terug in Nova Scotia - Reisverslag uit North Sydney, Australië van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu terug in Nova Scotia - Reisverslag uit North Sydney, Australië van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

terug in Nova Scotia

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

21 Juni 2015 | Australië, North Sydney

Zondag 14 juni, Montague.
Koud, harde Noordenwind, ca 14° een bui in de ochtend.
Het lijkt wel herfst vandaag! We rijden een van de nationale parken die het eiland rijk is in. Het hek staat open, er is niemand, het is gratis tot 17 juni. Het is niet groot, ca 12 km lang langs de Noord kust. Er zijn hier echte zandstranden en duinen tot ca 20 m hoog. Men is deiftig bezig geweest helmgras te planten om erosie tegen te gaan. Tegen het eind van het park rijden we een vissershaventje in, deel van het park maar weer ook niet. Je moet door het park heen om er te komen maar alle handeltjes, de vissers etc zijn prive bedrijfjes. De bodem loopt er geleidelijk op, fijn tijdens de zomer als het warm is. Nu staat er een heftige branding. Aan een groot strandmeer zien we "klei kliffen". Het brokkelt en erodeert dat het een lieve lust is. Gezien het koude weer gaan we niet naar het zingende zand bij Kingsboro. Men noemt dat zo omdat het glittert en knispert als je er overheen loopt. We komen door een paar schitterende plaatsjes, Cardigan en Georgetown, ook mooie plekjes om je blijven maar de bijna storm nodigt niet om te blijven staan. We rijden naar Montague, ook een prachtig dorpje en vinden een heel leuk plekje bij de jachthaven. Het ligt achter een heuvel, geen last van de wind en intussen schijnt de zon. Prachtig. Aan de overzijde liggen een paar visserscheepjes, nr 15638, 154565 en 153679. Allemaal een zescijferig nummer, groot op de boeg geschilderd. Het zal wel iets met vergunningen zijn of zo. Even verder, de tom tom zegt 350 meter ligt een camping bij een motel. Deze plek is veel leuker....

Maandag 15 juni, Antigonish. Zon, 21°
Dag Prince Edward Island hallo Nova Scotia. Vandaag steken we over naar het vaste land. We hebben de keuze tussen de Confederation Bridge of de ferry. We kiezen voor het laatste omdat die ons 200 km gaat schelen richting North Sydney. We "moeten" daarheen omdat vandaar de ferry naar New Foundland gaat en dat was de laatste grote wens voor de hele reis. We hebben prettig gestaan bij de jachthaven maar we zijn wat vroeger wakker. Het plekje is ook populair bij de locals want er komen een paar mensen met hun ontbijt. Een broodje of zo en een hele grote bak koffie. Ze eten het op in hun auto en genieten van het uitzicht over de nu lege haven. Alle 10 visserschepen die er gisteravond lagen zijn nu weg. Druk bezig met kreeft oogsten. Er komt al een koelwagen die een heleboel plastic bakken buiten zet. We gaan eerst naar de supermarkt en rijden dan naar de boot. Dat is bijna 20 km. We komen aan tegen half elf. Als we direct naar de ferry waren gereden hadden we die van 10 uur gehad. Nu moeten we wachten tot 1 uur. We gaan nog een poosje weg, 2,5 uur daar op de kaai staan is ook niks. We rijden naar Murray River, er staat een Duitse camper bij de benzinepomp maar hij rijdt net weg. We gaan verder naar Murray Harbour, een heel leuk dorpje, je kunt echt zien dat de mensen er hier iets van proberen te maken. Veel bed en breakfast, een winkel die echt van alles verkoopt, het is farmacy, hardware, grocery, verse groenten en fruit, benzinepomp en sterke drank. In het haventje liggen een paar vissersboten, er is een reparatie werkplaats en even verder een bibliotheek in het gemeenschapshuis. De weg terug naar de ferry is echt prachtig, schitterend uitzicht over zee en het weer is ook al heel goed vandaag, we genieten. Bij de ferry zijn er wat problemen met de creditcard. Alles gaat goed maar er komt geen ticket uit de machine. De mevrouw gaat bellen en ze zegt: ok hoor hier heb je een uitdraai van de betaling maar er komen geen tickets uit maar ze laten je wel op de boot. Nou dat klopt. Voor ons staat een hele grote fifth wheeler met truck uiteraard en die kan er niet meer op. Wij wel! Er staat ook een stel met een volkswagen busje met Westphalia opbouw. Ze zijn 6 weken onderweg en komen uit Victoria op Vancouver Island. Wat leuk zeg ik, wij waren daar vorig jaar september. Hij had een Nederlandse moeder. Ik vertel hem dat hij gemakkelijk met z'n busje naar Europa kan, dat het niet veel kost en dat hij geen problemen zal hebben met eventuele service. Maar de vrouw vind dat ze nu al te lang onderweg zijn. Van de boot af gaan we langs bij het welcome centre, het is nog niet open maar twee vrouwen doen het werk uit de kofferbak van de auto. We worden heel goed en enthousiast geholpen. We rijden naar Antigonish via de snelweg en zoeken de lokale walmart op. Het is een goede plek dus we blijven er. Er staat nog een caravan, poten uit, auto er naast. Ik las dat iemand hier kwam en toen stonden er al 11 campers en iemand zette zijn tent op in het grasveld naast de parkeerplaats. Dat kan zomaar allemaal hier. Er is wifi en ik boek de boot naar New Foundland. We willen morgenavond maar er is geen hut meer te krijgen en we willen niet de hele nacht in een stoel. Er is ook een dagboot maar we willen liever 's nachts varen en slapen. We boeken voor woensdagavond. Dat kan wel. We hebben dus een dag extra die we gaan besteden aan Cap Breton.

