valdez en op weg naar tok - Reisverslag uit Chistochina, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu valdez en op weg naar tok - Reisverslag uit Chistochina, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

valdez en op weg naar tok

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

01 September 2014 | Verenigde Staten, Chistochina

31-8 onderweg naar Tok
We zijn 2 nachten in Valdez gebleven, een was gedaan, boodschappen en gefietst. De trapondersteuning van mijn fiets heeft het definitief? begeven, dus Bruggink maar weer gemaild dat we er volgend jaar mee terugkomen. We hadden gisteren lekker weer in Valdez. De camping stond voor 80% vol, vrijwel iedereen komt speciaal om te vissen. Mensen vliegen naar Anchorage, huren daar een camper voor 1 of 2 weken en zetten die dan op een camping en gaan vissen.we hoorden dat er erg weinig zilverzalm is dit jaar en dat is de vis waar het deze weken om draait en dat ondanks de overheid al jaren jonge zalm uitzet die dan later volwassen terug zou komen. Goed gisteravond liepen we een rondje enkeken wat er gevangen werd. We zagen toch heel wat zeemonsters van rond een meter lang en zo'n 25 tot 30 kg zwaar! Ander soorten zalm, tarbot, zeewolf en yellow eyed rockfish, een rode vis, dik en niet zo lang, hij schijnt goed te smaken. Mensen die hier met hun eigen camper of caravan staan hebben veelal een grote vrieskist bij zich, fileren of laten de vis fileren en nemen hem ingevroren mee. Als dat niet kan? Nou er zijn hier gespecialiseerde bedrijfjes die jouw vis schoonmaken, invriezen en met Fed Ex of een andere vervoerder naar je thuis elders in de USA sturen, mooi he?
We hebben nog een gesprekje met mensen uit Montana en Wyoming. Hartstikke aardige mensen, 3 stellen, ze zijn hier om te vissen. Ze maken zich deuk om de illigale immigranten en vinden dat Obama iedereen maar binnen laat en hen niet beschermt. Dat hoor je regelmatig en de mensen voelen dat ook echt zo, hen vraag ik hoe dat dan 100 jaar geleden was toen hun voorouders kwamen, ja toen was er helemaal geen wetgeving...een beetje al bij ons de allogtone Nederlanders klagen dat het zo vol wordt. Een van hen begint ook nog over de global warming, de klimaatverandering, het veranderde altijd al zegt hij, het heeft niets met de mens te maken en: nee het gaat niet fout, God zal voor ons zorgen. Een beetje kinderlijk allemaal alsof wetenschap je geen verantwoording geeft. Maar het is echt en gemeend, geen twijfel mogelijk.
Vanochtend vertrekken we uit Valdez. Bij het dumpstation kletsen we nog een kwartier met een stel uit Anchorage, ze zijn ooit in Zwitserland geweest, gewoon een algemeen praatje. We vertrekken en rijden over de Richardson Highway, het gaat omhoog naar 750 meter en hoewel het steeds wat regent en er veel wolken zijn is het een fantastiche weg, je komt ogen te kort en we stoppen elke 5 minuten of zo. Net voorbij de pas drinken we koffie aan een bergmeer waarin iemand staat te vissen, het is ca 5 graden, er waait een koude wind, het water is net boven nul en iemand staat daar met een waadpK een meter diep in de kou! En nog voor de lol ook. Er staat een opzetunit vlakbij ons. Er komt een stel uit, ze gaan weg. Hij in een T shirt en zij op slippers en blote voeten. Zou kou ook wennen?
We gaan verder en na twee kilometer stoppen we bij een gletsjer. Hij ligt vlak naast de weg, er zijn kaarten met uitleg en wandelpaden naar de gletsjer. Gewoon heel goed gemaakt, er gaat een groep wandelen, sneeuwijzers mee en helmen op. We gaan verder en komen bij een dorpje met een oude kopermijn. De native americans haalden hier al honderden jaren koper weg en verhandelden dat. De mijn is al jaren uitgeput, buiten het oude dorpje zie je diepe gaten in de grond. In het dorpje zien we opeens een oud Mercedes busje, hee dat is bijzonder! Er zit een oud Duits kenteken op. Er hoort vast een mooi verhaal bij maar dat hebben we niet gehoord. We stoppen voor het oude postkantoor, in het dorpje wonen ruim 200 mensen, en eten wat. Na de lunch rijden we nog een uur en stoppen bij de Red Bear campground, een lodge, hutten, camping B&B etc. We lopen naar het kantoor, dat is in de woonkamer naast de keuen. In de woonkamer liggen twee wolvenvellen op de stoel en een jonge vrouw zit in de keuken de vloer schoon te maken, met een tandenborstel! Morgenochtend even kijken of er ergens een glazen schoentje staat. We vragen naar een plekje, even mijn oom roepen zegt ze. Die komt en we boeken een plekje op de camping, een koopje, $18,- incl stroom, douches etc. Ze hebben ook ontbijt, ik bestel een ontbijt voor ons samen, weer eens wat anders. Hij laat ons de plek zien en het toiletgebouw, pas nieuw zegt hij duidelijk trots en wijst ook op het gratis brandhout voor een kampvuur, als de blokken te groot zijn kunnen we een bijl lenen. Nou dat hoeft niet. We zetten de wagen op het plekje en drinken wat. Daarna lopen we wat ronden het aardige van deze lodge is dat je er noet alleen per auto kunt komen, nee hoor, ze hebben hun eigen vliegveldje, je kunt dus ook komen vliegen...
Morgen naar Tok!

• 02 September 2014 - 09:30

Marianke:

Ik vroeg me al af waar jullie zaten :). Zo langzamerhand vast en zeker nu in Tok. Wat leuk zo jullie blog te lezen. (Een van mijn zakjes drop is al bijna op! Met de stroop wafels ben ik voorzichtig! Eentje per week. Op de maandag morgen, zodat ik de week weer aan kan :)).
    Met een glimlach denk ik terug aan jullie bezoekje. Ik kom zeker aan als we in Nederland zijn (hopelijk volgend jaar!).
    Liefs vanuit Eagle River - Alaska!