De waddenzee in de atlantische oceaan - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu De waddenzee in de atlantische oceaan - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

De waddenzee in de atlantische oceaan

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

23 Oktober 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Datum Donderdag 8 oktober Plaats Hardin, Kentucky
Het weer Afgelopen nacht veel regen, vanmorgen weer mooi maar vanavond erg benauwd, warm en een bui
Vandaag zijn we een stuk over de autoweg gereden en de grens van Kentucky over gegaan. Eerst kwamen we in Missouri bij de Missisippi, al ca 50 km van te voren werd het land erg vlak en we zaten op een hoogte van ongeveer 100 m boven zee nivo. We reden een erg oude brug met een smalle tweebaansweg over de Mississippi en kwamen in Illinois, maar slechts voor een halve kilometer, toen gingen we weer een hele lange, oude en smalle brug over over de Ohio rivier. Vlakbij daar waar de rivieren samenkomen hebben ze een herdenkingskruis geplaatst, hoog boven de rivieren. We hebben daar gelunchd, het uitzicht was ondanks een regenbui geweldig. In de rivier verschillende duweenheden, een met 27 bakken en een andere met 24. Het sukkelt zomaar langzaam de rivier op maar neemt wel erg veel vracht mee in een keer. We hadden een erg mooie rit richting Hardin en zagen nog een bever naast de weg. Toen we in het park aankwamen was het er erg benauwd en zeker 30 graden. Het onweert in de verte en er viel een bui, het is nu behoorlijk afgekoeld.

Datum Vrijdag 9 oktober Plaats Mammoth cave, Kentucky
Het weer Gewoon beestenweer. De hele dag door harde buien, afgelopen nacht ook vrijwel de hele dag regen. Temp ruim 20 graden. Klef en benauwd
Vandaag echt beestenweer, tussen de buien was het soms 5 minuten droog. Langs de weg zie kje veel water op het land en gotrn worden kleine rivieren. We zijn onderweg naar Mammoth cave, een gebied met vele grotten. We staan in een Nationaal Park en gaan morgen een tocht door een van de grotten maken, tenminste, als het water dat toelaat. Tegen de avond werd het droog en we wandelden rond de camping, we zagen een boel, zeker 20, grote herten grazen. Sommige liepen over de camping.

Datum Zaterdag 10 oktober Plaats Monticello
Het weer Droog, bewolkt en koel
Vanmorgen hebben we de grotten bezocht. We boekten het “historische”gedeelte. Dat is 3,5 km lopen door de grotten. Het zijn grotten waar al meer dan 4000 jaar mensen in hebben gewoond en die door de blanken zijn gebruikt als mijn, ze hebben lange tijd Calcium nitraat eruit gehaald. Dat werd in de 19e eeuw gebruikt als ruwe grondstof voor buskruit. DuPont had hier een proces voor. Tijdens de oorlog van 1812 met de Engelsen waren de Amerikanen afgesneden van explosieven uit Zuid Oost Azie en gingen ze die dus zelf maken. Lange tijd heeft men gebruik gemaakt van slaven om de stof uit de grotten te halen.
Intussen is er een grottengebied ontdekt met een lengte van ca 600 km, veruit het grootste grottengebied ter wereld.
Goed, het is sinds 1941 Nationaal Park en daarom te bezoeken. Erg mooi zijn ze niet, er zijn geen prachtige druipsteenformaties maar indrukwekkend zijn ze wel, prima de moeite waard.
Na de middag zijn we naar Monticello gereden, op weg naar de Great Smokey mountains. Weer (het wordt eentonig) een prachtige rit door glooiend landschap met de bomen in de mooiste kleuren.
Morgen verder