Dinsdag 16 juni. Als we bij het dumpstation op de camping staan zien we opeens een bald eabgle, prachtig zo,n grote dikke deur met z'n witte kop en wit stuk aan z'n staart. Hij vliegt ca 30 meter hoog en langzaam tegen de wind. Prachtig! We rijden vandaag richting Cap Breton en vinden uiteindelijk een plekje op de duurste camping tot nu van deze reis: $ 51,75 maar wel een plekje op een langdtong in het grote meer in Cap Breton.

Woensdag 17 juni. Wind en regen vroeg in de morgen later mooi en ca 18°.
Naast ons stond afgelopen nacht een mevrouw van ergens tegen de 40. Ze was op de fiets en had een piepklein tentje. Zoeen waar je alleen maar goed in kunt liggen. Het was afgelopen nacht honden weer. Het begon in de loop van de avond steeds harder te waaien en steeds harder te regenen. De wind minderde in de loop van de nacht maar tot ca 6 uur in de ochtend hoosde het werkelijk. Tegen 9 uur brak de zon door en werd het stukken beter. We gaan vandaag naar de boot maar eerst rijden we naar Sydney. We doen boodschappen en rijden vervolgens naar het centrum om een museum te bekijken. Helaas heb ik het verkeerde in de tom tom gezet maar we komen prima uit. Vlak voor de teriminal voor cruiseschepen en daar ligt de....Maasdam van de Holland Amerika Lijn. Een oude bekende voor ons. 6 jaar geleden zagen we hem ook al in Quebec, dat was op vrijdag. Als we de wagen geparkeerd hebben en uistappen worden we aangesproken door iemand die daar woont. We staan precies voor zijn huis. Hij is vrachtwagenchaufeur en rijdt een vast trajekt naar Newfoundland. Hin waarschuwt voor Moose, rendieren. Er zijn er erg veel zegt hij, veel met jongen en veel die een jaar oud zijn en nog niet zo handig met het verkeer. Met name in donker is rijden echt gevaarlijk. Nou dat zijn we niet van plan maar we zullen goed uitkijken.
We lopen een rondje, het is hier de oude stad. Daar merk je niets van maar er is een mooie board walk langs het water en het weer is ook prachtig. We zetten de wagen op een parkeerterrein, bijna het neusje in het water en lunchen. Er komt veel jong volk langs, bemanning van de Maasdam, ze gaan aan boord. Na de lunch gaan we naar het lokale museum. De mevrouw vraagt of we van de Maasdam komen. Nou nee, wij reizen gewoon zelf. Het is leuk, in een oude synagoge, familei boeken, het leven in de 19e eeuw hier etc. We kijken een uurtje en gaan richting ferry terminal. We vinden een geweldig blitse plek aan de baai net voor north Sydney in een park. Mogelijk iets als we terugkomen van Newfoundland. We staan net en zien de Maasdam wegvaren. Hij gaat richting Quebec en is daar ergens vrijdagmorgen vroeg. We gaan ruim op tijd naar de ferry. We hebben alleen maar een boekingscode maar dat is prima. De tickets liggen klaar. Ergens voor ons in de rij staat een busje uit Zwitserland. In de loop van de avond hebben we een praatje.. Ze gaan naar Patagonie. Het is een jong stel, ze hebben anderhalf jaar en zijn net begonnen in Halifax. Wat een geweldig vooruitzicht hebben zij! Na het aan boord gaan blijkt dat we een hut hebben helemaal vooraan op het schip. We hebben een raam en 3 verdiepingen onder de stuurhut. We slapen op dek 8. Mooi uitzicht dus maar wat minder ivm zeeziekte.

