Yellowstone park en verder - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Yellowstone park en verder - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Yellowstone park en verder

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

29 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Cody

Het weer Prachtig zonnig en ca 27 graden
Vandaag richting yellowstone, we gaan het niet halen en morgen waarschijnlijk ook nog niet. Er is zoveel te zien onderweg, de rivieren en beekjes zijn hier nog in hun natuurlijke staat, veel, erg veel vogels, vanmorgen rijden we van de camping en 50 m verder staan 2 herten langs de weg. We rijden vandaag over 2 hoge passen, 2250 meter en 2100 meter. De weg is prima en niet stijl, soms even in de derde versnelling maar dat is het dan ook echt. Om elke bocht weer een nieuw vergezicht. We genieten steeds weer en schieten uiteraard voor geen meter op maar dat geeft niet. Na het inkopen doen bij de supermarkt kochten we vanmorgen 2 koppen koffie, een kleine en een grote. De kleine een kwart liter en de grote twee keer zoveel, vers gezet en bij elkaar voor 3 dollar. Zo’n mevrouw kan nooit veel verdienen. Er stopt een opa met twee kleinkinderen in een pickup met een flinke caravan er achter. 3 minuten later komt oma, ook met een pickup en een aanhanger met 2 squads er op. Ze gaan even naar de winkel, de kinderen duiken in de caravan, komen er weer uit en ze rijden weer verder. We stoppen 4 kilometer na de eerste bergpas, het is druk, we staan een half uur en er komen 3 auto’s langs. Er is een pad bergop maar het hek is dicht. Er staat aangeplakt dat je er nog wel lopend op mag maar je mag boven geen goud meer zoeken of uitwassen, de claim is verkocht en de nieuwe eigenaar wil dat niet meer hebben. De camping waar we terecht komen is in perfecte staat, hij is sinds anderhalf jaar van een stel van tegen de 70 en ze doen alles zelf. Schoonmaken, de tuin (ziet er perfect uit), de gravel paden worden regelmatig glad gestreken en het gazon is gemaaid, gekamd en geborsteld, er is geen los boomblaadje en laat staan een los papiertje. Petje af voor die mensen. De mevrouw vertelde dat ze het stuk land hadden gekocht en er nu een camping op waren begonnen. Boven hun deur stond: “vrienden zijn altijd welkom en familie op afspraak”. Prima plek en morgen weer een stukje.

Datum Zaterdag 22 augustus Plaats Madison Yellowstone
Het weer Warm en zonnig tegen de avond een bui met een klein spatje regen
Vanmorgen uit Ennis weg, eerst getankt en door het dorp gelopen en lekker brood gekocht op een farmersmarket. Je moet hier lekker brood kopen als je de kans hebt want vrijwel alle Country stores, de winkels in de erg kleine plaatsjes hebben het alleen verpakt, zoetig, droog en flauw. Onderweg was het zo prachtig dat we na ca 30 km al gestopt zijn in de buurt van een rivier voor koffie. Vakbij was een naurcamping en het was behoorlijk druk met vissers. We hebben nog getwijfeld om daar maar weer een nacht te blijven maar dan komen we helemaal nooit in Yellowstone. Een stuk verder stond “aardbevings gebied”op de kaart. We stopten bij een info centrum en vroegen wat hier te zien was. Het bleeek dat daar 50 aar geleden een flinke aardbeving was geweest (7,6 op de Richter schaal) en daarbij was een gedeelte van een berg, milioenen tonne groot, naar beneden geschoven. Darij waren 28 mensen overleden waarvan er 19 nooit meer zijn teruggevonden. 17 augustus was het 50 jaar en er was vorige week een herdenking geweest vertelde men. We stonden recht voor de naar beneden geschoven berg, dat was nog goed te zien want de helling was nog behoorlijk kaal. Omdat de berg in een rivierdal schoof en dat geheel afsloot ontstond er al snel een meer. Men heeft met groot materieel een gleuf gegraven om het water nivo van het meer wat in de hand te houden omdat er hoger gelegen een stuwmeer is waarvan de dam onder water dreigde te raken. De gebeurtenis was natuurlijk verschrikkelijk maar er is uiteindelijk wel een prachtig meer in een erg mooi natuurgebied ontstaan.
We zijn de westingang van Yellowstone ingereden en hebben een camping gezocht. We hadden al gehoord dat dit soms problemen kon geven maar bij de ingang van het park vertelde men dat de campings lang niet vol zijn omdat het vakatieseizoen op zijn einde loopt. Vanavond zagen we een Adriatik de camping oprijden met een Frans nummerbord. Toch even met hen gepraat. Zij waren al bijna 2 jaar onderweg en gestart in Buenos Aires. Ze waren al die tijd onderweg met 2 schoolgaande kinderen die les kregen via een speciaal programma. In november gaan ze terug naar Frankrijk en ze waren van plan zich te vestigen in Equador want weer leven in Frankrijk zagen ze niet zitten. Zoeven pakeert er een huurcamper voor ons met een Nederlands gezin. Ze wonen voor 3 jaar in Houston, Texas. Hij werkt voor Shell en ze zitten daar voor 3 jaar. Volgend jaar gaan ze terug naar Nederland en daar hadden hun kinderen, 2 jongens van 12 en 10 jaar, geen problemen mee.

