Nieuwe banden en onderweg naar Yellowstone - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Nieuwe banden en onderweg naar Yellowstone - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Nieuwe banden en onderweg naar Yellowstone

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

19 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Datum Donderdag 13 augustus Plaats Kalispell
Het weer Regen overdag, tegen de avond droog en zon. Temp ca 15 graden
Dinsdagmorgen van Mosquito reek weggereden richting Lake Louise. Onderweg stonden een stel auto’s met knipperlichten aan op de weg. Wij gestopt, in eerste instante denk je dan aan een ongeluk maar er was een beer gesignaleerd, een zwarte beer met jong en ze liep een stukje boven de weg de bosbessen te plukken zich totaal niets aantrekkend van de mensen daar beneden haar. Nou, erg mooi, even gefilmd en een foto. De film is een stuk beter dan de foto. Het was takken weer, ook in Lake Louise. We zijn naar de winkel en het postkantoor geweest en hebben geprobeerd te bellen via Skype maar er was noawelijks verbinding. Via de telefoon lukte ook al niet. We hebben inkopen gedaan en zijn richting Miette Hot Springs gereden. We konden zo geen plekje vinden en hebben op een camping gestaan. We hadden nog een dikke bos brandhout voor een kampvuur. We hebben dat in de vuilnisbak gedaan, je mag nergens in British Columbia nog een kampvuur maken, waarschijnlijk is dt definitief. Ze hebben de afgelopen maand meer dan100 bosbranden gehad, een groot gedeelte veroorzaakt door kampvuren. Dat heeft de overheid ruim 400 miljoen dollar gekost en ze zijn het goed zat. De campingaas vertelde dat als je een kampvuur maakt en je wordt betrapt dan is de eerste boete 1500 dollar en een tweede keer kan het voor de camping eigenaar oplopen tot anderhalf miljoen. Goed, geen kampvuur dus en het is verboden brandhout mee de gres over te nemen ivm met besmettingsgevaar van een kevertje dan op dit moment grote delen van de bossen verwoest in sommige gebieden.
Dinsdag verder naar Cranbrook. Onderweg zijn we gestopt in Ford Steele. Ze hebben daar een mooi en informatief openlucht museum. De kern zijn de gebouwen van de RCMP van eind 19e eeuw. Er is een oude stoomtrein, een aantal oude gebouwen en oude winkels en een theater. Daar is elke dag een 19e eeuwse voorstelling en regelmatig spelen ze op straat ook. Erg leuk. In Cranbrook geprobeerd om 2 nieuwe voorbanden te kopen. Helaas niet gelukt en ze gaven me ook niet veel kans. Later nogeens proberen in de VS. We hebben in Cranbrook op de stadscamping gestaan, een Good Sam camping en die bevallen ons bijzonder. Over het algemeen wat kleinere campings met goede voorzieningen die door particulieren worden gerund. Er kwamen 2 vrouwen speciaal langs om een praatje te maken. De een had onze wagen zien staan en was haar vriendin gaan halen. Die was een paar keer in Europa geweest.
Vanmorgen zijn we weer de grens met de VS overgegaan. Zoals iedere keer: heel precies, uiterst correct maar ook professioneel. Dit keer kwam er een vrouwelijke ambtenaar binnen. Die alles geweldig vond en erg nieuwsgierig was maar intussen in elk kastje en hoekje een professionele blik wierp. Nou niks mis mee en met 10 minuten was een en ander gepiept. Oja, op het moment dat je aan komt rijden komt je nummerplaat levensgroot in beeld op de computer en al voor ze je aspoort hebben staan de persoonlijke gegevens al op het scherm. Vanmiddag zijn we naar Whitefish gereden, een stadje met een Cowboy centrum. We dachten daar een leuk vrij plekje te vinden maar helaas, je mag daar alleen bij de Wallmarkt etc de hele nacht staan. We hebben een paar uur in het stadje gelopen en kwamen nog een Engels gezin tegen dat een jaar geleden naar Calgary was geemigreerd. Het beviel hen prima maar ze hadden hun huis in Engeland nog wel aangehouden. Nog een paar jaar vertelden ze want als het niet echt 100% goed wordt gaan we gewoon terug en hebben we een mooi avontuur gehad. We staan nu in Kalispell, op een GoodSam camping, en het is half elf en het giet van de regen……

