Oklahoma, vandaag in de stad - Reisverslag uit Oklahoma City, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Oklahoma, vandaag in de stad - Reisverslag uit Oklahoma City, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Oklahoma, vandaag in de stad

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

10 April 2011 | Verenigde Staten, Oklahoma City

Datum 6 april Plaats Sayre, Oklahoma
Het weer Lekker weer, ca 27 graden en zonnig
Gisteren in Amarillo hebben we de Cadilac Ranch bezocht, een bezienswaardiheid die zelfs in onze Nederlands Capitol gids staat. De ranch eigenaar heeft in de jaren 70 van de vorige eeuw 10 cadilacs met de neus in de grond laten ingraven en beschilderen. Ze staan daar 200 meter van de weg gewoon te staan, gedeeltelijl weggerot en allemaal met grafitty bespoten. De plaatselijke alternatieven doen en regelmatig nog een laagje op. Nou ja, wij hebben in Boymans Rotterdam de pindakaas vloer moet je dan maar denken… In de stad hebben we een immense shoppingmall bezocht en na een paar uur hadden we het wel egzien, we zijn naar een Nationale Recreation Area gereden. Je mag daar op de meeste plaatsen vrij vissen en jagen en camperen. We hadden een prachtige plek hoog boven het (half lege) stuwmeer met een adembenemend uitzicht. Helaas ging het tegen half zeven stormen en zijn we naar een camping vlakbij, die beschut lag gegaan. Dat waterpeil is een verhaal apart. Na de “Dustbowl”periode, dat was een droge tijd van ca 10 jaar en begon rond 1920. Het land verdroogde en er waren enorme stofstormen, vandaar de naam “Dustbowl”Na die tijd hebben ze die stuwdam aangelegd zoals honderden andere dammen. Helaas voor deze mensen kwam de overheid in New Mexico 30 jaar later ook op het idee om in dezelfde rivier 2 dammen te bouwn en het water daar te gebruiken. Er zijn een aantal jaren rechtzaken over gevoerd en de mensen in Texas hebben het verloren. Nu zitten ze dus met een half leeg stuwmeer en een tekort aan water. We zijn van Amarillo nu dus naar Oklahoma gereden en het is de bedoeling dat we naar Oklahoma City gaan, overmorgen of zo. We volgen eerst een stuk route 66 en gaan een paar plaatsje bekijken. Het plaatsje waar we nu staan is niet zo bijzonder maar wat wel apart is, zij hebben een gemeentelijke camping bij het sportvelden complex vlak naast het zwembad, nog dicht overigens. Het idee is net als in Frankrijk, er is water, electriciteit en je betaalt een klein beetje, de gemeente vangt wat geld en wij ook gelukkig. Oja vanmorgen hebben we een stukje “beschutte werkplaats”op z’n Amerikaans gezien. In de supermarkt liepen een stel mensen, die het bij een normale baan niet zouden redden, bij de kassa en hielpen je boodschappen inpakken en reden je karretje naar de auto. Alles werd er keurig in gezet en ze brachten het karretje weer terug naar de winkel, een fooi wordt op prijs gesteld uiteraard.
Datum 8 april Plaats Oklahoma City
Het weer Warm en zonnig, ca 30 gaden
Het is blijkbaar tornado tijd. Ca 100 km noord van ons zijn wat zware onweersbuien waaruit soms tornado’s ontstaan. Mocht dat hier gebeuren dan kunnen we in een schuilkelder bij de camping.
Gisteren zijn we van Sayre naar het Oosten, naar Elk city gereden en hebben daar het route 66 museum bezocht. Dat hebben ze op meer plekken langs de oude route 66 maar in Elk is het erg leuk en gecombineerd met een openlucht museum, een oudheidskamer en een farm museum. We zijn nog een stukje verder gegaan en kwamen in Clinton, ik geloof niet dat Bill er vandaan komt maar weet dat niet zeker. We konden daar geen camping vinden, zagen geen openbare bibliotheek, ze hebben daar altijd gratis internet, maar zagen het gemeentehuis dus zijn we daar gaan vragen. Daar weren we ook prima geholpen, kregen een stadsplattegrond en vonden zo de lokale “campground”. Vanmorgen eerst naar de supermarkt en vervolgens verder over binnenwegen naar Oklahoma City. Het landschap verandere plots en het leek wel of we in Beieren reden. Een stukje voor de stad werd het weer gewoon prairie. We staan nu op een stadscamping, nou ja, 15 km van het centrum. Morgen de stad bezoeken
Datum 9 april Plaats Oklahoma city
Het weer Warm en veel wind, er is een stormwaarschuwing en alarm voor extreem gevaar voor brand
Vandaag hebben we Oklahoma City bezocht, de stad wordt behoorlijk op de schop genomen, een aantal toegangswegen en het halve centrum is afgesloten. In het centrum wordt iets nieuws gebouwd, enorm groot en het wordt mischien ook wel mooi. Maar tot nu toe niet. We wilden een botanische tuin bezoeken maar die was ook gesloten en werd gerenoveerd. Het museum heeft een frij kleine collectie 17e en 18e eeuwse schilderijen, na 2 uur hadden we het gezien. Er is in de binnenstad een aardige waterpartij gecreerd, een riviertje van ca 1 km lang met laag gelegen voetpaden. Leuk gemaakt maar het haalt het niet in de verste verte van San Antonio. Kortom, mocht je niet van plan zijn naar Oklahoma city te gaan dan mis je kwa stad niet erg veel. Goed we hebben toch wel een aardige dag gehad, wat rondgekeken, in de toeristenbus gezeten en susi gegeten, erg lekker. Toen we uit het museum kwamen was het net 12 uur en de sirenes gingen buiten. De mevrouw van de receptie vertelde dat dit tornado alarm was en dat dit elke zaterdag om 12 uur wordt getest, 3 minuten takke herrie, maar goed, goed dat het er is. Ze vertelde ook dat het museum een schuilkelder heeft waar iedereen in kan tijdens een weer alarm. In het n oorden waren gisteravond wat onweersbuien, niet van gezien, ca 100 km noordelijker en voor vannacht is er geen onweersbui te zien. Er is wel een erg harde wind, 7 a 8, de lucht is erg droog en het is warm. Daarom werd er vanmorgen al gewaarschuwd tegen “wildfire”, ongewenste brand dusomdat die met dit weer bijna niet is te blussen. Die harde wind houden we nog een dag of 2 dus we zijn benieuwd hou het op de weg gaat, als het erg stormt zoeken we weer snel een beschut plekje.
Morgen richting Dallas

• 17 April 2011 - 11:07

Janengerda:

eindelijk weer iets van internet. dus weten we waar jullie uithangen nog heel fijne reis en gauw tot ziens . wat heb je weer mooie foto,s nieuwe camera he?? ha gr j en ger