Datum Zondag 23 augustus Plaats Yellowstone, Madison
Het weer Vanmorgen mooi, vanmiddag wat motregen en vanavond een flinke bui. Temp: Koel
Vanmorgen zijn we het park ingereden, De wegen door Yellowstone vormen ruwweg een 8, wij zitten aan de westzijde en zijn naar het zuiden gereden omdat in de weg naar het noorden en oosten wordt een brug vervangen en die weg is de rest van het jaar buiten gebruik. Vrijwel direkt stoptenm wat auto’s want men had wat Elanden gezien. Nou 3 elandkoeien en 1 met een kalf, een stond middenin de riovier lekker planten te eten en de anderen liepen in het gras, mooie hrote beesten. We reden daarna vrijwel direkt door het Geyser gebied of eigenlijk: Geothermisch gebied. Na ca 1,5 km een afslag en een smalle zijweg naar een rivier die, plaatselijk wat breder en wat dieper als zwembad wordt gebruikt. Dat kan omdat vrijwel alle warme bronnen hierin uitlopen en dat stuk een aangename temperatuur heeft. Het geothermisch gebied is ruim 600.000 jaar geleden ontstaan door een gigantische vulkaanuitbarsting. Daarbij werd miljoenen yonnen lava uitgestoten en ontstond onder het land een uitholling waardoor het land inzakte. Dat gebeurde in een gebied met een diameter van ca 45 km. Zo’n inzakking noemen ze caldera. Vooral langs die rand is het gebied geothermisch actief en zijn geysers, warme bronnen en modder pruttelpotten te vinden. De geysers liggen hier ook veel dichter bij elkaar als in Ijsland, zijn actiever en spuiten langer en hoger. Op veel plaatsen komt zomaar een pluim stoom uit de grond, wordt opeens heftiger, weer minder na een halve minuut, verdwijnt en opeens spuit er vlakbij een straal stoom omhoog, na een poosje neemt die weer af en begint de vorige weer. Warme bronnen idem. Op een gegeven moment zagen we een fikse stroom heet water uit de grond komen, 5 meter verder nog een en opeens hadden beide bronnen kleine bronnetjes ernaast zodat er op 6 plaatsen vlakbij elkaar heet water opborrelde. Omdat het water H2S, zwavelwaterstof bevat stinkt het naar rotte eieren. Maar er zijn bacterien die in kokend water kunnen leven en die H2S omzetten in zwavelzuur. De zwavelzuur lost het gesteente op en vormt een soort klei, dat afhankelijk van zijn samenstelling en de bacterie cultuur de meest mooie kleueren tevoorschijn tovert. We hebben een half uur zitten wachten bij Old Faitfull, dat is de meest bekende geyser, hij spuit elke 75 minuten of zo en dan ca 4 minuten lang zo’n 55 meter hoog. Er omheen zijn bankjes neergezet, er zaten zeker 3000 mensen te wachten. In de buurt werd nog een andere geyser actief en een park ranger kwam er mensen op attent maken en liep mee om iedereen de juiste plek te wijzenDatum

