nat in Dallas - Reisverslag uit Cedar Hill, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu nat in Dallas - Reisverslag uit Cedar Hill, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

nat in Dallas

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

10 Maart 2015 | Verenigde Staten, Cedar Hill

Jena en verder 3-3
Vandaag staan we in Jena, weer bij de Walmart. Vanmorgen vertrokken we rond 10 uur en we reden eerst naar de Missisippi. De brug tussen Natchez en Vidalia over en direkt erna van de weg af naar het welcome centrum. We hadden niks nodig maar het ligt prachtig aan de rivieroever. We stoppen voor een uur, maken wat foto's. Er liggen twee "Sternwheelers", raderboten met het rad achteraan aan de overkant van de rivier. De rivier dampt, de lucht is zwoel, warm en vochtig en het rivierwater is koud. We zien een grote duwboot op de rivier, 7 bakken achter elkaar en 2 breed maar ze zijn wel kleiner als die je op de Waal ziet maar toch een hele lengte, zo'n kleine 400 meter denk ik. Op de wal waar we staan is een kunstwerk gemaakt dat doet denken aan de vroegere aanlegsteiger. We gaan verder en rijden verkeert. We zitten al ca 50 km op een weg meer naar het Noorden als we er erg in krijgen. Goed, gestopt en via een andere weg naar daar waar we heen willen. We komen door Sicili en later in Harrisonburg. Er is daar een city park aan de rivier, we
Unchen er en lopen een rondje. Het is prima aangelegd met speeltuin, toiletten, picknickplaatsen en een bootramp. Als we even later het stadje inrijden over een wel heel oude verroeste brug zien we dat ze 100 meter verder met een nieuwe bezig zijn. Het plaatsje ligt een beetje tegen een heuvel je kunt zien dat we wat verder van de Missisippi af gaan. Er is een oude fabriek, wat oude winkels en een motel, een "general store" oja en een "deer processor" die slacht je hert als je het hebt geschoten.
We gaan verder naar Jena, ook zo'n beetje vervallen plaatsje met aan de buitenkant een Walmart. Het is er rustig en deze gaat vanavond om 11 uur dicht. We blijven er, doen een paar inkopen en drinken wat. Bijna avond, we proberen corned beef vanavond. Benieuwd of dat lukt.
Woensdag 4 maart, Henderson Texas
De Cornedbeef gisteravond was heel lekke, dat is voor herhaling vatbaar en thuis zullen we het ook zeker een keer proberen.
We vertrekken vanochtend redelijk op tijd en gaan naar Natchitoches. De oudste plaats van Louisiana. Tot Natchitoches rijden we over de Camino, de Oost West hoofdweg van 300 jaar geleden door Louisiana. Het plaatsje Natchitoches is mooi gerestaureerd, er is een hele mooie Basilic en een park langs de rivier. In het park een oud vakwerk huis, het skelet van hout maar waarin geen spijker is verwerkt. De mevrouw van het info centre is erg aardig en vertelt veel. Langs de rivier de Cane zijn nog een stel platage huizen en die zijn te bezichtigen. Maar we willen vandaag nog een stuk rijden. Morgen willen we op tijd op een camping zijn, om de was te doen etc. In het plaatsje is ook een film opgenomen, Steel Magnolia's, met oa Julia Roberts, Dolly Parton en Sally Fields. Er is een copie van een oud fort dat hier stond want de rivier was vroeger de grens tussen Texas en Louisiana toen Texas een Spaanse Kolonie was en Louisiana een Franse. De mevrouw van het info centre zegt dat we vooral een mead pie moeten gaan eten in Lasyone's meat pie restaurant. We gaan erheen voor de lunch, nou de Hap Snap op de hoek in Alblasserdam is beter maar goed we hebben het geprobeerd. Het is intussen warm geworden, ruim 25 graden. Maar goed, na de lunch gaan we verder. Na een uur begint het te regenen en wordt het weer koud, de temperatuur zakt zomaar naar een graad of twaalf en de regen zet een poos door. Het is al donker om half vijf ipv van tegen half zeven. We stoppen rond vijf uur. Morgen niet zo ver.

