aangekomen in Boekarest - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu aangekomen in Boekarest - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

aangekomen in Boekarest

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

14 September 2010 | Roemenië, Boekarest

Datum 9-9-2010 Plaats Budapest
Het weer Regen en fris
Gisteren kwamen we aan in Budapest, een erg drukke stad van 2 miljoen mensen, chaotisch autoverkeer maar met brede doorgaande wegen. We kwamen dwars door de stad aan, over een van de bruggen van de Donau naar de camping vlakbij het centrum. 5 minuten met de metro en we zijn in het midden van de stad.
Eergisteren kwamen we over de grens naar Hongarije. Sinds dat een EU land is is er geen controle meer aan de grens, nog wel wat voor vrachtauto’s. Om over de autoweg te mogen rijden moet je hier een electronisch vignet hebben. Voor 10 dagen betaal je 10,50 euro. Je krijgt geen vignet maar je autonummer wordt in een computersysteem gevoerd en als je de aut oweg oprijdt wordt jenummer gecontroleerd. Niet betaald? Je krijgt de boete automatisch thuis.
Vanmorgen zijn we de stad ingegaan. We vonden het metrostation niet en namen een tram. Die ging een stukje richting centrum en vervolgens de stad uit. Wij de tram uit en een in tegenovergestelde kant genomen. We vroegen aan een Hongaar en die ging toch de stad in, nou wij met hem mee de tram in en na 10 minuten stonden we voor het parlementsgebouw. Dat is een erg populair gebouw. We wilden het bezoeken maar er stond een rij van minstens 200 meter en het ging erg langzaam. Nou jammer, dus maar verder. Met de metro onder de Donau door naar Buda, het westelijk gedeelte van de stad. Er zijn prachtige gebouwen en een mooie geschiedenis maar veel is verpauperd en vervallen, jammer. Je kunt daat wel een paar dagen zoek brengen maar nadat we de Burcht aan de buitenkant hadden bekeken, wat rondgelopen op een wijn festival, langs een erg mooi Dom zijn we via een toch wel erg mooie wijk naar de oude brug gelopen, een erg mooie stalen hangbrug uit de 19e eeuw die decennia lang de grootste overspanning ter wereld had. Vervolgens weer met de metro terug naar de camping.
De metro.. ja voor 65 plussers is het openbaar vervoer wel heel plezierig hier want het is gratis. Op elk metrostation is er controle maar als je zegt dat je 65 plus bent, geen problleem, je hebt gratis gereisd.
Morgen: Nog een poosje de stad in en vrijdag naar Ert, 20 km naar het zuiden voor de ontmoeting met de groep, nou ja, ontmoeting.. de halve groep staat hier al op de camping voor stadsbezoek
Datum 14 september Plaats Boekarest
Het weer Prima zonnig en ca 25 graden
We zitten intussen in Boekarest. Zaterdag zijn we naar Lipova in Roemenie gereden, deels over de autoweg want het was beestenweer rond Budapest. In het zuiden van Hongarije raakte de Tom Tom in de war. Werd een dom dom dus. We werden naar het noorden ipv naar het oosten gestuurd. Eer we er erg in hadden hebben we uiteindelijk 50 km omgereden Het verkeer in Roemenie is nog steeds redelijk chaotisch, de wegen zijn in behoorlijk slechte staat en bestuurders hebben rijles gehad bij rijschool Kamikaze. Op de doorgaande weg, ook als het onoverzichtelijk is halen ook grote vrachtwagens je in, ze rijden 75 in de bebouwde kom maar er is erg veel snelheidscontrole. Een van de mederijzigers krijgt ook een prent, maar hij komt waarschijnlijk goed weg, hij heeft niet betaald en de rekening meegekregen. Hij neemt hem mee naar huis en gaat hem niet betalen, benieuwd hoe dat afloopt. Tegen 7 uur komen we in Lipova op de camping. We zijn het laatst. Er is en bruiloft, om 11 uur een geweldig vuurwerk en to half zeven in de ochtend af en aanrijdende en luid pratende mensen.
’s Morgens rijden we richting Sibiu. Dom Dom doet het redelijk maar we vertrouwen hem maar half. Gelukkig is de reisbeschrijving door Sibiu super accuraat en we vinden de camping zonder problemen. De camping is prima, de eigenaar is een Duitser.
Maandagmorgen gaan we op excursie naar Sibiu, het is een oude Duitse stad, in de dertiende en veertiende eeuw op verzoek van Hongaarse koningen is gesticht door Saksische mensen ter verdediging tegen de tataren en later de Turken. Tot de 19e eeuw mochten binnen de stadsmuren uitsluitend huizen door Duitsers gebouwd worden. Nu nog is de voertaal vooral Duits, de burgemeester is een Duitser, op de scholen wordt in Duits onderwezen. De binnenstad is, voor zover gerestaureerd, mooi en er is een relaxte sfeer, de stad is groen en heeft mooie pleinen. Vanmorgen weer op weg naar Boekarest, vooral het eerste gedeelte is prachtig, het weer is intussen prima geworden, de laatste 100 km is de weg slecht, gaten, richels in het asfalt en de strepen weggesleten, waar zou de Europese subsidie zijn gebleven?
Het wegennet rond Boekarest is nog op communistisch niveau, te smal, vuil, gaten en richels. We zijn benieuwd hoe het in de stad is. Dat gaan we morgen bekijken