Het verre zuiden - Reisverslag uit Phillips Island, Australië van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Het verre zuiden - Reisverslag uit Phillips Island, Australië van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Het verre zuiden

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

21 Maart 2017 | Australië, Phillips Island

19-3 Marlo, beside the Snowy River
Vanmorgen vertrokken we met redelijk weer, onderweg nog een buitje maar het klaarde op en werd lekker warm. Het ziet er naar uit dat we het slechte weer achter ons hebben gelaten. In de loop van de ochtend reden we New South Wales uit en Victoria binnen. De kust gaat rond, eerst hadden we de zee in het Oosten maar nu in het Zuiden. Er is heel veel park, nationaal en state park. Blijkbaar hadden ze eens een gouverneur die Bassie heette, "alles is voor Bassie" zal hij gedacht hebben. Je kunt er wel zo in en er zijn vrijwel overal voorzieningen zoals picknicktafels, meestal overdekt, barbecues, in bewoond gebied meestal elektrisch en nog gratis ook. We rijden naar Cape Cornan. Voor ons de eerste plek waar je uitkijkt op het Zuiden. Aan de overkant is Antarctica. Zoals op heel veel plaatsen is het strand prachtig, de voorzieningen ook, er zijn vrijwel geen mensen en het is verboden te kamperen. We rijden door naar Marlo, een heel klein dorpje en bij de lokale stijger doen wat jongelui wat ze overal doen op een lome zondagmiddag, ze lopen wat door het water, er wordt wat gevist en een enkeling wandelt met de hond. We rijden nog 5 km verder naar een "camping" aan de rivier, een strookje gras naast de weg waar al 4 caravans en een busje staan. We passen er nog tussen en het is alweer 4 uur, hoog tijd voor een biertje! Het is gewoon lekker lui warm weer, we kletsen wat met de Australische buren en genieten later van de zonsondergang. Mooooiiii!!!.....

20-3. Vanmorgen bij het wegrijden vertellen onze buren dat we 2 dagen regen krijgen...... tegen half tien begint het maar gelukkig tegen twaalf uur wordt het weer droog. We hebben intussen de plannen een klein beetje aangepast. We gaan niet naar het Wilson Promotory park, dat is het Zuidelijkste puntje van het vasteland van Australië, maar we gaan als het weer meezit naar Phillips Island, ongeveer 150 km Zuid van Melbourne, daar zijn kolonies pinguïns te te zien. Mocht het weer morgen tegenvallen dan rijden we direct langs Melbourne naar het Noorden, naar Echuca. We hebben wel een flink eind gereden met het slechte weer, zo hebben we wat meer tijd om wat te zien nu het weer opknapt. Morgen weer een dag!

21-3 Phillips Island. Koala's, pinguïns, een aalsgolver, ganzen en nog wat andere vogels. Het weer vanmorgen viel alles mee en we besloten naar Phillips Island te rijden. Dat is een eiland ruim 100 km ten Zuiden van Melbourne, kwa formaat als Texel maar wel met een brug aan het vaste land.
We gaan eerst naar het visitor Centre en boeken de pinguïn parade voor tegen 8 uur vanavond en een kaartje voor het koala sanctuari. Naar de koala's gaan we eerst. Die dieren kwamen hier van nature niet voor maar zijn vanuit Noord Australië in 1880 geïmporteerd. Rond 1980 stierven ze hier bijna uit door clamidia infectie. Ze werden daardoor steriel en is er een beschermingsprogramma opgezet. Er zijn veel meer koala's buiten het sanctuari dan er in, alleen hier kun je ze goed zien omdat ze gevoerd worden en zich ophouden in de bomen vlakbij de voerplaatsen. Het is verder niet groot en de mevrouw bij de ingang vertelde dat er 10 dieren waren. Mijn vraag of ze vandaag allemaal dienst hadden werd niet begrepen. We hebben er 8 gezien, ze zitten goed beschut in het bos, best een mooi initiatief en zo onderweg zie je ze echt niet, ze hebben een hele goede schutkleur, zitten bovenin de bomen en bewegen ook nog weinig. Daarna naar de Nobbies, de rotspartij aan de Zuid Westpunt van het eiland. Daar vlak voor de kust zit een kolonie pelsrobben met ca 16000 dieren. Vandaag waren ze er niet. Het hoosde een uurtje van de regen en ze waren niet "thuis". We besloten vroeg naar de pinguïns te rijden en daar eerst wat te eten voor de parade begint. Als we even na 5 uur aankomen zijn er al mensen en de eerste pinguïn wordt om 5 voor acht verwacht. Rond 7 uur lopen we naar binnen, de korte termijn weersverwachting is niet goed. Rond kwart over 7 gaat de deur open en het hoost en stormt ook nog. We lopen naar het strand maar dit is echt niet fijn meer we wachten tot kwart voor 8 binnen maar het wordt niet beter. De pinguïns moeten het zonder ons doen vandaag. Niet dat ze ons zullen missen, het loopt zo'n beetje 1 op 10. Er waren gisteren 470 pinguïns en vandaag bijna 5000 toeristen......

• 21 Maart 2017 - 16:29

Gerda :

Had je a die dieren geteld dan? Wanneer komt het mooie weer? Jullie hebben nu genoeg nattigheid gehad. Al met al ,,,, toch wel een leuke interessante reis??? Geen verdere makke meer aan de campers gehad?? Hele fijne tijd nog met jullie 4 tjes.. liefs uit Lissabon ,,, Belem.X X X X

• 23 Maart 2017 - 11:15

Inge Stoeltje:

Wat een pech met die regen steeds! Maar toch wel veel te genieten, begrijp ik.
    Diertjes kijken , altijd leuk.
    Een week na de nieuwe knie hobbel ik al weer aardig rond, alles gaat zoals het moet volgens het boekje.
    Veel plezier en hopelijk wat beter weer, groetjes, Rob en Inge.