Datum Vrijdag 14 augustus Plaats Kalispell
Het weer Vrijwel de hele dag regen, met de avond droog
Het goot vanmorgen, een klein stukje van de camping zagen we een bandenhandel. Even gevraagd voor nieuwe. Helaas die waren niet in voorraad en bestellen zou 1 a anderhalve week duren. Op de vraag waar het magazijn dan zat zei hij dat dit in Salt Lake City was. Nou daar gaan we mogelijk toch heen. Hij gaf ons ook nog een ander adres in de stad. Die had er 2 in voorraad en kon er voor nog 2 zorgen voor as maandag. Omdat de maat niet precies dezelfde is willen wel 4 nieuwe. Goed, as maandag zijn ze er. We hebben wat in de stad rondgekeken en staan weer op dezelfde camping als gisteren. Morgen gaan we rond het Flat Head Lake en maandag zijn we hier weer terug voor de nieuwe banden.

Datum Zondag 16 augustus Plaats Rollins
Het weer Gisteren veel regen in felle buien. Vandaag wisselend bewolkt, soms een bui en in de middag zon.
Omdat we maandag een afspraak hebben in Kalisell voor nieuwe banden zijn we gisteren begonnen aan een rit rond het Flat Head Lake. Dit eer bevat de grootste hoeveelheid zoet water ten westen van de Rocky Mountains (zegt men dus het zal wel). Het gebied rond het meer is in ieder geval schitterend. Tegen de middag (gisteren) rijden we weg uit Kalispell richting Big Fork. Dat dorp ligt prachtig aan en gedeeltelijk in het meer maar helaas, buien en geen plek om de camper te parkeren. We rijden verder en eten op een plek met een adembenemend uitzicht. Een stukje verder zien we nog een prachtige plek aar helaas, die zit achter een hek. We rijden door naar Polson en besluiten daar een plekje te zoeken. Na enig heen en weer gerij vinden we een plek in het stadspark aan het water. Helaas gaat dat om 10 uur dcht en er staat ook nog eens dat je ’s nachts niet mag parkeren. We kijken eens in het stadje en komen bij een kerk. Bij navraag blijkt het een mormonenkerk te zijn maar de mevrouw verteld dat er nog vele anderen zijn. Uiteindelijk vinden we een plek bij de plaatselijke school, vlakbij het park. We blijven in het park tot het donker is en verhuizen dan naar de school. In het park hebben we prachtig uitzicht over het meer. We zien diverse buien over het meer schuiven, het zicht wordt dan soms minder dan 1 kilometer en het hoost van de regen. Snel daarna weer een scherp zonnetje. Op een gegeven moment zien we een regenboog maar dan horizontaal. Het licht van de zon valt laag over het meer en tegen een klein dorpje aan de overkant kleurt de lucht van rood naar geel en violet, maar dan de kleuren vlak, het is een bijzonder gezicht. Prima oplossing, slapen bij de school, het is erg rustig vannacht. Vanmorgen gaan we een stukje verder rijden maar eerst terug naar het park want daar is een sanidump en een kraan r in Montana op veel plaatsen en dus een prima service voor de camperende mens, soms bij een benzine station, soms op een staats camping en soms zomaar in een dorp zoals deze, zodat we ons toilet kunnen legen en schoon water tappen. Dat hebben ze hiet We rijden een natuurgebied in, de national bison range. Geen bisons maar een vogel gebied. We zien er vele, allerhande watervogels waaronder een roerdomp (American Bittern) en een nest van een zeearend met 2 jongen. Er valt af en toe een bui maar het weer is veel beter als gisteren. We zoeken in Dayton een plekje, we rijden naar het meer en staan direkt aan het water op een prachtig plekje, naast eenvilla die te koop staat, ca 0,5 hectare grond, een huis van 3 verdiepingen met zeker 10 kamers en 4! Dubbele garages, een aanlegsteiger, een botenhuis en een speedboot. Nou ja, er loopt ook een koppel ganzen. De zon schijnt, de temperatuur ca 20 graden, prachtplek!