Maandag 24 augustus Plaats Yellowstone, Madison
Het weer Mooi! De hele nacht regen gehad en vanmorgen werd het droog, eerst half bewolkt en later becht een zonnetje, ca 22 graden
We hadden echt op veel regenbuien gerekend en daarom besloten vandaag naar yellowstone historic centrum te rijden buiten de west ingang. Het is maar 23 km maar we doen er 2 uur over. Onderweg zien we een eland en een bison die zoimaar over de weg voortsjokt. We lopen een”trail”van 1 km waar je erg goed kunt zien hoe het bos zich herstelt naa een bosbrand. Er is hier in 1988 een brand geweest en er staan nu allemaal jonge sparren van zo’n 4 meter hoog. Er ligt erg veel oud dood hout. De bomen die al dood waren dor de kever en die zijn doodgegaan door de brand. De stammen blijven staan en langzaam droogt het bij de wortels uit en komt de boom los te staan. Bij een storm waait hij dan om. Er liggen er veel, alleen de bomen over de weg en de wandelpaden worden weggezaagd en opzij gelegd. Al het andere blijft en de natuur doet dan zijn werk. We bekijken zo’n verbrande oom eens in detail en tot onze stomme verbazing geeft het verkoolde hout gewoon zwart af alsof de brand vorige week is geweest en niet 21 jaar geleden. Het dorp is vol met motels, hotels, restaurants, een bibliotheek, een info centrum en een Imax theater. Leuk om een poosje te lopen wat toeristenspul te bekijken en dat is het dan. We kopen eten voor een paar dagen en gaan morgen een stuk van de grand loop rijden.
. Die spoot ruim 60 meter hoog. We hebben vandaag maar 20 km langs de rand van de caldera gereden maar dit was het meest actieve stuk.