Datum Zondag 11 oktober Plaats Kingston, Tennesee
Het weer Mooi najaarsweer, zon en soms half bewolkt, ca 18 graden
Vanmorgen kwan de campingbaas toch langs om geld te innen, we dachten even dat het gratis was. We vertrokken laat maar hadden weer een practige rit. Het bos in de mooiste herfstkleuren en een lekker zonnetje erbij. Helaas vanmiddag moest ik weer even sleutelen want het brandstofsysteem gaf weereens problemen, nou ja, nog ca 1500 km en we zijn in Baltimore. Verder een rustige dag. We moesten toch een plekje vinden en we staan op een zeldzame shit camping. Sanitair vuil en kapot, internet werkt niet en langs een drukke weg. Nou ja, voor een nacht en dan snel verder naar de Great Smokey Mountains. We hebben alweer een paar tips gekregen over de route zodat we de mooiste stukken daar niet over zullen slaan.
Morgen verder.

Datum Dinsdag 13 oktober Plaats Great Smokey Mountains
Het weer Zonnig en mooi herfstweer, lekkere temperatuur, ca 20 graden
Gisteren zijn we naar Gatlingbrug gereden. Op zich niets bijzonders maar dat plaatsje is ook wer super toeristisch. Er s net als in Branson een “strip”met allerhande trekpleisters zoals een wassenbeelden museum, Dolly Partons Stampede etc. We zoeken een camping want je wilt hier echt niet vrij staan. De eerste net buiten het dorp vraagt 40 dollar. We vertellen dat we maar een nacht willen blijven en geen plek willen kopen of zo. Nou helaas, tax etc, het leven is duur en ze doen het niet voor minder. We gaan naar een volgende camping, die ligt verder van de weg en vraagt 26 dollar, ok, dat doen we. Ze blijken ook internet te hebben. Om aan te kunne loggen moeten ze je creditcard nummer hebben, slaat nergens op natuurlijk, Maar goed, het werkt niet op de plek waar we staan. Ik ga bij de wasmachines zitten, daar is een zitje en er is ook een biljart en er staan wat boeken. Als ik bezig ben komt de bazin en die vraagt een beetje zijkerig of ik electricitet nodig heb, dan moet ik een plaats huren waar dat bij zit. Goed nadat ik klaar ben ga ik bij haar langs en vertel haar dat internet niet werkt vanwaar ik sta en dat het een beetje jammer is dat ze denkt dat ik probeer een beetje electriciteit te pikken. Ze is nog steeds vervelend maar zegt dat het voor haar nuttig is om te weten want ze zou ver de hele camping internet dekking moeten hebben. Nou zeg ik, dan is er nog wat te verbeteren. Het is in meer dan 5 maanden dat we een eerste negatieve ervaring hebben.
Als we vanmorgen het toilet lozen komt ze, we hadden eerder de watertank al elders op de camping gevuld omdat er verder geen drinkbaar water is. Ze komt uitgebreid excuses maken omdat ze zo is uitgevallen en achterdochtig was. Ze geeft ook het camping geld terug want de mevrouw die ons had ingeschreven had ons nooit die plek mogen geven en ze had ons ook niet voor 1 nacht mogen accepteren. Nou prima hoor, ik heb een gladde rug en als jij het je moeilijk wilt maken doe je je best maar. De douches waren een puinhoop en om je te scheren moest je een kwartje in de meter gooien voor de electriciteit. Ze zegt al 35 jaar die camping te runnen, volgens mij is er in die tijd niets aan de douches en sanitair gedaan.
Goed, we gaan verder en onthouden alle goede en mooie ontmoetingen, op de Greenbrier camping in Gatlingburg komen we toch niet meer.
We rijden door het plaatsje en in het centrum komen we in de file. Het plaatsje uitrijdend en het Great Smokey Mountainpark in blijft stil staan en stapvoets rijden, voor het eerst in Amerika voelen we ons thuis want dit is toch wat we in Nederland meer hebben dan elders, leuk in de file staan!
Het park is weer prachtig, de mooiste herfstkleuren die je je in de bergen kunt voorstellen. Het is druk, erg druk, mensen maken foto’s vanuit de auto met open ramen, de deur soms open en we zien een vrow een stukje breien omdat de file niet opschiet. We parkeren voor een uur en de file lost wat op. We rijden verder het park door en parkeren op een van de mooiste plekjes ter wereld en eten wat. Als we klaar zijn klopt er iemand aan de camper. Weer zo een die wil weten waar we vandaan komen? Nee het is een Oostenrijker die hier een camper heeft gekocht en samen met een Zwitser oprijdt die hetzelfde heeft gedaan. We lullen een uur en bekijken hun campers. Echt prachtig, beiden een camper van zo’n 10 meter, de Zwitser verteld dat hij hem 2 jaar geleden toen er hier al problemen waren heeft gekocht en rondreist. Niet meer naar huis gaat maar dat de kinderen af en toe naar Amerika komen.
We gaan verder en naar een staatscamping. We zetten de camper op een leuke plek, betalen en lopen een rondje. Bijna terug zien we een hond op 3 poten voor een Volkswagenbusje, we raken aan de praat, het stel komt uit Colorado, uit Durango, we zijn daar vlakbij geweest en is nu voor 6 weken op vakantie. We drinken een wijntje en we blijven bij hen eten en hebben een erg gezellige avond. Morgen gaan we verder in dezelfde richting en we zien wel of we ze weer tegen komen.