Donderdag 5 maart.
Het was koud afgelopen nacht, er moest een extra deken op bed. Wanneer we wakkerworden zien we sneeuw op het dakluik. Niet veel maar toch. We staan op en bij het ontbijt kijken we eens goed naar buiten. De ramen aan de voorkant waren erg aangeslagen en dropen van het vocht. Er ligt iets tussen sneeuw en ijs op de ruitenwisserbladen en buiten op de grond ook. Het spul is hard, alsof er natte plakkerige sneeuw is gevallen dat bevroor zodra het op de grond lag. Op het dak van de camper ligt ook een centimeter of 4. Het heeft afgelopen nacht een graad of 3-4 gevroren maar het is net boven nul en het waait behoorlijk. Goed we gaan op weg, vandaag zo'n 160 km tot een stukje voor Dallas en naar een camping voor de wasmachine, morgen douchen ed. We drinken koffie naast een Methodisten kerk, dat gaan we ook proberen om te overnachten, veel kerken hebben een grote parkeerruimte en we hebben gehoord dat je meestal daar mag staan. De zon staat de hele dag strak aan de hemel maar de temeratuur komt niet boven de 3 graden. De eerste camping is een regelrechte bende, modderpad en modderplekken, dat doen we dus niet. We zoeken een volgende, 40 km verder. Er is daar geen receptie maar een telefoonnummer. Dat bel ik maar ze hebben geen plek zeggen ze. Of we op het parkeerterrein mogen staan? We willen er wel voor betalen. Nee dat kan ook niet, apart, iemand die niet wat wil verdienen. We wijken uit naar een Walmart, 6 km verder. Nou die heeft een krap parkeerterrein en zo dicht naast de weg, daar doen we geen oog dicht vannacht. Nog even kijken, weer 46 km langs Dallas heen, een camping, eerst maar even bellen. Ja die hebben plek. Goed, een half uurtje later, tegen vijf uur zijn we er, een hele keurige "Good Sam" camping, aardige mensen maar ook hier, wel modderig. Goed, goeie plek voor vannacht. Was gedaan, in de droger, alles zo gepiept. Morgen weer een dag!

Vrijdag 6 maart.
Jannie heeft gisteravond nog 2 wasjes gedaan, bijna alles in de droger en naar anderhalf uur is dat ook weer opgeruimd. We sliepen prima afgelopen nacht maar het heeft weer flink gevroren. Als we wakker worden schij t er een fel zonnetje, lekker!
We klussen nog wat en tegen 12 uur rijden we van de camping richting Dallas. We zoeken eerst een AAA kantoor en slaan wegenkaarten in voor de rest van de reis, we eten er wat en gaan de diverse plekken af waar we komend weekend moeten zijn. Eerst bij het restaurant waar we vanavond hebben afgesproken, het heeft een groot en rustig parkeerterrein dus daar blijven we komende nacht. We gaan nog kijken waar de trouwrij si morgen maar daar gaan we niet staan, het is tussen twee spoorwegen in, de treinen rijden vooral 's nachts en fluiten bij elke overweg. We zoeken wel een Walmart of een parkeerterrein bij een kerk. We doen nog wat inkopen en gaan richting restaurant. Er is door Mike een informeel diner geregeld en we maken kennis met wat mensen die er zijn, we eten pizza en na het diner komen Mike , Linda en Linda haar zuster Mary nog even koffie drinken. Het wordt rustig op de parkeerplaats, het restaurant loopt leeg dus wij gaan slapen, morgen weer een dag!