Datum Dinsdag 25 augustus Plaats Yellowstone, Bridgeway camping
Het weer Zonnig en soms een beetje bewolking, ca 23 graden
Het is vandaag onverwacht gewoon erg lekker weer en het is “Kerstfeest”in Yellowstone. Omdat het meeste personeel er in de winter niet is, de meesten die hier werken zijn gepensioeneerden die er iets bij doen, houden ze op 25 augustus kerstfeest, Rare jongens, die Amerikanen.
Afgelopen nacht was het steenkoud, we hebben onder een extra deken gelegen en vanmorgen de kachel een uur aan gehad. Toen we vanmorgen vetrokken was het windstil, het eerste stuk weg hadden we al een keer gereden, langs alle geysers maar vanmorgen was het een heel ander gezicht omdat de soompluimen mooi recht omhoog gingen of stil in het dal hingen, prachtig! We reden vandaag 2 maal de “continental divide over, de eerste keer was wel heel bijzonder omdat bovenop de pas, ruim 2500 meter boven zee nivo een meertje naast de weg waarin gele waterlelie’s bloeiden. Vanuit dat meertje loopt een riviertje naar het westen, naar de Stille oceaan en een naar het oosten, naar de Atlantische oceaan (of naar de golf van Mexico). Vervolgens zijn we naar het “West Thumb Geyser Basin”gereden. Daar zijn ruim 20 geysers en warme bronnen, een paar onder water in het naastgelegen Yellowstone Lake. Ook hier heeft men met vlonders een en ander goed bereikaar en zichtbaar gemaakt op een manier die de natuur zo min mogelijk schaadt. Een paar warme bronnen zie je een klein stukje onder het meer oppervlak, af en toe een beetje pruttelen en het stinkt uiteraard naar zwavelwaterstof (rotte eieren). Heel apart is dat er bij zo’n bron ’s winters een gat in het ijs blijft omdat het water daar warm is. Daar komen uiteraard vissen op af omdat daar dan ook meer voedsel is. Dat laatste weten de otters weer en die vangen daar vis in de winter.
Verder rijdend richting de uitgezochte camping hadden we een heel bijzondere ontmoeting. We hebben een af en toe via internet kontakt gehad met een stel dat voor een jaar rondtrekt door Noord Amerika. Zij, Leo en Mooly Merkx zijn met nog een man, Henk, met 2 campeerautos vanaf eind Maart onderweg vanuit Baltimore en hebben een snelle rit naar Alaska gemaakt. We krijgen bijna wekelijks hun reisverslag en lazen gisteren dat ze visum problemen hadden maar richting Yellowstone reden. Nou anderhalve kilometer weer onderweg zien we hun auto’s. Uiteraard gestopt, teruggereden naar een pareerplaats en een half uur bijgepraat. Het kan dus echt, rondtrekken in een gebied 3 maal Europa inclusief Europees Rusland en dan gewoon elkaar tegenkomen.
Na ons op de camping gemeld te hebben, dat is niet vroeg meer nodig want deze is voor 3 kwart leeg en waar we vandaan komen was ook al half leeg, zijn we naar Fishing Bridge gereden, daar stroomt de Yellowstone rivier uit het Yellowstone maar. Vlak voor de brug liepen er opeens een stel bisons over de weg. Er liep een ranger bij om het verkeer te regelen. Een klein stukje verder is weer wat commercie: een garage, benzinepomp, een lodge, een hotel en een hospitaaltje. Voor het hospitaal liep weer een kudde bisons, zo’n 30. Terug gereden naar de Fishing Bridge stopten we om het geluid dat bisons maken op te nemen. We gingen lopend over de brug om te zien of er al zalm of forel in het water was. Nou die zagen we niet maar bwel een familie Otters. Echt heel prachtige dieren, een stel met 4 jongen. Zij hadden de vis wel gevonden en zaten allemaal lekker te eten en te spelen. De ranger vertelde dat dit voor hem ook nieuw was maar dat hij ’s morgens vroeg wel regelmatig bevers zag die een stukje veder hun burgt hebben.
Vanavond op de camping staan we bijna oog in oog met een Elk, die was het lekkere gras aan het korthouden. Morgen richting Kalkterrassen, meer bisons en mogelijk ook beren