Datum Donderdag 15 oktober Plaats Asheville, North Carolina
Het weer De hele dag regen en ca 100 meter zicht. Takkeweer dus
Gistermorgen het park Great Smoky Mountains ingereden. Dat was een hele toestand. In het dorp bij het stoplicht (ze hebben er maar een) staat alles vast, we staan in een file die voortduurt ook als we het dorp uitrijden. We begrijpen er niets van. We zijn anderhalf uur onderweg voor we het park inrijden en hebben dan ca 20 km afgelegd, Nederlandse toestanden dus!
Later horen we dat het in juli erg druk is en in oktober, deze week is het drukst van alles want de scholen hebben vakantie en het ligt ook op de Noord Zuid route. Omdat de bladeren vallen en de bergen de mooiste kleuren hebben komt iedereen kijken. Daarbij opgeteld dat het vandaag prachtig weer is en er slecht weer wordt voorspeld doet de rest. De hele parkweg is tjokvol. Een aantal parkeerplaatsen kunnen we niet op. Jammer want het is een fantastisch gezicht. Het bos heeft alle kleuren van de regenboog, het landschap golft prachtig en de zon danst over alles heen. Het s genieten. We stoppen op een van de mooiste plekken waar we ooit zijn geweest, bovenop een berg en zicht op een adembenemend dal. We eten wat en als we opruimen rijden er 2 campers achter ons langs. Op de ene staat “Mexico USA Zwitserland projekt. Even later staat er iemand aan de deur. Het is en Oostenrijker die al ruim 2 jaar in Amerika rondrijdt en pas thuis ook een Hymer als de onze heeft gekocht. De andere komt uit Zwitserland bij de Bodensee en die trekt ook al bijna 3 jaar rond. De laatste gaat helemaal niet meer naar huis maar de kinderen komen regelmatig naar hem en reizen dan een week of 3 mee. Ze hebben beiden een wagen van ruim 10 meter. De Zwitser vertelt later dat hij hem heeft gekocht voor 24000 dollar en dat de vraagprijs 40000 was. Ze vragen maar wat vertelde hij. Goed, we praten nog wat en zij gaan verder naar Jacksoville, daar is een Jazz festival. Wij zoeken een nationaal park camping vlakbij, mooi in het bos en prachtig grote plekken. Als we rondlopen zien we een hond met 3 poten. Even later hebben we een praatje met zijn baas. Zij rijden in een Volkswagen Westfalia, een heel klein busje dus. De mensen komen uit Durango, Colorado. We zijn daar vlakbij geweest. We blijven bij hen eten en ’s avonds drinken we wat bij ons. We horen dat er slecht weer wordt voorspeld, nou we zullen wel zien. Het gaat laat op de avond regenen en dat gaat onafgebroken door tot vanmiddag een uur of 4. Als we de Bleu Ridge Parkway oprijden rijden we na een kilometer in e wolken. Het blijft regenen en het zicht daalt tot minder dan 300 meter. Er valt dus niets te bekijken en we verlaten de toeristische route. We rijden een stukje naar het oosten, gaan nar een toeristisch winkelcentrum en zoeken om 3 uur een camping. Omdat er voorlopig slecht weer wordt opgegeven besluiten we morgen naar het zuid oosten te rijden, naar de Oostkust. Er is daar blijkbaaar een erg mooi wadden gebied, vergelijkbaar met de waddeneilanden van Nederland, Duitsland en Denemarken achter elkaar. Je moet 2 keer een boot nemen en voor de rest liggen er bruggen. Aan de kust geven ze ook nog beter weer op ook voor komende week dus die keuze is gauw gemaakt. Op naar de kust dus.

