11 augustus, beer gezien! - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu 11 augustus, beer gezien! - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

11 augustus, beer gezien!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

11 Augustus 2009 | Canada, Lake Louise

Ja hoor! Vanmorgen een zwarte beer met jong gezien. Ze was erg druk een stukje boven de weg met het plukken en eten van bosbessen.

Foto's: Nog even niet die zetten we later er op. We zitten een beetje primitief te internetten vandaar
Groeten aan iedereen!

Verder van de afgelopen periode:

Datum Maandag 3 augustus Plaats Sicamous, Yard Kreek prov park
Het weer Heet en benauwd
Zaterdag avond hadden we nog een kleine windhoos op de camping die net een zonnescherm van iemand pakte. Het lag dubbel op het dak van de caravan en met veel gedoe hebben ze het weer in fatsoen gebogen.
Gistern van de camping in Golden vertrokken richting Revelstoke. Daar was een basebal toernooi aan de gang en alle campings waren vol, we gingen dus naar een provinciaal park, 17 km noord van Revelstoke. De weg was prachtig maar ook druk, je kunt echt merken dat dit het drukste weekend van het jaar was. Vanmorgen weer op de weg, eerst in Revelstoke een lange rij voor de benzinepomp, file voor de Tim Horton voor de koffie en vervolgens druk op de weg no 1, de Trans Canadian Higway. We zijn verder westwaards gereden , we moeten naar Kamploops en dan naar het noorden, richting Sicamous. In Three Valley zijn we gestopt voor een bezoek aan “Ghost City”, een kruising tussen ee openluchtmuseum en een oud stadje. De man die het ooit is begonnen kocht het bijliggende hotel met een paar gebouwen in 1956, hij was toen 23. Hij had de eerste jaren van zijn leven het erg slecht gehad en wilde iets beginnen waar zijn kinderen altijd een veilig heenkomen zouden hebben en ook werk. De man is gestorven in 2007 maar zijn doel heeft hij wel bereikt. Het is echt gewoon geweldig leuk om tussen die oude gebouwen te lopen, ze zijn overal vandaan gehaald, een theater, een schooltje, een sherifs kantoor, een huis van de RCMP en een treinremise inclusief een aantal erg mooie locomotieven en wagons. We hebben er bijna 3 uur rondgelopen echt de moeite waard. Het weer is verschrikkelijk broeiierig, zo rond 35 graden en luchtvochtigheid van 90 of 95 % . het zicht mindere vanmiddag tot minder dan een kilometer. Rond half vier kwamen we langs Yard Kreek en zijn het bos ingereden, lekker tussen de bomen en morgen maar verder zien

Datum Woensdag 5 augustus Plaats Bleu River
Het weer Tegen de avond afgekoeld, ca 20 graden
Gisteren was een bijzonder warme en benauwde dag. Vanaf Sicamous reden we westwaards richting Kamloops. Tegen koffietijd stoppen we op een leuke plek en kijken over het meer naast de weg. De omgeving is onafgebroken adembenemend en verveelt geen seconde ondanks het drukken verkeer. Goed, voordat koffie wordt gezet kijkt er iemand naar de nummerplaat en vraagt hoe dat komt da wij hier met onze camper zijn etc. We worden ook direkt op de koffie gevraagd dus dat is ook wel weer leuk. Het stel komt uit Hapert en is bijna 4 weken onderweg. Ze moeten over 3 dagen de camper inleveren in Vancouver. We horen van hen dat er een aantal flinke bosbranden zijn en de weg die zij eigenlijk wilden nemen wordt afgeraden. Ze maken dus een grote bocht rond het bosbrand gebied. We komen in Kamsloop en kunnen geen leuke plek vinden. De noordkant van de stad is Indianen reservaat en nogal een rommeltje. We komen op een sjabbee camping terecht maar hij ligt wel leuk aan de rivier. Daar vertelt iemand dat hij ca 200 km Noordelijker woont en niet naar huis kan vanwege de bosbranden. Hij heeft contact gehad met de lokale authoriteiten en die adviseerden hem dringend daa r te blijven zolang de brand daar woedt. Goed, we hebben goed op de kaart gekeken en wij houden dat gebied wel mis. Vanmorgen in Kamsloop naar een farmersmarket geweest en een uurtje door de stad gelopen. We kregen wel net een regenbui op onze pet maar dat hield weer snel op ook. Vanmiddag nemen we een lifter mee, een man van ongeveer onze leeftijd. Hij vertelt dat hij naar Edmonton moet, dat is zo’n 500 km en wij kunnen hem 50 km meenemen. Die man vertelt dat er zo’n 5000 brandweerlieden met elk soort materieel wat je kunt bedenken bezig zijn om de diverse branden te blussen. Ze hebben brandweerlieden aangevoerd uit andere provincies en ook uit de VS. De camping die we hebben uitgezocht is dicht maar er is er nog een in Bleu River, een plaatsje met misschien 100 inwoners. Als we bij de receptie staan kijkt een knulletje van een jaar of 9 naar de nummerplaat en hij vraagt hoe dat nou kan. Wij vragen hem hoe een wijsneus van een jaar of 9 hier in Canada op de camping rondneus. Nou ze zijn op vakantie en wonen in de wijk ’s Gravenland in Capelle aan den Ijssel. Nog even en we komen de buren tegen

