New Orleans en naar Opelika - Reisverslag uit Opelika, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu New Orleans en naar Opelika - Reisverslag uit Opelika, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

New Orleans en naar Opelika

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

22 April 2011 | Verenigde Staten, Opelika

Datum 21 april Plaat: Opelika Alabama
Het weer Warm en zonnig, ca 30 graden
Vandaag hebben we veel kilometers gemaakt, ruim 500. We zijn nu in Alabama.
Gisteren en eergistermiddag/avond in New Orleans geweest. Ech een hele leuke stad, geheel anders dan je van Amerikaanse steden gewend bent, het “French Quarter”dan, de rest is een moderne stad met hoge gebouwen, druk verkeer etc. Maar in het French quarter vind je nog veel van het oude Franse leven, relaxed, lekker eten en drinken, natuurlijk ga je naar een cafe en drink je wat, ook alcohol! En de huizen zijn 19e eeuws, met veel smeedijzeren balkons en ornamenten. ’s Avonds is het erg druk in de binnenstad, veel lawaai, veel reclame over voodoo, “Haunted walks”, lekker eten, een enkele sex club, karaoke, muziek op straat, bleus, dixiland, soms een optocht, een “parade”zegt men hier. Op een plein voor de cathedraal wisselen ze elkaar af, het begint rond 12 uur en gaat de hele dag verder door. De muzikanten maken geweldige muziek en hebben veel bekijks en vele luisteraars. Verder relatief veel hippies, mensen die kaartlezen, je hand lezen, de theeblaadjes uit je kopje lezen…. Maar ook de farmers market met lekker eten en veel souverniers. Kortom, alles wat een toeristenstad heeft en daarbij: Een hele mooie kathedraal, een muzeum over de geschiedenis van de stad en een muzeum over de orkaan Katrina, 5 jaar geleden. Een erg leuke stad waar we ons die anderhalve dag prima vermaken. Lekker eten en ze hebben hier gewoon wijn bij het eten! Het is relatief wel aan de prijs, ons diner komt op $100,- inclusief wijn en tip, nou ja, 70 euro…We kijken bij de rivier, ze hebben een forse waterkering gebouwd maar of dat in de toekomst zal helpen? De Mississippi is prachtig, bij de stad liggen een paar hele grote bruggen. Gisteravond maakten we een river cruise, eerst uitgebreid eten, we zitten naast 2 Canadese vrouwen, de ene is hier voor een school congres en de andere is gewoon mee omdat ze toch een dubbele kamer had. Aan boord is een prma band, die spelen alle soorten jazz, het eten is prima, de rivier is prachtig en onderweg wisselen we foto’s uit met een stel uit Normandie, zij wonen vlakbij Mont Saint Michel. We zitten op een antieke missisippi steamer, zo een met een rad achteraan het schip. We mogen overal kijken, de machinekamer is meer dan honderd jaar oud, twee schotse ketels en twee liggende stoommachines die samen het rad aandrijven. Onze kamer is niet zo goed, het lekt een beetje in de badkamer, we vragen of men dat kan repareren. Er komt iemand, die haalt een collega, ze kijken nogeens, laten de trap staan en gaan even weg, ze komen niet terug, tegen half vijf in de middag gaan we eens informeren en vragen om een andere kamer. Dat is geen probleem, er wordt even gecontroleerd of die in orde is en men helpt met het overslepen van de bagage. We zitten pricies aan de grens van het French Quarter, de kamer kost $60,- inclusief ontbijt. Geen geld dus. Gistermorgen onderweg naar de binnenstad, we lopen langs een echte filmset, er zijn twee blokken afgezet, zo’n 200 meter, er staat echt van alles en er worden 10 tallen mensen geprepareerd met kogelvrije vesten etc etc. Leuk om even te zien, ze zijn een paar dagen bezig bij een oud gebouw, het is helemaal uitbelicht en er liggen hele grote leidingen die lucht blazen, het hoe en waarom blijft voor ons onduidelijk.
Vanmorgen vertrekken we uit New Orleans, gisteravond nog even een kamer geboekt, we zitten in een net super 8 hotel, de kamer werd aangeboden voor $67,- na nog even rond te hebben gekeken ben ik lid geworden van de hotelketen. Het is gratis en nu kost de kamer, met AAA korting, $45,- alles inclusief belasting, want die staat altijd apart op je rekening en, oja, inclusief ontbijt. We hebben ons wel verkeken op de afstand, dacht dat die 380 km was maar het waren mijlen, om half twee vanmiddag moesten we nog 422 km. Het leuke is wel, je mag 70 mijl op de interstate, de hoofdweg, nou de cruise control op 70 en om half 6, binnen 4 uur dus en ook nog met een stop waren we op plaats van bestemming. Vanavond Mexicaans gegeten, nou niet echt bijzonder. Morgen gaan we. Morgen rijden we naar Franklin in North Carolina in de buurt van de Bleu Ridge Prakway, die hebben we 2 jaar geleden gemist vanwege het slechte weer. Het ziet er nu wat beter uit dus zaterdag willen we daarvan een stuk rijden.

• 26 April 2011 - 01:59

Henk En Claudia:

Hoi,

Jullie rollen echt van het 1 in het andere. Wij zitten hier maar gewoon op een eiland ;)....in Fiji!
    Weer is hier vandaag ook goed nadat we gisteren enorme regenbuien hadden maar dat is zo mooi in dit land....de volgende dag ben je het gauw vergeten omdat de zon weer vollop schijnt. Alles prima hier dus. Geniet van jullie laatste daagjes en wij zien Nederland pas eind juni weer.
    Goede reis.

Groeten van ons