Datum Zondag 18 oktober Plaats Cedar Island, North Carolina
Het weer Bewolkt en ca 11 graden
Hallo Atlantische Oceaan! Mooi om je weer te zien! Vanaf de Great Smoky mountains naar het oosten gereden. Stonden we donderdag avond bij een Wall mart, nu hebben we al weer 3 dagen een camping. Gisteren hebben we eerst bij een Wall Mart gekeken in Jacksonville aar dat arkeerterrein lag wat ongunstig en we kwamen in Hubert op een kleine camping terecht. De baas daar was drie jaar geleden begonnen op een mobile home park. Dat is een park waar sta caravans staan en mensen permanend wonen. Dan sta je hier wel heel erg onderaan de ladder. We hebben al meer dan 1000 van die parken gezien. De mesten vervallen en de armoede straalt ervan af. Goed, hij was begonnen de oude rommel er af te halen en er camping plekken van te maken. Hij heeft nog veel te slopen maar was goed bezig. Rekening houdend dat de man 61 jaar was en ook het postkantoor runt kan ik alleen maar respect hebben oor iemand met zoveel ondernemingszin en energie om door te duwen. Hadden we eergisteren nog slecht weer, gisteren was een erg mooie dag, de hele dag een leuk herfszonnetje. Vandaag was het de hele dag bewolkt en de temperatuur kwam niet boven de 11 graden. Daarbij een stevige wind dus niet erg lekker. Vanmorgen hebben we bij het strand koffie gedronken, het was er druk van de vissers. In Boque zagen we een aquarium. Dat was echt schitterend, mooi gebouwd en goed ingericht. Het thema is North Carolina en de inrichting was erg goed. Omdat het hier voor de kust een compleet kerkhof is van vergane schepen; en in de tweede wereldoorlog hebben U boten hier een aantal scepen getorpedeerd, laten ze uitgebreid zien wat het effect van een scheepswrak is op de visstand. Nou dat is prima! Vissen gebruiken zo’n wrak als schuil en woonplaats. In het grootste aquarium hadden ze een stuk van de U 352 nagebouwd. Die boot probeerde in mei 1942 een kustwacht vaartuig te torpederen maar werd zelf naar de oppervlakte gedwongen. De bemanning overleefde het maar de boot zonk uiteindelijk. Goed, dat stuk U boot ligt achter een ruit van 20 meter breed en bijna 5 meter hoog. De bak bevat ca 3 miljoen liter water en er zwemmen allerhande vissen rond, van hele kleintjes, een paar zee schildpadden tot een paar volwassen haaien.. Goed, we hebben de Outher Banks gevolgd en zijn nu in Cedar Island voor de ferry. Die vaart 4 keer per dag en brengt ons verder op de eilanden. We staan op een camping vlak voor de Ferry, een rommeltje bij een motel. Nou ja, morgen verder.