Datum Maandag 17 augustus Plaats Holland Lake
Het weer Lekker weer, soms half bewoilkt, rond 20 graden
Vanmorgen hebben we uitgeslapen in Dayton. We hadden de camper omgedraaid zodat de neus richting land stond en we zo direkt weg koneden rijden. Dat doen we altijd als we vrij staan, we zetten de camper zo dat we gemakkelijk weg kunnen rijden. We werden vanmorgen gewekt door een familie ganzen die rond de camper scharrelden, zo tegen 9 uur. Toen we zaten te ontbijten kwam de makelaar langs maar hij kwam niet vragen of we interesse hadden in de villa. We reden terug langs het flathead Lake naar Kalispell. Onderweg stopten we op een prachtig plekje en kwamen aan de praat met een stel uit Engeland. Hij woonde hier al 30 jaar. Hij was pas met pensioen en zij trokken voor 3 maanden rond, meestal slapend in de auto en eten in een restaurant, zo leuk voor de sociale contacten vertelde zij. Hij was vroeger reisleider geweest en had 94 trips van 2 weken met een buis gemaakt. Je kunt hier jaren rondtrekken vertelde hijh en dan heb je echt niet alles gezien. Het is zo groot, het is zo divers, er komt geen einde aan. Nou dat geloven we, dat klopt echt, dus we zien veel en we missen ook een boel. Geen probleem als je het maar naar de zin hebt en dat hebben we! Goed, wij terug naar Kalispell voor de nieuwe banden. Ze waren er promt om 1 uur en in 3 kwartier was de klus gefikst. Voor $741,- hebben we 4 nieuwe banden dus zo kunnen we er weer tegen voor een poosje. We rijhden naar het zuiden, want we willen naar Yellowstone park. Dat is wel meer dan 1000 km ver dus daar doen we een paar dagen over. We stoppen bij een park info en krijgen veel meer als we verwachten. Een goede wegenkaart van Montana, meer info over parken, de mevrouw die ons helpt woont hier pas 2 jaar en komt uit Californie maar ze weet veel over Montana. Ze belt voor ons naar het volgende state park en reserveert een plekje voor ons, vertelt ons over beren en ander wild in de buurt, hoe het met haar hier gaat en haar kinderen en geeft info over Yellowstone park. De camping op het park valt een beetje tegen maar we doen het ermee. Vlakbij is een Lodge met restauranty en daar gaan we eten vanavond. In de Lodge vertelt de dienster dat ze pas is getrouwd met een Nederlander, hij is nu bezig om zijn papieren te krijgen hier. Hij komt uit Waspik en afgelopen winter was ze wezen schaatsen bij Kinderdijk, bij ons voor de deur dus. Weer eens: In wat een klein wereldje leven we. Goed het eten was lekker maar niet echtbijzonder maar het uitzicht was spectaculair. Na een toetje en koffie met een brandy weer in de camper. Morgen weer een stukje, richting Misoula.

• 19 Augustus 2009 - 05:54

Arma:

Hoi hoi

Alles goed hier en heel warm.
    Ga je binnenkort proberen te bellen dus niet schrikken.
    Jullie hebben het wel naar je zin geloof ik,en zo te lezen is het er erg mooi.
    Niet ziek geweest?

Nog veel reisplezier

gr Arma

• 19 Augustus 2009 - 08:28

John De Gier:

We hebben drie intense en intensieve weken achter de rug in Tsjechie met kinderen en de kleinkinderen. het is over het algemeen steeds schitterend weer. We hebben met meer dan een brok in de keel afscheid van ze genomen,. We itten inmiddels 4 dagen op de camping waarvandaan d reis gaat beginnen . we komen hier heelijk tot rust en we zijn klaar voor de start over een week.
    De hartelijke groeten van Joke en van mij!

• 19 Augustus 2009 - 10:48

Annie Van Der Kaai:

Er wordt in het zwembad vaak gevraagd of ik jullie verhaal lees. Er wordt dus nog aan jullie gedacht. Zelf ben ik net terug van een 14-daagse trip door New England. Amerika is wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Over vier weken weer naar Afrika.
    Groeten, Annie