Datum Woensdag 26 augustus Plaats Yellowstone, Mahmoth hot springs
Het weer Zonnig en warm, ca 27 graden
Het mooie weer is weer helemaal terug, prima! We rijden verder de “Grand Loop”en komen bij modder geysers. Een groot veld en in de heuvels, een aantal stomende geysers en een groot aantal modderpoelen die liggen te pruttelen, alles ruikt naar rotte eieren. Zelfs op de parkeerplaats komt stoom uit de grond maar als we later goed kijken is dat de reenwater afvoer waar blijkbaar heet water doorheen loopt. We lopen zo’n anderhalve kilometer door een landschap bezaaid met kokende modderpoelen, plassen die liggen te stomen en waar hier en daar gas uit omhoog borrelt of zomaar gaten in de grond waar stoom uit loeit. Omdat er bacterien zijn die in dat hete water leven van de zwavel zie je de mooiste kleueren aan de randen, van hard ge tot diep bruin en het water van opaal tot groen of grijs.
Als we verder gaan komen we in Canion gebied, er stroomt een riviertje dat in de loop de eeuwen de grond en stenen heeft weggesleten, bij aardbevingen verschoof er weer wat en zo ointstond er een prachtige canion van een paar kilometer lang en iets vanj 250 meter diep met beneden een snel stromend riviertje met ook nog een mooie waterval. Het uitzicht is echt adembenemend. Als we daarbij ook nog een paartje Osprey’s zien die hun jong vliegen leert is het helemaal geweldig. Een Osprey is een visarend, wat kleiner als de zeearend en anders gekleurd.
Verder rijdend zien we een heleboel bisons, toch wel zo’n 200 in verschillende kuddes. Er heerst een nerveuze stemming wat het loopt tegen de paartijd en volwassen stieren proberen een kudde te verzamelen. Een paar keer loopt er zo’n beest op zijn gemak over de weg, vlak langs de wagen. Ze zijn echt groot…… weer verder rijden we over 2 bergpassen van ruim 2500 meter. Het uitzicht is adembenemend en bij elke bocht is er weer een mooier vergezicht. In Mahmot Hot Springs zoeken we eerst de camping op en boeken een plaatsje. Daarna gaan we even het dorp in en gaan een bezoek brengen aan de kalkterrassen. Het idee ervan is net als in Pamukkele in Turkije. Er stroomt kalkhoudend heet water uit bronnen, het water koelt af en zet kalk af. In Paumukkele verdwenen de kalkafzettingen doordat het water werd afgetapt en er veel mensen overheen liepen. Ze hebben het daar met veel inspannig en geld weer teruggebracht en leiden het water. Hier is er niemand mee bezig geweest de laatste honderd jaar en heeft de natuur zijn werk kunnen doen. De kalkafzettingen zijn veel ongelijkmatiger, kleurrijker en er stroomt veel ongelijkmatiger erg heet water overheen. Het is prachtig, ook hier weer erg mooie kleuren door de groei van verschilende bacterien.
Als toetje zien we in het dorp een kudde Elks, zo’n 25 tot 30 dieren die gewoon door het dorp lopen, wat gras uit het gazon eten en dan weer verder stappen, zich niets aantrekkend van de mensen of het verkeer. Iedereen stopt als er een dier op de weg komt en als het uit de hand dreigt te lopen is er altijd een ranger in de buurt die een pad afzet, het verkeer regelt of met zachte hand de dieren verplaatst.

Het was veel vandaag, we zijn moe en gaan zelfs niet naar het ranger programma, dat gaat over wolven vanavond

Datum Donderdag 27 augutus Plaats Wyoming.
Shoshone nationaal Forest, 80 km oost van Cody
Het weer Hele dag zon, warm, ca 26 graden
Dag Yellowstone………………… Ted Kennedy overleden
Vandaag hebben we Yellowstone park verlaten. We kregen nog een “toetje”. Langs de kalkrotsen gereden en bij Bever Lake zat inde daad de “bever van dienst”langs de weg. We hebben daar dus 1 bever gezien. Vervolgens reden we langs “Roaring Mountain”als het even stil was, want het was behoorlijk druk op de weg en mensen maken ook best veel lawaai, hoorde je de berg rommelen, soms leek het of de berg gromde. Een stuk verder, we passeerden weer vele bisons, was er een opstopping bij een bison stier langs de weg. Sommigen liepen tot ca 5 meter van het beest af. Die stond nerveus te snuiven en met zijn poten te schrapen. We zijn zo snel mogelijk doorgereden. In Norris hebben we het ranger museum bezocht. Ebn omdat we gisteren de vlag ergens al halfstok zagen en her weer vroegen waarom. De ranger vertelde dat Ted Kennedy eergisteren was overleden en dat daarom overal de vlag halfstok hing. Het museum was niet veel maar de ranger was een erg aardige man met mooie verhalen.
De weg naar de Oost uitgang was weer fantastisch, elke 100 meter een ander uitzicht en het ene plekje nog mooier dan het andere. Daar waar we het park uitreden veranderde er niet veel omdat het nationale park overgaat in Nationaal Forest. Het gebruik van het bos is anders dan in het nationale park maar voor de natuur verandert er niet veel. Als je hier alle aaneengesloten natuurgebieden bij elkaar optelt heb je, zeker als je de Canadese kant meetelt, een gebied ca zo groot als Duitsland. Morgen naar Cody, de stad die naar Buffalo Bill is genoemd.

