Vandaag in Farmington, Arizona - Reisverslag uit Farmington, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Vandaag in Farmington, Arizona - Reisverslag uit Farmington, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Vandaag in Farmington, Arizona

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

18 September 2009 | Verenigde Staten, Farmington

Foto's op:

Datum Maandag 14 september Plaats Moab, Goose Island State campground
Het weer Wisselend bewolkt en regelmatig onweer en wat regen, ca 25 graden
Het weer is heerlijk afgekoeld na de regen vannacht. We bezoeken vandaag Arches Nationaal Park. Arches zijn bogen. In het park zijn ca 80 natuurlijke bogen. Ze zijn ontstaan door een combinatie van zoutlagen en zandsteen, Het zout brak miljoenen jaren geleden door de zandsteen en er bleven lange bogen van rots over toen het zachtere materiaal verweerde. De bogen verweren ook en storten op de duur in. Intussen gaat het proces nog steeds door en ontstaan er weer nieuwe bogen. Het reslutaat is een unieke omgeving met rotsen in bizarre vormen. In het park is een camping maar helaas, ook vandaag was hij om 9 uur al volgeboekt. In het park ligt ca 50 km weg en je kunt overal met de auto komen. We zijn er de hele dag in geweest, prachtig! En hoewel het erg druk is bij de ingang, de parkwachter daar herkende ons aan de camper. Buiten het park zijn een aantal natuurcampings langs de Colorado rivier. Dat was geen probleem dachten we maar de eerste was vol en de tweede ook. Toevallig stond iemand net het laatste plekje te boeken,een man alleen (uit North Carolina)met een kleine caravan en omdat het plek wel erg groot is mogen we bij hem staan. Nou erg aardig. De wagen heeft weer nukken. We hebben besloten niet verder naar het westen te rijden maar langzaam oostwaards te gaan, door Colorado en Kansas(waarschijnlijk)

Datum Woensdag 16 september Plaats Cortez, Colorado
Het weer Af en toe een bui en regelmatig onweer
Het is vandaag de derde dag dat we het de hele dag zien onweren. Steeds in de verte zien we de blisem flitsen en soms valt er een regenbui afgewisseld met een felle zon. Als de zon even schijnt is het zo 30 graden maar vanmiddag hebben we een grote bui gemist. We waren in Mesa Verde Nationaal park , dat ligt ook weer behoorlijk hoog. Tijdens het park uitrijden zagen we een erg donkere lucht in de verte en bliksemschichten en toen we daar een uur later langs reden was de berg vrijwel helemaal wit van de sneeuw of hagel. Dat hebben we dus prima gemist. Voor de wagen heb ik vanmorgen weer gebeld met een Fiat garage waar ik al eerder contact mee had. De man wist na 3,5 maanden nog precies wie ik was en waarover het ging. Hij denkt dat het geen kwaad kan, het brandende lampje wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat we afgelopen week een keer vuile diesel hebben getankt. Nou dat is mooi meegenomen en we gaan dus gewoon verder maar wel naar het oosten. Vandaag dus in Mesa Verde Nationaal Park. Net in het park zien we een coyote die op zijn gemak langs de weg wandelt. We kunnen niet stoppen en helaas dus geen goede foto. Een coyote is iets kleiner dan een wolf maar flink wat groter dan een vos, een dier dat zich erg succesvol staande houdt in een aantal gebieden in Noord Amerika, anders dan de wolf, die was vrijwel uitgeroeid maar komt nu weer wat terug.
Goed, in Mesa Verde zijn overblijfselen van Indianenstammen die daar hun dorpen bouwden tussen 500 en 1250. Na 1250 verdwenen ze omdat het klimaat veranderde, het werd droger en de winters werden kouder en langer dus trokken ze weg naar Nieuw Mexico en Arizona. Die mensen bouwden eerst huizen min of meer als plaggenhutten in Drente, een gat in de grond met daarboven een dak van takken en rondhout en dat weer afgesmeerd met klei. Rond 1100 begonnen ze hun dorpjes onder overhangende rotsen te bouwen, dat is wat ze hebben achtergelaten en in Mesa Verde. Enkele van de dorpjes zijn te bezoeken en wij gingen er een waar een park Ranger gidste. Dat was interessant en leerzaam want van hem hebben we de info. Vervolgens hebben we het museum bezocht, het heeft een prima overzicht van hoe de mensen leefden, hoe de gemeenschap zich ontwikkelde, welke hulpmiddelen en technieken ze gebruikten. Ondanks erg primitieve technieken, ze gebruikten geen metalen, geen karren want ze bezaten “het wiel”niet en pas rond de 10e eeuw werd de boog uitgevonden. Daarvoor gooiden ze een soort grote pijl met een slinger als ze op jacht gingen. Er was geen schrift dus hun geschiedenis bestond uit verhalen die steeds werden verteld en door verteld. Ondanks dat leefden ze succesvol totdat het klimaat hier hun vijand werd en ze migreerden naar andere gebieden. In het park is ook een grote camping maar gezien het takkeweer, het giet van de regen als we er langs komen, besluiten we terug naar Cortez te rijden, dat is maar 20 km, en bij de Wal Mart te overnachten. Morgen een stukje naar het zuiden.

Datum Donderdag 17 september Plaats Farmington
Het weer De hele dag mooi, ca 20 graden. Tegen donker dreigde weer een onweersbui.
Vannacht prima gestaan bij de Wall Mart, er kwam gisteravond nog een Duits busje en vanmorgen stond er vlak naast ons een personenwagen uit Californie en daaruit kwamen 2 jonge vrouwen, die hadden in de auto geslapen. Vanaf Cortez zijn we naar het 4 statenpunt gereden. Er is in de VS maar 1 plaats waar vier staten op een punt bijeen komen en dat is tussen Utah, Arizona, Colorado en New Mexico. Het ligt in een reservaat en die mensen hebben er een park van gemaakt waar je 3 dollar pp intree betaalt. Nou prima, toeristies maar wel leuk om een uurtje te lopen. Op de stip waar de staen bij elkaar komen wodrt de hele dag gefotografeerd, wij laten ons op de foto zetten door een Duitse mevrouw die net op het platform staat. Na een klein stukje Arizona rijden we Nieuw Mexico in. We rijden naar Farmington, het gebied is dun bevolkt en de mensen zijn arm, dat is echt zichtbaar, zo langs de weg, veel mensen maken er ook een rommeltje van, op een paar plaatsen heeft men een compleet auto kerkhof naast het huis. In Farmington staan we op Pop en Mom RV park, de baas is een derde generatie Amerikaan en zijn voorouders kwamen uit Duitsland, uit Ost Friesland. Hij zelf heeft als militair 8 jaar in Duitsland gediend en sprak een paar woorden Duits. Het is een kunstenaar die man, hij heeft in de tuin een erg gtrote modelspoorbaan gebouwd en binnen staan ook nogeens een model van een schip van ca 3 meter lang. Later horen we dat er af en toe bussen met mensen komen kijken, maar dan met name naar de modelfiguren die hij maakt.