Donderdag 18 juni. Barachois provincial park.
We waren rond 5 uur wakker vanmorgen en de zon scheen de hut binnen. Het was prachtig weer, de rest van de dag ook, de zee was rustig maar er veranderde iets. Een beetje dwarse golven of zo. Dus tegen 6 uur gedouched en aangekleed en een crackertje gegeten. We reden precies kwart over zeven van het schip. We zijn Channel Port Aux Basques ingereden en hebben eerst ontbeten. We zagen het Zwitsrese stel nog even. Zij hebben nog 70000 km te gaan de komende 18 maanden. In het visiter centre werden we prima geholpen. Een goede en overzichtelijk boekje van Newfoundland en Labrador, een kaart en nog wat info over walvissen en ijsbergen kijken. Er zijn 2 doorgaande wegen in Newfoundland. Eentje naat Saint John's, de Trans Canadian highway; weg 1 en eentje naar het Noorden, de Viking trail maar die takt af van de 1 na iets van 300 km. En verder zijn er wat lokale wegen die soms een rondje maken of gewoon aftakken en als je die weg neemt moet je dezelfde weg weer terug. Voorlopig zijn we van plan eerst naar Saint John's te gaan en intussen een paar aftakkingen te rijden. Vandaag zijn we een beetje brakkig van de boot, te kort geslapen, we rijden ca 200 km en gaan naar een provincial park. We kopen een seizoenkaart voor de day use. Die kost $ 20,- en we krijgen ook nog eens 35% korting omdat we 65+ zijn. Vanavond op tijd naar bed en morgen verder.

