Patterson, Swamptour met Cajun Jack - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Patterson, Swamptour met Cajun Jack - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Patterson, Swamptour met Cajun Jack

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

19 April 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Datum 12 april Plaats Tatum, Martin Lake State Park
Het weer Prachtig weer, bijna windstil, zon en een perfecte temp, ca 26 graden
Zondag avond waren we Bij Ardmore, nog net in Oklahoma in het Lake Murray State Park. Het was, net als de dagen ervoor erg warm en het woei de hele dag erg hard. Rond half acht in de avond betrok het en we kregen een flinke onweersbui met een dikke plas regen. Rond half elf was alles weer over en gistermorgen was het heel lekker weer, de wind was weg en de temp was een eind gedaald. We hadden daar een plekje zoals je maar zelden tegen komt. De omgeving prachtig glooiend landschap, veel bomen en een kraakhelder meer voor de deur. We stonden echt “bijna met de voetjes in het water”. Gistermiddag kwamen we in Dallas bij Leroy en Diane. We werden geweldig aardig ontvangen, hebben lang kunnen kletsen over van alles en nog wat en als klap op de vuurpijl kwamen Math en Seth met hun vrouw/vriendin, de zonen van Mike en Linda eten. Zij wonen met vrouw/vriendin ook in Dallas. Nou prachtig om ook met hen kennis te maken. Kortom we hadden een geweldig goed geslaagd bezoek en zijn vanmorgen na het ontbijt weer verder gegaan. Naar het Oosten, in Tyler hebben we en erg mooie rozentuin bezocht. Diane gaf de tip, hij was erg gemakkelijk te vinden en we hebben een tijd lang genoten van de grote varieteit van de meest prachtige rozen in een heel mooi aangelegd park. Kortom twee erg geslaagde dagen. We staan weer in een staats park, nu aan een stuwmeer met aan de overzijde een grote fabriek, die is behoorlijk lawaaiig maar goed, we staan mooi in het bos, eekhoorns en mooie vogels in overmaat te zien.
Datum 13 april Plaats Zwolle Louisiana
Het weer Zonnig warm ca 30 graden.
Vandaag zijn we Texas uit en Louisiana ingereden, we wilden alvast wat info hebben over het Cajun gebied en New Orleans. Ook hier weer: een prime ingericht en georganiseerd welkoms centrum, we werden uitgebreid en goed geholpen door een mevrouw van wie haar opa uit nedreland kwam, Tienstra heette hij. Ze had hem weliswaar amper gekend, hij stierf toen zij 4 was, maar wist van de overleveringen dat hij bij zijn eerste bezoek terug in Nederland een beroerte of een hartaanval had gekregen en hij was daarin gebleven. We gingen ook nog naar een rozentuin maar helaas, die ging as zaterdag pas open. We staan nu aan een desolaat stuk Sabine River, de rivier is opgestuwd en vormt een groot meer maar het water is extreem laag en overal komen dode stukken boom boven het water uit, geen mooi gezicht. We naderen het eind van onze campertrip, nog 2 nachten en 280 km te gaan en we zijn weer terug in Orange. Morgen dus weer een stukje.
Datum 18 april Plaats Patterson Louisiana
Het weer Vrij warm en zonnig, prima!
Afgelopen vrijdag waren weer terug in Orange bij Linda en Mike. Geluukig en alles heel bij terugkomst en fijn hen weer t zien. Linda had een lekker diner gemaakt en vrienden uitgenodigd die we al eerder hadden gezien. Erg gezellig en we hebben lekker lang getafeld en nagepraat over onze reis.
Zaterdag hebben we een erg leuke dag gehad, na het ophalen van de auto zijn we naar het Lacassine park gegaan. Het is een natuurpark met een zeer grote varieteit aan vogels en met veel, erg veel alligators. Bij elkaar zagen we er zo’n 25, van 80 cm tot ca 2 meter. Het s wel heel apart, op een gegeven momet zagen we er 3 naast elkaar liggen met hun bek open in de zon. Toen we wat dichterbij kwamen schrokken ze en waren verdwenen. ’s Avonds hebben we crawfish gegeten, rivierkreeft die hier op zeer grote schaal wordt gekweekt in rijstvelden en ook in de Bayeu wordt gevangen. Er is echt een gigantische produktie van deze kreeften, waarvan overigens alleen de staart wordt gegeten. Verder een soort bal, zoals een kleine nassibal maar dan Cajun gekruid, ook met een perfecte smaak. Zondag tegen de middag hebben we afscheid genomen van Mike en Linda, met veel weemoed, we hebben met hen (weer) een paar geweldige dagen gehad en hopen dat ze komende tijd weer een keer naar Nederland komen.
We zijn naar Patterson gereden, middenin het moerasgebied dat een groot deel van het zuiden van Louisiana beslaat. We boekten voor 2 nachten en motel, de Plantation hotel, het is niet veel soeps maar de kamer is ruim, er is een magnetron en er is internet. Verder is het vlakbij Cajun Jack, de man waarmee we een tocht door de moerassen wilden maken. Gisteravond hebben we bij een tent gegeten waar je zoveel mag eten voor 1 prijs, voor $10,- pp. Ruim, veel en zoveel je wilt. Vanmorgen zijn we eerst in Morgan city geweest. Men heeft het stadje beschermd met een 6,5 meter hoge betonmuur. De straten aan de rivieroever zijn kwa uitzicht en sfeer totaal geruineerd maar het water blijft nu wel buiten met een flinke storm. Vanmiddag hebben we een leuke tocht gemaakt met Cajun Jack. Er waren 2 stellen uit Canada, 1 uit Alabama, een Duits stel en wij. We hebben 2,5 uur op de rivier en door het moeras gevaren, Jack vertelde dat hij hier zijn hele leven heeft gewoond en eigenlijk altijd in het moeras was. Het aparte is dat het hele gebied in het vroege voorjaar onder loopt, er stond nu overal ruim anderhalve meter water, soms lijkt het of het droog staat maar dat zijn dikke lagen waterplanten. In het moeras wonen nog een paar mensen maar de gemiddelde leeftijd ligt tegen de 70. Wel staan er een boel huisjes en drijven er een aantal woonboten. Enkele dus nog bewoond maar de meesten gebruikt om te vissen. Dit gedeelte is ruim half zo groot als Nederland en er worden elk voorjaar honderden tonnen Crawfish gevangen, elk najaar ca 35000 alligators geschoten en erg veel meerval en baars gevangen. De meervallen kunnen tot 3 meter lang worden! Het was een erg leuke en leerzame tocht, we hebben verschillende alligators gezien en een paar bever burchten. Verder heel veel reigers, witte reigers en een paar kraanvogels.
Morgen weer een dag, op naar New Orleans!

• 19 April 2011 - 18:45

Ingrid En Henro:

Leuk zo'n swamptour. En nu genieten van New Orleans. Kun je nog zien dat Katherina heeft huisgehouden?
    Geniet ze nog. Wij genieten van jullie leuke verslag.