Pensylvanie uit, morgen naar New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Pensylvanie uit, morgen naar New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Pensylvanie uit, morgen naar New York

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

14 Mei 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Datum Donderdag 14 mei Plaats Milford Pensylvanie
Het weer Vannacht en vanmorgen continue regen. Vanmiddag zwaar bewolkt
Vandaag weer een stukje verder gereden, vooral langs de Delaware rivier. Het lanschap is prachtig en hoe de mensen wonen is wisselend. Je ziet ook veel kleine en soms vervallen huisjes maar ook erg veel prachtige optrekjes met complete parken er omheen. Vanmorgen zijn we eerst in een kleine lokale winkel geweest. Daar zagen we voor het eerst iemand afrekenen met voedselbonnen. Wat een triestigheid en daar vlak naast iemand met een compleet park rond zijn huis. We ontmoetten ook een mevrouw uit Indonesie, ze kwam van Bali vertelde ze en sprak een paar woordjes Nederlands. Verder zijn mensen erg geinteresseerd in zo’n rare camper, waar je vandaan komt en hoe lang je blijft etc. Camping is weer prima maar wel voor de hoofdprijs, dat valt wel een beetje tegen.
Datum Woensdag 13 mei Plaats Brodheadsville pensylvanie
Het weer Prima! Gisteren iets minder maar tegen de avond weer perfect, vandaag ook
Gisteren zijn we in Amish gebied geweest. Die mensen komen vooral uit Duitsland en ook wat uit Nederland. Ze werden om hun geloof niet geaccepteerd en zijn in de 17e eeuw naar Amerika gegaan. De mensen laten zich niet gemechaniseerd vervoeren. Dat betekent dat ze met paard en wagen rijden, ze gaan in het lang gekleed, mannen meestal in het zwart, ze hebben allemaal wat op hun hoofd en de mannen hebben ook baarden. Het lijkt wel een beetje op orthodoxe joden zoals ze zich kleden. Verder spreken ze onderling een soort oud Duits. De camping eigenaresse vertelde dat er nogal wat haken en ogen aan de Amish gemeenschap zit, Kinderen leren pas Engels op school en hebben dus altijd een leerachterstand. Verder zijn veel mensen niet op de hoogte van goede veiligheidsvoorschriften in de landbouw en als de kinderen er later voor kiezen om hunleven moderner in te richten waordt dat in veel gevallen niet geaccepteerd en worden ze uit de gemeenschap verstoten. Goed, wij zien erg hard werkende mensen met paarden op het land. Ploegen en eggen met 6 paarden ervoor en de hele dag werken totdat het donker is. Er kan van alles mee mis zijn maar van luiheid is in ieder geval geen sprake. Ze wonen met grote familie’s bij elkaar op boerderijen en houden kerk in hun huis. Als dat te klein wordt splitst men op en komt er dus een familie bij. We kijken wat rond in hun winkels, ze verkopen best aardige souverniers en min of meer biologisch eten. We kopen heel lekkere groene asperges voor weinig. Smullen dus ’s avonds volgens recept van Erica. Vandaag hebben we wat meer kilometers gemaakt, zo’n 200. We staan nu op een nogal shabby camping, er zou internet zijn maar dat werkt niet. De camping ligt aan een zwem en vis meertje. Er loopt een klein riviertje uit en daar zwemt hele mooie zalm in, maar we gaan niet vissen, in het meertje zwemmen twee bevers. We vangen een glimp op uit de verte. Jammer dat ze zo ver weg blijven maar er wordt hier op gejaagd.

• 15 Mei 2009 - 02:47

Gladys:

Ik hoop dat jullie ook even Amish brood hebben ingeslagen. Dat kunnen ze best . Brood zou ik nooit van Walmart kopen ook de groenten en fruit niet.(bah) Nu we dichter bij de zomer komen zal je best overal wel eens een farmer's market tegen komen . Daar verkopen ze lokaal groeiend groentes, je be dus wel aan het seizoen gebonden.
    Amish mogen wel in auto rijden maar, mogen er zelf geen een bezitten. Ook in bus of trein als dat nodig is om een ver familielid op te zoeken of naar de doctor of ziekenhuis. Enjoy your trip.

• 15 Mei 2009 - 09:42

Corrie Van Herk:

Fijn dat we van jullie reisverslagen mee mogen genieten. Jullie vandaag naar New York, wij naar de bruiloft van broer Piet. Veel reisplezier gewenst . En...we hopen op nog veel mooie reisverslagen.Groetjes Teun en Corrie

• 15 Mei 2009 - 18:35

Erica:

we genieten erg van jullie
    belevenissen, jammer dat het
    weer wat tegenvalt.hopelijk wordt het beter.

• 19 Mei 2009 - 18:56

Arma En Peter :

Heel leuk het reisverslag
    hoop dat het weer beter word,hier word het mooi weer.
    Verder gaat het hier allemaal goed ,jo heeft het ook gelezen hoor.

gr Arma en Peter

• 20 Mei 2009 - 21:47

2goglobal:

Ia Orana,

Wij zijn gisteren vanaf Bora Bora aangekomen op Moorea. 1 van de vele eilanden in Frans Polynesie. Over het weer hier geen klagen. De zon brand op je huid en er is een heerlijke warme breeze voor verkoeling. En de zee natuurlijk vlak voor onze deur. Gelukkig hebben we hier goed internet en gaan wij ook weer een bericht plaatsen.
    In Indonesie hadden wij ook een aantal keren dat wij spontaan in het Nederlands werden aangesproken. Grappig is dat. Is als Nederlander wel eens leuk jouw taal te kunnen horen/spreken ergens ver van je eigen land.
    Veel reisplezier verder en leuk reisverslag dus op naar de volgende.

Groetjes
    Henk en Claudia

• 23 Mei 2009 - 10:53

Ingrid En Henro:

zo vandaag even alles van jullie bij gelezen. Leuk wat jullie zo beleven, een aantal zaken komt ons wel bekend voor, leuk om te lezen hoe jullie het ervaren.

Ik ben zelf net uit Nepal en Maleisie terug en Henro verwacht ik vanmiddag terug uit Roemenie (heeft ie 2350 km gefietst). Volgende week met de hymer weer op pad naar Noorwegen.

Geniet er lekker van, maar zo te lezen doen jullie dat ook wel. Groetjes uit Culemborg