Reunie en de volgende dag - Reisverslag uit Hazen, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Reunie en de volgende dag - Reisverslag uit Hazen, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Reunie en de volgende dag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

14 Juli 2009 | Verenigde Staten, Hazen

Kijk voor foto's op:

Datum Zondag 12 juli
Plaats Bismarck

Het weer Prachtig maar ’s nachts flinke buien
We zijn gisteren en vandaag bij de DeKrey reunion geweest en het was erg leuk. Er waren ruim 200 mensen uit vrijwel alle delen van de VS en de oudste was van de 3e generatie, de jongste van de 6e. We hadden wat bedenkingen over wie nu wie was maar ze zijn echt familie en allemaal nazaten van Jan, Sijmen en Bastiaan de Kreij, allemaal jongere broers van Rokus de Kreij, onze overgrootvader. Er waren teveel mensen om allemaal op te noemen maar een flink aantal waisten n og dat Herman en Arie vorige keer waren geweest en ze vonden het allemaal erg jammer dat ze er nu niet waren. Herman en Adrie, jullie hebben de hartelijke groeten van een flink aantal mensen, onder andere Warren DeKrey en “Brownie” DeKrey en van nog een aantal die jullie later nog hebben ontmoet maar helaas, de namen onthouden is erg lastig, het waren er echt teveel. Gistermiddag druppelde iedereen binnen en gisteravond besprak men de familie, wie erbij, hoe het ging met iedereen etc. Het bleek dat Sijmen in 1916 een flink huis had laten bouwen dat nog steeds binnen de familie is. Het is een aantal jaren geleden verplaatst. Een aantal aanwezigen had er wel hun jeugd doorgebracht. Men had het voor 10 jaar verhuurd tegen de kosten van onderhoud. Nu staat het leeg en de eigenaar vroeg of iemand het wilde op voorwaarde dat het onderhouden wordt. Ze zouden ook graag willen dat het weer op de originele plek kwam en daaraan zouden ze ook mee willen betalen. De familie heeft hier begin 20e eeuw ook nog een schooltje gesticht en een kerkje laten bouwen. Dat staat vlakbij Pettibone, ongeveer 100 km ten oosten van Bismarck. Jammer dat we dat niet wisten want wij trekken naar het westen en zijn er bijna langs gekomen. Vanmorgen was er een kerkdienst en werd er geld opgehaald voor het kerkje. Ze hebben een stichting in het leven geroepen die het beheerd en is oficieel een monument. De kerkdienst was wel anders als bij ons, er was ook een indrukwekkend herdenkingsgedeelte bij waarin alle overledenen in de familie werden herdacht en waarvoor een kaars werd gebrand. Riet is daarbij ook herdacht.
We vonden het allebei erg leuk om zo die verre verwanten eens te ontmoeten, met hen te praten over hoe zij leven, wat hun streven is, wat hen drijft en waar hun zorgen liggen. We vonden het frappant dat de meesten van Republikeinse gezinte zijn en het helemaal niet zo hebben op Barack Obama.
Een klein aantal is nog boer, de ouderen zijn veelal gestopt en een aantal heeft het land verkocht. Verder komen alle beroepen voor, (ex) militairen, een domineese, een architect, een bioloog en we kwamen zelfs iemand tegen die ook bij DuPont werkt..
Goed, prima geslaagd dus. Nu staan we op een leuke plaats, ca 10 km noord van Bismarck aan de Missouri river en morgen gaan we verder Noord-West, richting Glacier Nationaal park in Montana, maar dat duurt nog wel een week en eerst willen we Theodoor Rosenveld national park bezoeken.

Datum Maandag 13 juli
Plaats Hazen
Het weer Regen en koel. Vanaf vanmorgen 7 uur vrijwel aanhoudend regen tot 5 uur. Daarna droog
Vanmorgen werden we wakker omdat het regende. De dakluiken gesloten en gewacht tot het droog werd. Nou dat viel niet mee dus zijn we maar vertrokken. De tcht langs de Misouri river is prachtig. Na ca 70 km zijn we in Washburn en doen inkopen. Daarna naar het Lewis en Clarck interpretive center. Ze hebben een mooi overzicht hoe deze twee mensen aan het hoofd van een groep van 44 een tocht van 2 jaar hebben gemaakt van st Louis naar de Pacific en weer terug. Ze hebben daarbij overwinterd in ford Mandan. Dat ligt vlakbij. Je zou ook een beetje sceptisch kunnen zeggen:”200 jaar geleden hebben een paar mensen 2 jaar wild gecampeerd en ze hebben het er nu nog over”. Maar dat zou echt onterecht zijn, ze hadden een moeilijke tocht en hebben als de uitleg klopt veel goede dingen gedaan. In de shop kijken we naar wat boeken, in een daarvan komen we precies zo’n kerkje tegen als de DeKrey familie beheert. We twijfelen of het dezelfde is maar bij navraag blijkt het in een andere plaats te liggen.
Daarnaast is er een tenstoonstelling over een andere avonturier, prins Maximiliaan van ergens in Duitsland. Hij begon in 1832 een tocht, startte in Rotterdam en ging via Hellevloetsluis naar de VS en trok ook door dit gebied. Deze man was erg begaan met het lot van de Indianen en heeft zich erg ingespannen om hen meer rechten te geven. Hij had een geweldig goede tekenaar bij zich die honderden prenten heeft gemaakt van de reis, de mensen en de gebeurtenissen onderweg.
Daarna bezoeken we het ford Mandan. Het is slechts een klein houten gebouw waarbij de huizen in de muren zijn geintegreerd. Maar het heeft wel een belangrijke plaats in de geschiedenis van North Dakota. In het ford horen we van de gids dat er ook tornado’s zijn in North Dakota en dat er vorige week een is geweest in Dickinson, ongeveer 120 km zuidelijk van ons. Het schijnt dat daar 22 huizen zijn vernield maar geen persoonlijk ongelukken bij zijn geweest. Nou dat hoeven we niet mee te maken dus we zullen het het beste maar van hopen. Later op de camping horen we van de campingbaas dat ze bijzonder zeldzaam zijn in North Dakota en dat er in Hazen nog nooit een is geweest. Nou we zullen zien, morgen naar Theodoor Rozenveld National park