Weer in de VS - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Weer in de VS - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Weer in de VS

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

06 Juli 2009 | Canada, Ottawa

Datum Zaterdag 4 juli Plaats Fort Frances
Het weer Prima, zon en 24 graden
Gistermorgen voor we vertrokken eerst wat bel en internet werk gedaan. Omdat de telefoon steeds niet werkt, ze hebben hier een ander systeem en in de winkel waar we het hebben gevraagd vertelde men dat alleen een Black Berry de combinatie van systemen aankan, als je provider tenminste een contract heeft met de lokale provider. Dat s een monopolist, de Canadese staat houdt dat zo omdat het dun bevolkt is en men dus niet zo veel klanten heeft. Jammer voor ons en voor de mensen schijnt er ook een behoorlijk prijskaartje aan te hangen. Nou, als er een beetje goede internet is gaat bellen met Skype prima en is heeeel goedkoop. We zijn daarna bij de Kakabeke watervallen gaan kijken. Daaromheen heeft men een klein provinciaal park gecreeerd zodat je parkeergeld moet betalen. $5,- per 2 uur is echt schrikbarend naar de maatstaven van hier, als er al pakreegeld wordt geheven is dat meestal een 25 cent per uur en laatst had ik het dat de parkeermeter standaard je 2 uur gaf voor die prijs. Maar goed, we stoppen en naast ons.. Nee geen Nederlanders maar een Cnadees stel die met een pickup en een opzet unit op reis waren. Ze waren 4 weken onderweg en waren van plan om er 5 maanden van te maken. Let wel: alleen in Canada en ze zullen zich echt niet vervelen. Gisteravond zijn we naar een provinciaal park gereden en daar op de camping gaan staan. De parkwacht vind het dan echt vreemd als je geen stroom, water en een riool aansluiting wilt. Nou dat hebben we nog maar weereens uitgelegd. Dat park, zo groot als de provincies Noord en Zuid holland samen is begin 1900 gesticht omdat men zich toen al zorgen maakte tav het uitsterven van de Elanden omdat die allemaal geschoten werden voor voedsel voor werknemers in de houtindustrie, de spoorwegen en dergelijke.
We staan ook tegenover een houtoverslag. Het is nu half negen, ’s zaterdagavond en elk kwartier is er een vrachtauto geladen met stammetjes, zo’n ding van 23 meter lang en 2,60 meter breed wordt door een grote grijper in een kwartiertje volgeladen met stammetjes van 2,50 m lang, allemaal dwars op de wagen en er los op geschept. Een paar banden eromheen en weg gaat hij weer. Intussen is de volgende al bijna vol. Voor on is een haventje met vooral speedboten. Er s ook een boot ramp. Dat is een plaats waar je je boot in en uit het water kunt halen. Zoeven kwam er een speedboot, de een rijdt de auto achteruit met de trailer het water in. De ander komt langzaam aanvaren en als hij bijna op de trailer ligt: even gas en hop, de speedoot duikt geheel uit het water en ligt precies op zijn plek. We kopen nog een ijsje. Welke we willen, een cupje of een beker? Nou een cupje en maar 1 bolletje. We krijgen een ijs van thuis zeker 4 bollen. Het ijs is niks mis mee. Samen 3 dollar(€ 1,86).
Vandaag hebben we 2 keer een hert gezien en eenmaal een eland en veel, heel veel beverburchten.
We staan vlak aan de grens met de VS. De rivier die langs Fort Frances loopt is de grens en morgen gaan we er over naar Minnesota. We zijn benieuwd wat dat gaat worden.

Datum Zondag 5 juli Plaats Baudette (Minesota)
Het weer Prachtig zonnig en 25 graden
Afgelopen nacht werd niet zo heel rustig. Vrijwel de hele nacht bleef men bezig met bomen laden en vrachtwagens reden af en aan dus we waren nogal eens wakker. We zijn vanmorgen de grens met de VS gepasseerd en dat ging heel vlot. Canadese douane of politie hebben we helemaal niet gezien en de VS grenscontrole was zo gepiept, alleen kwam er wel een agricultural specialist een kijkje nemen in de koelkast en vragen stellen wat we bij ons hadden. Nou dat was allemaal geen probleem, groente en fruit als het maar duidelijk is dat het uit Canada of de VS komt en vlees mag ook onder dezelfde voorwaarden. Uitzondering is lams, schapen en geitenvlees. Dat mag in het geheel niet worden ingevoerd, ook niet in blik of zo. En diereneten mag alleen als het in de VS is geproduceerd. We waren binnen 10 minuten klaar. In Minnesota is alles weer anders, geen biertje te koop in de supermarkt en de stad International Falls, toen we binnenreden zijden we, straks komt er een cowbo op zijn paard aan met pistool opzij en zie je mensen in koetsjes. We hebben 100 km gereden over een prachtige route langs Rainy river en staan nu bij Audette op een camping. We bijven hier een dag. Morgen een beetje klussen, poetsen en de boel eens opruimen, oja, en de route bepalen richting North Dakota