Datum 6 augustus Plaats Mount Robson
Het weer Mooi en een lekkere temperatuur, ca 25 graden
Vandaag is een bijzondere dag! We zijn precies 13 weken onderweg en daarmee op de helft van de reis. We zijn nu ook zo’n beetje op het verste punt. Vanmiddag gaan we naar het Oosten en dat is alweer een beetje terug.

Vanmorgen uit Bleu river vertrokken richting Jasper. In Valemount zijn we gestopt voor een museum bezoek. Ze hebben daar een oud stationnetje ingericht als museum. Wel aardig. Een kamer ingericht als ruim te van een trapper en ze hebben een model van de spoorwegen inclusief de spiraaltunnel die ze bij de Kicking Horse pass bij Field hebben gebouwd. Tijdens de lunch ons dagelijkse praatje met een Nederlands stel, ook met een camper op stap en onderweg naar Calgary waar ze hem weer moeten inleveren. Rond halfdrie zijn we in Mount Robson Provicial park en we blijven hier een nacht. Als we een stukje lopen zien we een eekhoorn, niks bijzonders dus. Even later zien we er nog 2 in dezelfde boom. Na nogeens kijken zit er een gat in de boom en daar zit er nog een. Er komen er wat uit het gat en even later hebben ze in de gaten dat wij er zijn en dat we te dicht bij komen. Er gaan 5 eekhoorns naar binnen. En nog wat later komen er nog 2 aanrennen. 7 stuks dus in een nest. Erg leuk.
De park camping waar we op staan heeft 19 plaatsen. Elke plaats met een vuurplaats en een picknick tafel de camping beslaat zo’n 4 hectare dus alle ruimte. Verder heeft deze camping gewone toiletten en warme douches, alles pico bello bijgehouden en zonder extra kosten. Een kilometer verder is een service station voor campers. Weer een prima service van de Canadese overheid.

Datum Maandag 10 augustus Plaats Banff nat park, Mosquito kreek
Het weer Vandaag regen. Afgelopen weekend warm en soms erg warm
Afgelopen weekend zijn we weer de provincie Alberta in gereden. Vrijdag via weg 16 naar Jasper en daarna verder naar Miette, naar de camping Pocahontas. We zijn er 2 nachten gebleven want in Miette is een bronnenbadhoog in de bergen. Er komt daar water van z’n 60 graden uit de berg. Dat wordt gekoeld tot 42 graden en naar twee grote zwembaden geleid. Er zijn ook twee koude baden dus je kunt wisselen. Het was er behoorlijk druk maar we hebben onzelf een dik uur lekker verwend in het warme water. Zaterdag was Laura jarig, ze werd 13. Helaas we konden haar niet bellen, hier in Alberta doet de telefoon het niet. We kunnen wel gebeld worden aar zelf bellen, nee dat is niet mogelijk. Er was ook geen internet bij de hand dus ook geen Skype. Zo’n dag is wel shit om zover weg te zitten. Nou ja, morgen of overmorgen kunnen we weer bellen. Gisteren in Jasper geweest, een aardigplaatsje maar het moet het hebben van de toeristen. Er is ook een kabelbaan naar 2450 m maar het was half bewolkt en neigde naar een bui. We zijn niet naar boven geweest. Gister lekker bij de chinees gegeten en vanmorgen weer richting Banff gereden via weg 93, volgens de Canadezen de mooiste of een van de mooiste wegen ter wereld. Nou de rit is echt prachtig. Ondanks de regen hebben we toch een mooie rit gehad. Na ca 200 km gestopt bij een natuur camping. Morgen naar Lake Louise en vervolgens weer een stukje British Columbia.

• 11 Augustus 2009 - 20:27

Ingrid En Henro:

jullie maken echt veel mee. Zo te lezen een mooie en leuke reis, zullen we zeker in ons achterhoofd houden.
    Veel plezier nog en .... genieten maar!

• 12 Augustus 2009 - 10:00

Henk En Claudia:

Weer een mooi verhaal van jullie belevenissen.
    Prachtige natuur daar als we de foto's zo zien.
    Mooi is dat he om al die wilde dieren te zien in hun eigen omgeving.
    Tja en Nederlanders kom je echt overal tegen.