Glasgow, Montana - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Glasgow, Montana - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Glasgow, Montana

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

17 Juli 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Kijk voor foto's op:

Datum Dinsdag 14 juli
Plaats Theodoor Rooseveld nat park
Het weer Hozen van de regen, vanmorgen tussen 6 en 8 onweer en de hele dag buien, harde wind en fris, zo’n 18 graden

Quatorze Julliet! Feest in Frankrijk vandaag.

Van de campingbaas, hij is vrijwilliger vertelt hij, krijgen we nog info mee over Monana en het Glacier Nationaal park. Het is een verschrikkelijk aardige man, vanmorgen komt hij langs om afscheid te nemen. We werden vanmorgen wakker van het onweer en de buien zijn vandaag niet van de lucht, ze gaan steeds gepaard met harde windvlagen. Niet leuk maar het is niet anders. We rijden rond half tien weg uit Hazen. Na ca 30 km komen we voorbij een plaatsje dat heet Beulah. Het plaatsje stelt niks voor maar een stukje ten noorden ervan ligt een grote bruinkool mijn. Die bevoorraad 2 grote centrales hier in de buurt en ook nog een grote fabriek die uit bruinkool aardgas maakt en nog een aantal andere produkten. Het is de enige commerciele fabriek ter wereld die dit doet. Ze produceren elke dag 18 milioen m3 aardgas. Erbij werd ook nogeens fijntjes vermeld dat de voorraad kolen in Nort Dakota net zo groot is als de olie voorraad van alle opec landen tezamen. Op veel plaatsen wordt hier ook olie gewonnen. Ze hebben zo’n soort standaard: Een ja-knikker en 4 vaten. Er rijden regelmatig tankwagen die de vaten leegmaken. Bij ons in Ottoland bouwen ze ook zo’n unit.

Tegen 1 uur komen we bij het nationaal park, we zijn weer over een tijdzone gereden en nu moest de klok een uur vooruit. Nou dat doen we niet want dan moet hij morgen weer een uur terug als we Montana inrijden. Bij het park kopen we een jaarpas voor alle nationale parken. Dat kost wel $ 80,- maar omdat we een aantal parken willen bezoeken denken we dat dit de handigste oplossing is. We zoeken eerst een plekje op de camping. Dat is zelfservice, een papier invullen, geld in een envelop en vervolgens een copietje aan de paal voor je plekje hangen. Ze hebben toiletten en een dumpstation, kost $5,- dus we mogen niet klagen. Vervolgens rijden we het park in, lopen valt helemaal niet mee want elk kwartier hoost het 10 minuten. Na een poosje denken we een buffel te zien. Nou nee, dat is weer een grote kei. Maar 5 minuten later zien we een kudde van zeker 50 en nog een kwartier later weer zo’n kudde. Als klap op de vuurpijl steet er eerst een grote stier 50 m voor ons de weg over en een poosje later weer een gedeelte van een kudde. Na het eten klaart het wat op en lopen we een stuk. Langs de rivier zien we opeens een stel pelikanen. Nog wat later zien we er 7 bij elkaar op zo’n 100 meter afstand. Als we terug lopen naar de wagen zien we 4 herten voor ons door het bos lopen. Wat een prachtweer eigenlijk…………….

Datum Donderdag 16 juni
Plaats Glasgow, Montana
Het weer Zonnig en behoorlijk warm

Het weer was gisterochtend al totaal anders, het was lekker warm en de zon stond stralend aan de hemel. Voordat we het Rooseveld park uitrijden besluiten we de parkweg nogeens te doen en daar hebben we geen spijt van. Onderweg naar boven zien we een kudde bisons en 2 alleenlopende stieren. Die steken vlak voor de wagen de weg over en zo kunnen we nogeens goed zien wat een geweldige beesten dat zijn. Oordat we de camping afreden zagen we een hert vlakbij. Die was aan het grazen en wilde niet stoppen met eten dus voor ons een buitenkans. Terug een stukje voor de uitgang van het park zien we grazende long horns. Dat is een koeiensoort die ze vroeger hielden. Je ziet ze in cowboy films. Prachtige beesten met hoorns van ca 1,80 m breed.. We riden verder richting Montana. Eerst naar het noorden, we rijden langs een paar honderd olieputten. De meetse met Ja knikkers en een paar olietanks erbij. Het is bijna druk met tankwagens die af en aan rijden. De omvromer om stroom van 110 naar 220 te maken bleek eergister avond doorgebrand en we moeten het nu doen zonder stroomaansluiting op de campings. Jammer maar het is niet anders. We proberen op verschillende plaatsen een transformator te kopen maar op een of andere manier is hij niet te krijgen. Goed, de koelkast ook op de campings op gas en verder maar met stroom van de wagen zelf. Dat komen we ook wel door want op normale camper plekken in Europa is meestal ook geen stroom. Jammer wel dat ik het aggregaat heb thuisgelaten nu. Er eentje hier kopen helpt ook niet want die levert weer 110 volt.