Vrijdag 19 juni. Half bewolkt, fris, ca 14°
We hebben niet zo'n goede dag vandaag. Vanmorgen reden van de camping rond half tien, half bewolkt, beetje zon, alles ok en we reden richting Stephenville om daar de toeristische route naar Lourdes en Cap St George te rijden. We rijden voorbij Stephensville, dat is een vrij grote plaats en we stoppen tegen 11 uur voor koffie, 20 meter. Boven zee en links rotsen, hier en daar een klein huisje, een prachtig plekje. Ok, we staan een half uur en gaan verder. Na ca 200 m horen we piep! en het oranje lampje van het motormanagement gaat branden. Nee he! Goed, gestopt, gekeken en de garage gebeld. Ja die mensen weten het ook niet. Hij moet aan de computer. Goed, de ANWB gebeld met de vraag naar een garage. We besluiten Terug te rijden naar Stephensville en daar verder te kijken. Ik ga tanken bij een ESSO pomp en vraag tegelijk of ze een garage weten die Europese auto's serviced. Geweldig behulpzame mensen en ik krijg eenadres. We rijden erheen maar die kan ons niet helpen en stuurt ons terug naar een garage vlakbij. De monteur zegt dat het niet kan werken, hun computer. We praten wat en met de hulp van Fiat in Fresno van vorig jaar in gedachten vertel ik hem dat het wellicht meevalt. De man haalt zijn analyse computer en sluit hem aan. Hij zet hem aan en even later:"hij herkent hem niet hoor". Ik vraag nogeens, kun je hem laten zoeken? Ja dat kan en even later plopt het op. He zegt de man. De foutcode is P1012-22. Nou dat zegt mij weer niets maar ik bel stante pede Alblas auto. He zegt de man daar. Uhhh effe zoeken. Na 20 seconden. Het is je roetfilter. Er is teveel drukverschil. O, kan dat kwaad, nou ja, dan blijft hij het filter reinigen en kan het erg heet worden. Goed ik verbreek de verbinding en vraag de monteur of hij de foutmelding kan resetten. Nou dat kan en....hij is weg en komt na het starten van de motor niet meer terug. Intussen komt er een sms van de Anwb die geeft ons het adres van een garage maar geen naam. We rijden naar wat we denken het adres is en vragen. Nee, een verkoper komt en vraagt ook nogeens wat we willen. Ons verhaal gedaan en het adres, he zegt hij heb je een telefoonnummer en belt het. O zegt hij, bij de Canadian Tyre. Goed we gaan daarheen en worden ook netjes geholpen. We leggen het probleem uit en wat er intussen is gedaan. Ja zegt de chef, mijn monteur heeft weekend en is er volgende week weer. O, jammer, hij loopt naar de werkplaats en komt even later terug en zegt dat er nog iemand is die wel wil kijken. De man komt met eenzelfde computer, sluit hem aan en kan alleen maar zeggen dat er geen foutmeldingen zijn.. Goed, we besluiten terug naar het vaste land te gaan zodat we wat makkelijker in Halifax komen als het zich weer voordoet. Naar Saint John's is het nog 800 km en dat moeten we ook weer terug. Geen aantrekkelijk vooruitzicht en verder jammer jammer maar het is niet anders. We rijden naar de dichtstbijzijnde walmart en boeken de ferry voor morgenochtend. We lezen daarna de mail en vinden een bericht dat zwager Teun ernstig ziek is. Wat beroerd! onze problemen stellen niks voor. Heel veel sterkte Teun en Corry, we zien jullie hopelijk weer over 4 weken. We rijden terug tot even voor Port Aux Basques en staan weer op een provincial park.

Zaterdag 20 juni North Sydney
Zonnig, koel en weinig wind.
We gaan vandaag terug naar het vaste land. We vinden dit de beste oplossing gezien het motoralarm. We zijn rond kwart over negen bij de ferry en krijgen een sanitation controle. Een mevrouw komt kijken wat we aan eten meenemen van Newfoundland naar het vaste land. Het valt allemaal nogal mee en na 5 minuten is ze alweer vertrokken. Als we in de rij staan komt er naast ons iemand met een golden retriever, net Lizzy. Goed die wordt even geknuffeld en dat vind ze prima. Achter ons komt een Franse wagen, een Mercedes 4 wiel terreinwagen met een kleine opbouw. Er zit een man alleen in. Hij is op wereldreis. Hij gaat nu naar Quebec en via Detroit naar het Zuiden door de Missisippi delta naar Louisiana endan naar Californie. Vervolgens wil hij via Mexico naar Zuid Amerika, daar een jaar rondreizen en dan zijn camper naar Zuid Afrika verschepen. Hij denkt 2 tot 3 jaar onderweg te zijn. De man is 75! We gaan op de. Ferry en zoeken een gemakkelijke stoel. Die hebben we apart geboekt. Jannie heeft een anti zeeziek pil ingenomen en slaapt een paar uur. Ik lees wat en geniet van het uitzicht. Als we later aan dek gaan blijkt dat we toch een stel robben en walvissen gemist hebben. Rond kwart voor zes zijn we van de boot en gaan naar een park vlakbij. Dat hebben we op de heenweg gezien. We staan er prachtig, geen verkeer, mooi uitzicht en lekker rustig. Morgen verder!

• 22 Juni 2015 - 12:44

Arma:

prachtig verhaal weer ,schiet nu al op jullie reis
    gr Arma en peter