Victoria, einde van Vancouver Island - Reisverslag uit View Royal, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Victoria, einde van Vancouver Island - Reisverslag uit View Royal, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Victoria, einde van Vancouver Island

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

27 September 2014 | Canada, View Royal

22-9 Campbell River en verder
We zijn weer terug onderweg Noordwaards op Vancouver Island. Vanmorgen zijn we vertrokken van hetprovinciale park en onderweg zijn we de watervallen in de Qualicum river gaan bekijken, een wandeling in het gematigde regenwoud hier. Alles zit onder het mos, heel veel varens en een mooi stel kleine watervallen door een hele steile kloof. Toen we weer in Qualicum Beach kwamen ging het regenen en dat heeft de hele middag geduurd. We zagen daar op de golf course 3 herten lopen, ze liepen gewoon te grazen en dat vind men heel normaal, er werd gewoon gegolfd. Langs de kust hebben we lang gekeken naar walvissen. We denken een keer een orka te hebben gezien maar zijn niet zeker. Wel veel aalsgolvers, blauwe reigers, ganzen in zee enz. We zijn in Campbell River en staan bij de Walmart met nog een paar. Als het morgen een beetje weer is gaan we een dag het binnenland in, we zien wel.
23-9 het is onze trouwdag vandaag, 49 jaar! Dus volgend jaar zijn we thuis of zo op deze datum.....
We gaanvandaag Vancouver Island dwars over naar Gold River. Het weer is bepaald niet ok maar we geven het een kans. Ondanks het klote weer, het is prachtig! Na ca 30 km nemen we een afslag naar een stuwdam. Dat ding is in 1958 gebouwd. Er is toen een asfalt weg naartoe gelegd en daar is nooit meer iets aan gedaan. Na 4 km rijden we de stuwdam op, 40 à 60 meter hoog, beton aan de meerkant en grond aan de dal kant. Beneden de dam een camping. Een stijl pad er naartoe en daar beneden in de middle of nowhere loopt een mevrouw met wandelwagen de hondje uit te laten. We rijden terug naar de weg, laverend tussen een stijle afgrond en potholes maar na 4 km kunnen we verder. Een stukje verder zien we een kudde herten langs de weg, zo'n 10 tot 15 die daar gewoon grazen en
Ekker lopen. We drinken koffie aan het begin van het Strathcona Provincial Park en rijden daarna door naar Gold River. We stoppen bij het info centre maar dat is dicht. We zien op een wegwijzer dat er een gementelijke camping is en volgen die richting dorp. In het dorp zien se drie herten lopen, die sukkelen gewoon rond , grazen wat en niemand valt ze lastig, nou ja, mischien worden ze eerdaags afgeschoten.. De camping? Helaas, helaas, er wordt verder neits aangegeven. We rijden het dorp rond, mischien 2000 inwoners? Maar kunnen het niet vinden. Heel centraal is een plein met een paar winkels. We stoppen op het plein voor de lunch maar ook een stukje sociaal werk. Hoezo dat? Wel de mensen maken hier echt niets mee en nu staat daar een vreemde kampeerauto. Een auto stopt, iemand komt er uit. Een ander loopt langs, blijft staan, krabt op het hoofd. Een derde komt langs, stopt, loopt naar de achterzijde en bekijkt de nummerplaten daar. We lunchen daar, staan er een uur en zeker 15 mensen komen zo langs. Het weer blijft takke. Na de lunch, wat doen we nu? We gaan terug naar Campbell River of halverwege mischien naar een camping. We rijden terug naar Campbel River. Net voor de stad is een rIviertje vol met dode zalm. Honderden cockmeeuwen hebben er een prima maal aan, er ie geen beer te zien.
Tegen 4 uur zijn we weer in Campbel River, we denken er over om weer naar de Walmart te gaan maar eerst zoeken we de kust o. Je zou hier orka's moeten kunnen spotten en volgens een Duitse mevrouw die hier tochten op zee maakt is het "awsome" met de walvissen.we staan aan de kust, drinken koffie en kijken en.. Ja hoor! We zien 3 keer een stukje van de rug van een orka met een grote rugvin boven water. Verder veul, heel veul meeuwen, aalscholvers en ganzen. Opeens horen we motorlawaai, we staan naast een watervliegveld. Heet het zo? Een luchthaven voor watervliegtuigen? Een vliegtuigje valt uit de lucht en landt op het water, echt een apart gezicht. Wat je bij ons niet elke dag meemaakt. Even later stijgt er entje op, bij 80 km per uur vliegen ze al denk ik. Tegen 6 uur gaan we weg. Even later zien we bij de haven een winkelcentrum en gaan daar heen. Je staat daar ook wel rustig denken we dus we blijven hier even. Het is vandaag onze huwelijksdag. Tegen 7 uur gaan we uit eten, er zijn hier een paar leuke restaurants dus daar moet je gebruik van maken als het kan. We eten vis. Jannie zalm en Arie schelvis en nemen een grote ijs met gebak toe, dat alles met een fles witte wijn, prima om onze trouwdag te vieren. Achter ons zit een familie met een klein jochie te eten, het ventje loopt wat rond maar als we reageren is hij wat verlegen, hij is zo'n 3 à 3,5 jaar. Maar als ze weggaan komt hij even een handje geven. Leuk! Net effe ouder dan Oscar. Ondanks het takkeweer toch een toffe dag. Morgen verder, terug richting Nanaimo of Victoria.
24-9 Parksville
Het bleef regenen en hard waaien vanmorgen. We vertrekken tegen 10 uur en rijden via de 19a naar het zuiden. We kijken een half uur aan het water naar walvissen maar het is voor hen zeker ook te slecht weer, niets te zien. Wel heel veel vogels. Rond de middag zijn we in quilicum, we kijken naar een vrij plekje maar je mag nergens aan de kust vrij overnacjten. We rijden verder naar Parksville, kijken wat rond en nemen daar een camping. Het wordt zowaar drogg met een zonnetje! We zitten nog een half uur buiten en verder is het mooi geweest, deze dag zullen we maar vergeten.....
25-9 French Beach
We vertrokken vanmorgen vrij laat, we hebben eerst nog even post gecontroleerd ed en ff geskyped. Daarna een zupermarkt opgezocht, oja het weer is gelukkig stukken beter dan gisteren! Vervolgens zijn we richting Victoria gereden. Op de ene kaart staat en toeristische route en op de andere staat die weer niet. Goed we gaan het vragen bij het info centre in Nanaimo. Daar zegt men dat het een dirt road is, zo'n 50 km. Dat gaan we niet rijden. We gaan richting Sooke, wat ten westen van Victoria. Als we daar zijn, het verkeer zit tegen en het is verder dan we dachten, zegt de mevrouw bij het info c entrum dat de bedoelde weg een prima geasfalteerde weg is. Grrrrrr