Goed, we gaan verder en rijden Montana in. Daar is het pas echt leeg.. een beetje heuvelachtig en gras prairie. In het plaatsje Culberton stoppen we, we rijden over highway 2 en voor Culberton passeren we eerst weg werkzaamheden. Over meer dan 20 km is men met de weg bezig met groot materieel. We moeten achter een pilot wagen aanrijden en die loodst ons veilig langs alle machines.
We gaan naar de VVV. De jongeman daar heeft veel info over de staat en ook over het stadje. We zijn laat, ca 6 uur in de middag en een beetje moe. Hij vertelt ons dat er 2 campings zijn, een gemeente camping, gratis en met toiletten en een dumpstation en een particuliere. Die laatste ligt direkt aan de ddorgaande weg en de gemeente camping wat achteraf op een rustig plekje. Helaas rijden er vannacht regelmatig treinen en die toeteren voor elke overweg. In de buurt zijn er 3…… Nou ja, de camping heeft daarboven ook nog last van het verkeer op de weg.
We tellen de wagons eens, van een trein 150 wagons, op elke wagon 2 containers en het geheel getrokken door 4 wagons. Op andere staan trailers van vrachtwagens. Wat prima! Zo blijft het ook rustig op de weg.
Op het gemeente camping’tje komen ook twee motorfietsen met een aanhanger. Die vouwen ze uit en er komt dan en echte vouwwagen uit. Echt mooi om te zien. De motoren zijn vanmorgen weer vroeg vertrokken en wij rijden verder richting Fort Peck. Onderweg bij de Missouri river ontmoeten we een ouder stel op een picknick plek en een boothelling. Zij doen vrijwillegers werk en onderhouden die plaats. Het blijkt dat de man in militaire dienst in Frankrijk is geweest voor 2 jaar. We vertellen waar we vandaan komen en vragen waar hun voorouders vandaan komen. De man is half indiaans en half uit Duitsland de vrouw zegt “hier vandaan” zij is voor driekwart indiaanse en ze zegt zelf voor het laatste kwart een mix van van alles. Goed, wij verder naar Fort Peck. Daar is in de dertiger jaren als deel van het “new deal”programma van president Franklin Delano Rooseveld een aarden stuwdam gebouwd ter regulering van het water in de Missouri River. Toen de dam bijna af was, op 22 september 1938 kwam er een aardverschuiving waarbij een kwart van alle grond van de dam weg schoof. Daarbij kwamen acht mensen om het leven. 6 ervan zijn nooit terug gevonden en liggen nog onder de grond van de dam. 2 jaar later in 1940 was hij klaar en was de grootste aarden stuwdam ter werled totdat de Chinezen recent de 3 kloven dam bouwden. Sinds 1944 levert hij ook stroom, zón 185 megawatt per jaar.
We rijden nog wat verder naar Glasgow en gaan naar een “Good Sam”camping. Dat is een prima keten, we staan al op de 5e camping van hen en dat bevalt wel. Een wasje, mail lezen etc. Morgen verder, naar het westen….
Nog zeker 2 dagen voor het Glacier Nationaal park.

• 17 Juli 2009 - 13:19

Monica En Vincent:

hallo,

Leuke foto's die jullie gemaakt hebben en eindelijk lees ik eens dat de camper het blijft doen :-)

Hier gaat het alles redelijk. Afgelopen maandag groeiecho gehad van de kleine meid! jaja een meisje wordt het! En die was helemaal goed gelukkig! Verder ben ik de weken nu al aan het aftellen. Dus schrijf maar veel stukjes heb ik tenminste wat te doen op de bank (die heeft ondertussen slijtageplekken van mij gekregen)

• 17 Juli 2009 - 14:34

Gladys:

Jammer van de transformer. Als je in een grote stad komt misschien wel te krijgen in een electronics warehouse of in een RV sales eand repair place.
    Ik heb even "googled" en kwam tussen veel andere deze site tegen. Het is vlak bij Chicago, maar er staat ook, ~24 hours shipping guaranteed~. Het is; www.voltage-converter-transformers.com
    Als je echt nodig mocht hebben, b.v. for the air conditioner als het te warm gaat worden.

Het is noch maar half negen en het is al 30 graden. Het warmst van de dag is hier 5-7 uur in de avond.

• 20 Juli 2009 - 09:54

Dorry En Jacques:

eindelijk eens een gelegeng=heid om jullie verslagen te lezen. We zijn 4 weken in frankrijk geweest en daarna is de ganze Braz, fam nog 16 dagen bij ons thuis geweest.ik blijf jullie volgen hoor, veel te leuk1