat we nog boodschappen doen, wat eten etc. is het half drie als we vertrekken. Het is 144 km en dat wordt een beetje laat. Als we een stuk in Britisch Columbia zijn, in Field, zien we een info bord. Het is van het Nationale Park. Een klein stukje verder zijn 2 campings en we besluiten er daar een van te nemen. De eerste is helemaal leeg en ligt omsloten door bos. We besluiten nog even verder te kijken. De andere ligt 1 km verder, ca 1,5 km van de weg en aan een mooie rivier. We blijven hier. Tegen de avond blijkt de weg veel dichterbij als we dachten en aan de achterkant loopt ook nog een spoorlijn. Als klap op de vuurpijl hebben we rond half negen een knallende onweersbui met een paar heftige rukwinden en tegen de berg aan, 2 km verder hoost het van de regen. Bij ons valt ook wat maar niet veel. We komen er weer goed vanaf. Van Arno hadden we een SMS dat hij goed was aangekomen bij zijn schoonouders in de VS en Maarten zijn vakantie zit er morgen ook weer op. Morgen naar Golden

Datum Vrijdag 31 juli Plaats Golden
Het weer Mooi, zonnig, ca 25 graden
Vanmorgen zagen we pas wat het weer gistaravond had gedaan. We gingen naar een andere camping, HooDoo, even terug van waar wij stonden om even het toilet te legen. Daar hebben ze een put en waar wij stonden niet. Goed, we waren daar gistermiddag even geweest en toen washet leeg. Nu stonden er een paar caravans. De weg ernaar toe was gedeeltelijk geblokkeerd met een afgebroken boom. Een stukje verder lagen er nog een paar. Dat was allemaal gisteravond gebeurd dus wij hebben het niet zo slecht getroffen. We zijn eerst naar de camping in Golden gegaan. Die was ook bijna vol. We hebben een leuk plekje onder de bomen, prima ook voor morgen. Golden is een leuk plaatsje met een paar hotels en wat restaurants, ook een Griek, die gaan we morgen proberen. We gaan naar het wolven centrum. Daar is iemand die erg enthousiast is over deze dieren en vertelt wat het nut is van wolven en hoe verkeerd het is ze te weren of uit te roeien uit natuurgebieden. De man heeft helemaal gelijk. Het zijn gewoon prachtdieren, helaas, ook bij hen zitten ze achter een hek, hoewel ze veel ruimte hebben, en zijn ze dus niet vrij. Ze zijn wel geheel zonder stress en vertonen natuurlijk gedrag. Ze hebben alle mogelijkheden zich te verbergen maar doen dat slechts gedeeltelijk. Ze zijn dit centrum ooit begonnen om wolven te trainen voor de film. Nu doen ze dat wat minder en richten zich vooral op kijk publiek en amateur fotografen. Voor films uitsluitend nog in de direkte omgeving en als ze niet tot doel hebben de wolven negatief af te schilderen. We gaan terug, de rit erheen en terug is ook prachtig. We genieten elke meter hier. De bergen zijn minstens te vergelijken met de mooiste gebieden in het Berner Oberland maar het is rustiger en de wegen veel ruimer. Hoewel, het is het drukste weekend van het jaar, de Canadezen hebben een vrije vrijdag en voor veel, erg veel mensen begint nu de vakantie nog even. Gisteravond deed de zonnecel het plots weer. Dit weekend ga ik de fabrikant mailen wat het kan zijn. Verder: Rust en zon, maar wel een biertje erbij…..

Datum Zaterdag 1 augustus Plaats Golden
Het weer Warm en zonnig, ca 30 graden
Na wat aangeklooid te hebben vanmorgen zijn we naar een beren reservaat gereden. Ze hebben dat 6 jaar geleden gebouwd voor 1 beer… Dat beest zijn moeder was door een stroper afgeschoten. De moeder dood, 3 kleine beertje wees en de stroper kreeg uiteindelijk een boete vanm 9000 dollar, een schandalig koopje voor die man. Goed, ze hebben 2 jongen kunnen opvangen en de derde is wold gebleven. 1 jong bleef in zijn eerste winterslaap en “Bo”overleefde dat. Ze houden hem in een gebied van ca 8 hectare bos en grasland. We hebben hem niet gezien…… Wel mooi dat ze hun stinkende best doen om er zo veel mogelijk van te leren en publiciteit uit te buiten voor het wild hier. Want beren, wolven, zeehonden etc mogen nog steeds voor de sport worden afgeschoten . Misschien gaan ze de natuur toch wel echt beschermen. De mensen doen al eel maar het is wel even anders, en makkelijker als in Europa.