Datum Vrijdag 28 augustus Plaats Cody
Het weer Warm en zonnig, ca 26 graden
Vandaag zijn we naar de stad gereden die naar Buffalo Bill is genoemd. De weg erhen was weer adembenemend mooi, de bergen rondom deden aan het Akakus gebergte denken, maar dan begroeid en dicht opeen. We waren al vroeg op de camping en we hebben geprobeerd om olie te laten verversen. Dat gimg niet lukken want de juiste olie was nergens voorradig. We zullen het later nogeens proberen. Vanavond naar een rodeo show geweest. Wel een aardige onderdelen zoals hoe snel je een koe of een kalf vangt met een lasso of hoe snel je met een paard een bepaalde route kunt lopen. Aar de fun van rijden op een stier begrepen we gewoon niet. Wel leuk omdat het een iets te zien geeft wat echt bij de mensen hier hoort.
Ook heel apart is hoe zoiets gaat: Men begint met het volkslied, vervolgens wordt er gebeden, voor het welzijn van de rodeo cowboys, Amerika en iedereen die in dienst van de overheid is. En begrijp goed, het is geen flauwekul of zo, iedereen staat op en is doodstil dit hoort er hier echt bij.
Vervolgens gaat het van start en er is een clown die alles aan elkaar praat en gewoon veel platte grappen maakt. Maar goed, als je daar doorheen keek zag je een erg professionele organisatie die wilden paarden tussen hekken zette, ze vervolgens afleidde als de cowboy er was afgevallen en daarna netjes wegleidde. Met de stieren kwam dat helemaal erg nauw, er zijn dan gewoon 12 man bezig om 1 man 3 seconden op die stier te laten zitten en dan weer veilig uit de arena te krijgen

• 29 Augustus 2009 - 16:04

Henk En Claudia:

Hello,

Wow we zijn we helemaal bij. Heerlijk al die natuur om je heen en al die mooie vergezichten. Echt genieten he?
    Die geysers en modder doen ons denken aan Nieuw Zeeland. Ook daar zagen wij al die mooie kleuren op het gesteente.

Gelukkig kunnen jullie brood vinden! In Azie is dat wel anders en ga je bijna na al die rijst dat smerige witte, zoete, plakkerige fabrieksbrood eten.....maar kom je op tijd tot inkeer...

Afgelopen Maandag is Henk begonnen als uitvoerder bij Kraaijeveld en zit hij dus weer in de baggerij.
    Ik heb nog een weekje werk in Waddinxveen (viel in voor iemands vakantie) maar hoop er toch te mogen blijven. Ff afwachten nog.

Groetjes vanuit Nederland met een mooie nazomer.

• 29 Augustus 2009 - 17:14

Ingrid En Henro:

Mooie verslagen en een mooie reis. Lekker volhouden.
    Wij vertrekken volgende week naar Turkije voor 2 maanden. Andere uithoek van de wereld.
    Groetjes

• 31 Augustus 2009 - 21:10

Dorry En Jacques:

oh, mensen wat maken jullie een prachtige tochten, wat zien jullie veel . Geweldig. Ik denk ook niet dat jullie 1 moment van spijt hebt, dat je aan het avontuur begon.En gelukkig verloopt alles goed, zo te lezen. goede tocht verder , ik lees het wel weer! Dorry

• 01 September 2009 - 11:38

Broer Piet:

Heb met heel veel interesse en een klein beetje verholen jaloezie jullie laatste verslagen gelezen. Die tradities zijn in Amerika nog steeds gemeengoed. Kom daar bij ons maar eens om. anderzijds heeft het nog iets kneuterigs. v.w.b. de natuur lijkt het me dat jullie er geen genoeg van kunnen krijgen. Wel zoals jullie weten zijn Mariëtte en ik zeer grote liefhebbers en zullen (als ik aan de beurt ben voor pensioen) deze reis graag nadoen. Voorlopig gaan we eind volgende week naar Ierland voor een wandelreis. Eigenlijk een ietsiepietsie Amerikaans omdat daar vele voorouders van de yanks vandaan komen. Ik wens jullie een zeer aangename voortzetting.