Datum Dinsdag 20 oktober Plaats Ockraoke Eiland
Het weer Prachtig zonnig najaarsweer, ca 22 graden
Gistermorgen zijn we van Cedar Island naar Ocracoke gevaren. Het was behoorlijk winderig maar een stuk beter dan zondag. Daarbij scheen de zon en alles bij elkaar hadden we een redelijk prettige overtocht van 2,5 uur. Het eiland waar we nu op zitten is op de meeste plaatsen minder dan 1 kilometer breed. Alleen bij het dorpje is het een kilometer of 4. En het is ca 22 kilometer lang. Er ligt 1 weg op dus verdwalen valt niet mee. Vrij camperen is er niet bij. Het hele eiland behalve het dorp is staatsbos en vrij camperen is verboden. We staan op de staatscamping, echt prachtig onderaan een duintje en dan direkt aan de Atlantische oceaan. De camping is heel groot, wel 400 plaatsen maar die liggen zover uiteen dat het nooit erg vol wordt. Nu is hij maar voor 10% vol en eind van de maand gaat hij dicht.
Vanmorgen zagen we tientallen dolfijnen, tuimelaars, echt prachtig, soms sprongen ze wel 3 meter hoog uit het water. Het strand was druk trouwens, elke 100 meter liep wel iemand. Naast allerhande meeuwen, steltlopers en kleine strandvogeltjes zijn ook hier de pelikanen druk. Er is een kolonie van meer dan 100. Ze vliegen laag over het water, stijgen naar ca 30 meter, zweven even en laten zich dan pardoes met snavel naar voren in het water vallen. In veel gevallen komt de kop naar boven, even naar achteren en weg is de vis. Op dit eiland leefde bijna 400 300 geleden een beruchte piraat, zwartbaard. In 1718 hebben ze hem in een gevecht gedood. Voor de kust zijn hier in de loop der jaren zo’n 500 schepen vergaan. Morgen naar het volgende eiland, de boot daarheen is gratis en vandaar uit ligen er bruggen naar de vaste wal.

Datum Donderdag 22 oktober Plaats Rodante, Outer Banks
Het weer Prachtig zonnig, ca 25 graden
Gisteren en vandaag hadden e prachtig weer, bijna windstil en de hele dag zon, zowel gisteren als vandaag ca 25 graden. Gisteren zijn we van Ocracoke naar Hatteras gevaren, een klein stukje met een gratis ferry. Het is hier een voortzetting van het eiland, een lange strook land, net boven water en ca 20 km uit de kust van North Carolina. Ze moeten hier af en toe natte voeten krijgen met harde wind van zee. Veel huizen staan minder dan 1meter boven de waterlijn en dijken zijn er niet. Er zijn wel veel huizen op palen gebouwd, ja dan blijven je voeten ook droog. We hebben een paar uur aan het strand gelegen, nog even genieten want voor morgen geven ze bewolking op en voor zaterdag en zondag regen. Daarna weer wat beter, goed, dit hebben we maar weer want volgende week is het over.

• 23 Oktober 2009 - 15:10

Ingrid En Henro:

Leuk verslag, Smokey Mountains zijn we ook geweest dus dat kunnen we ons wel voorstellen. Nog even genieten maar!!
    Wij zijn over 2 weken ook weer thuis van een fantastische trip met een leuke groep.

• 23 Oktober 2009 - 17:52

Arnold En Erica:

We hebben weer echt genoten van jullie verslag
    het voorlaatste verslag kon niet gelezen worden, dat horen we nog wel.Voor
    het te laat wordt, wensen we jullie een goede terug-
    reis aan en hopen jullie
    spoedig te zien veel liefs.

• 30 Oktober 2009 - 00:07

Bert Van Tiggele:

Lieve Jannnie en Arie,

bedankt voor jullie mooie avonturen en een behouden reis naar Nederland!
    Bert

• 30 Oktober 2009 - 02:40

Gladys :

Welcome Home! Ik hoop julie laatste stukje reis goed verlopen is zo ook de reis naar huis.
    Ik hoop je het laatste bericht ook nog bij schrijft vanaf Cape Hatteras tot Baltimore toe. Lijkt het nu in Holland niet allemaal klein? Dat vonden wij als we weer eens in Holland op bezoek kwamen.
    Het allerbeste gewenst en bedankt dat we met jullie mee mochten reizen en ons land door andere ogen gezien hebben.