Aan de st Laurens rivier, en lekker weer ook. - Reisverslag uit Saint-Augustin-de-Desmaures, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Aan de st Laurens rivier, en lekker weer ook. - Reisverslag uit Saint-Augustin-de-Desmaures, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Aan de st Laurens rivier, en lekker weer ook.

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

03 Juni 2015 | Canada, Saint-Augustin-de-Desmaures

Zondag 31 mei. Saint Zotique, Koud, ca 12° en regen in de ochtend.
So long Ontario, bonjour Quebec. A Vendre.
Vandaag rijden we Ontario uit en Quebec in. Het is nogal troosteloos weer in de ochtend. We gaan eerst naar Prescot. Daar zit een Canadian Tyre en die heeft een openbaar dump station. Erg handig voor het leegmaken van het toilet en vers water vullen. Helaas is de verswaterkraan kapot. We gaan een stukje het land in, plaatsjes als Broebeck, Luneburg, Hanover etc. Het is vrijwel allemaal boerenland met heel wat Nederlandse namen op de brievenbus. Vrijwel alle dorpjes liggen op een kruising van 2 wegen en dat is het dan. De meeste dorpjes zijn van de eerste helft 19e eeuw. Na de middag wordt het weer wat beter en we proberen een leuk plekje te vinden. Dat valt niet mee. We komen aan de grens van Quebec en gaan even langs het info centrum. We worden prima geholpen met info over Montreal, wat te zien en hoe er te komen. We besluiten naar een walmart een stuk voor Montreal te gaan maar we proberen het nog even aan de secundaire weg. We vinden een heel leuk plekje in Saint Zotique bij een bootramp en bij de ingang naar het strand. Maar het strand is nog dicht. We staan dicht bij een woonwijk aan het water, er zijn kanalen gegraven en elk huis ligt direct aan het water. A Vendre staat er op een bord vlakbij. Dat huis is dus te koop.
Als we een rondje gaan wandelen komt er een auto met boottrailer aan. Er stapt een mevrouw uit maar we zien nergens een boot. Na een half uur komt er iemand aanvaren met een speedboot op sleeptouw. Ja hoor hij had motorpech. Als we er langs lopen zien we een jonge knul die blijkbaar door z'n moeder wordt opgehaald. Het wordt donker, morgen verder!
Maandag 1 juni. Montreal. Ca 13° en harde wind,
Het is geen lekker weer vandaag maar het is min of meer droog. We besluiten Montreal te bezoeken. We zetten de camper op een parkeerterrein bij de universiteit in Longieul en nemen de metro. In 10 minuten ben je aan de rand van het oude centrum en veel dingen zijn op loopafstand. We lopen door de artiesten wijk maar er zijn geen straatartiesten vandaag. We bezoeken een ondergronds winkelcentrum. Dat is neutraal kwa weer uiteraard en lopen wat door de oude stad. We bezoeken de basiliek, een must zegt men. Hij is vanbinnen echt elke vierkante centimeter beschilderd en versierd, heel erg overdadig maar er hangen mooie schilderijen. Langs de waterkant is niet te wandelen. We eten lekker dumplings en denken aan Oscar onze kleizoon want dit is zijn favoriete eten. Tegen half vier nemen we de metro terug en rijden nog een klein stukje naar een buitenwijk. We overnachten daar bij een walmart, het was rustiger dan we verwachtten.
Dinsdag 2 juni, Trois Rivieres, wind, regen in de ochtend, ca 12°.
We rijden vandaag aan de zuidkant van de St Laurens rivier. Eerst naar Verennes, we doen boodschappen bij een IGA, dat is een dochteronderneming van de Carrefour in Frankrijk en het assortiment is even geweldig goed. Iets beters zijn we deze reis nog niet tegengekomen. We vullen de watertank in het dorp, er is een openbaar dumstation. Intussen wordt er twee keer gevraagd of we uit Frankrijk komen, nou nee, uit Nederland. Ok dat vindt men ook wel mooi. We rijden verder naar Sorel Tracy. Een oud industriestadje, even ervoor staat een grote centrale, die is men aan het slopen en een stukje verder is men bezig een oude staalfabriek af te breken. Heel veel ziet rood/bruin van de ijzererts en er staan veel, heel veel huizen te koop. Duidelijk een plek waar de goede tijd voorbij is.
We rijden verder naar Nicolet maar vinden geen leuk plekje en gaan naar Trois Rivieres. We staan bij een walmart. Geen eerste keus maar we blijven.
Woensdag 3 juni. Meest zon, ca 18°
Politie, fietsers, Grondines
Het weer is vandaag een stuk beter dan gisteren. Er is minder wind , de zon schijnt en het is ca 18°. Prima dus.
We rijden vandaag richting Quebec via de "Chemin du Roi" de weg van de koning. Hij gaat langs dorpjes langs de St Laurens rivier. We zien erg veel sportieve fietsers vandaag. Er is overal ruimte voor de fietsers gemaakt en de weg is redelijk vlak. We stoppen voor koffie op een picnic plek, er staat een politiewagen. Na een paar minuten racet hij weg met de sirene aan en 10 minuten later is hij weer terug. Hij staat duidelijk om hardrijders of zo te pakken. Er komt een flinke club fietsers en we kletsen een kwartier of zo. Even later komt de politieman naar ons toe. Niet voor een prent of zo maar gewoon nieuwsgierig. Nou hij mag wel binnen kijken. Het is opvallend dat veel mensen geen of gebrekkig Engels spreken. We rijden verder en komen in Grondines. We rijden daar even een zijweg op naar een piepklein haventje, er is een parkeerplaats bij en een paar picnic tafels. Een heel mooi plekje. We waren hier 6 jaar geleden ook. Toen hebben we daar een nacht gestaan. Dat kan nu niet zomaar meer. Er staat een bord dat er maximaal 2 campers mogen staan en dat dat $ 25,- kost. We willen morgen naar Quebec dus rijden tot even voor de stad. We vinden geen goede plek om te staan en gaan naar een camping. Tegen 6 uur komt er een huurcamper naast ons staan. Er zit een Nederlands stel in. Ook wel apart. We hebben een praatje. Zij gaan morgen met de bus naar Quebec. Wij gaan waarschijnlijk met de camper want je kunt als het goed is prima parkeren bij de oude haven, je loopt dan zo de oude stad in. We zullen het zien morgen.

• 04 Juni 2015 - 09:39

Arma:

mooi verhaal weer niet echt warm helaas voor jullie