Zaterdag 7 maart. We zijn vroeg wakker, er is een klein lokaal vliegveld en vanaf half zeven stijgen er een paar vliegtuigjes op. Verder is een buldozer een paar honderd meter verder begonnen met betonnen platen te breken. Na het ontbijt rijden we Dallas in. Naar het centrum is 30 km! We bezoeken de Reunion Tower. 150 m hoog en je hebt een geweldig uitzicht over de stad. Wat opvalt is de hoeveelheid wegen, niet normaal meer en op veel is het nog druk ook. Amerikanen zijn verslaafd aan de auto. Eigenlijk is die stad wegen, parkeerplaatsen, hier en daar een park, wat huizen hier en daar en auto's, overal auto's. Daarna lopen we de binenstad in en staan onverwacht voor een monument voor John F Kennedy op de plaats waar hij vermoord is. Aan de overzijde van de straat richting een viaduct onder de spoorlijn door staat een groep mensen. Even later lezen we dat hij op die plek werd doodgeschoten. De plek vanwaar Lee Harvey Oswald geschoten zou hebben op de vijfde verdieping van een gebouw is aangegeven, er zijn speciale tours die de route rijden die Kennedy toen heeft gereden. Mensen verdienen nog steeds een inkomen aan die moord van meer dan 50 jaar geleden! We rijden de stad uit via de moordplaats richting Carrolton voor het huwelijk van Seth en Allie. De weg, de 35 is verschrikkelijk slecht, vol met putten, levensgevaarlijk! We hebben op twee plaatsen, beide in Afrika! ooit zo'n kwalitiet weg meegemaakt. Eenmaal in Marokko, daar wilde men dat je de tolweg nam en eenmaal in Zimbabwe. We vinden dit onvoorstelbaar en verschillende mensen die we spreken vinden het ook verschrikkelijk.
We komen ook nog in de flie maar zijn ruim op tijd voor de trouwerij. Het is er een volgens het boekje, de reverent leest het voor en beiden zeggen "JA". Verder is er eten en drinken, het is best gezellig. Er wordt wat gedanst en tegen 10 uur is het afgelopen. Seth en Allie gaan komende week op huwelijksreis, ze hebben een cruise geboekt voor een week rond Florida en de Bahama's. Wij zoeken een rustige plek in de stad, zetten de camper neer en.......er komt een bewaker die ons vertelt dat we daar niet mogen staan. Hij vind het verschrikkelijk, staat te hakkelen en excuseert zich wel 10 keer maar we mogen daar niet staan, we staan op priveterrein bij een kerk en wij maar denken dat je op zo'n plek wel welkom bent. Goed, er is geen probleem, we kunnen net buiten de parkeerplaats gaan staan, ook rustig maar we besluiten 3 km verder achter een Walmart te gaan staan, eentje aan de rand van een woonwijk en redelijk ver van de weg. Dat ook een prima plek en we slapen daar prima.
Zondag 8 maart. Het is zomertijd hier! Geweldig want nu is het een uur langer licht vanavond. We hebben uitgeslapen, doen nog een paar inkopen en gaan naar een Statepark net buiten de stad. Eentje met een immense camping, 350 plaatsen maar wel verdeeld over een vierkante kilometer aan een groot meer. Het regent pijpestelen als we weggaan maar later wordt het droog. In het park wordt je hartelijk ontvangen, de camping is voor hooguit 10% vol, we kiezen een open plek met uitzicht over het meer. We houden een prettige rustdag vandaag, Jannie haakt hoezen voor de armleuningen van de voorstoelen, ik repareer de vuilwater afvoer en eendienblad waar een stukje is uitgebroken. We blijven hier morgen ook, misschien wat fietsen als het weer het toelaat, we zien wel.

Maandag 9 maart.
Vannacht is het gaan regenen, tenminste, het regende toen we wakker werden vanmorgen en nu om half vijf regent het nog. Gestaag, de hele dag door. We kijkken wat naar de route die we deze week gaan rijden, Jannie haakt, maakt een boodschappenbriefje voor morgen. We sorteren wat zaken en lezen wat. Niet echt een dag om te onthouden tenzij je van regen, veel en gestaag vallende regen houdt.

• 13 Maart 2015 - 16:26

Arma:

prachtig om te lezen weer ,wat een verschil van temperatuur s,nachs en overdag nog veel plezier samen

• 14 Maart 2015 - 18:05

Inge En Rob Stoeltje:

Hallo reizigers!
    Wat weer een mooie verhalen. Maar het weer is nogal wisselvallig dus. We zijn nu 3 dagen terug uit Spanje waar we een paar weken met Erica en Arnold hebben opgetrokken. Wij moesten eind februari terug, zij zijn nog wat verder naar het Zuiden, in de hoop op een hogere temperatuur. Want het was fris daar, een steenkoude wind, door veel sneeuwval in de Pyreneeen. Wel genoten van strand en zee, Birka dronk te veel zeewater, zodat Rob de halve nacht met haar buiten was, omdat ze moest spugen. We zijn niet zuidelijker geweest dan La Marina, wat jullie vast kennen. Veel vogels in de Ebrodelta en op de terugweg in N.Frankrijk bij het Lac du Der honderden kraanvogels, machtig gezicht. Nu dat was het weer, tot mails, groetjes, Rob en Inge Stoeltje.