Niagara - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Niagara - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Niagara

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

28 Juni 2009 | Canada, Ottawa

Vanmorgen naar de Niagara Watervallen gereden. Omdat we min of meer uit het oorden kwamen zijn we ten Noorden van Niagara naar de rivier gereden en hebben die zo’n 10 km gevolgd tot de watervallen. Er waren wel veel mensen maar het voelde niet druk. Ze hebben het ook prima voor elkaar, de hele touristische industrie draait als een zonnetje daar. Het is geen enkel probleem om met je auto of camper bij de watervallen te komen. Met de auto kun je op loopafstand parkeren. Met de camper op zo’n anderhalve kilometer. Dat is ver! Veeel te ver om te lopen. Die parkeerplaats kost ook maar 8 dollar en die dichtbij de watervallen 18. Voor die 8 dollar krijg je ook nog een gratis busticket voor alle inzittenden dat de hele dag geldig is. Je hoeft dus niet te lopen. Het circus rond de watervallen draait gesmeerd, geruisloos en zonder stoten. Je kunt heel relaxed naar het casono, een waterpark met dolfijnen en orka’s, verschillende musea, IMAX theater, naar de watervallen per boot, per zodiac of per helicopter. Je kunt ze ook bekijken uit een uitkijktoren, via het reuzenrad of gewoon wandelend langs de weg. Je kunt ook vogels gaan bekijken, naar een vlindertuin of een arboretum. Tenslotte is er ook nog ergens een kermis en in het touristen seizoen is er 3 avonden per week vuurwerk om 10 uur.
Ik ben met de boot gegaan, wel leuk, je vaart gewoon tot vlakbij het vallende water. Je krijgt een regenjas voor eenmalig gebruik dus je wordt niet nat. De tocht duurt zo’n 20 minuten en kost 9 euro. We zijn ook op de uitkijktoren geweest. Zoiets als de TV toren in Berlijn maar dan met de lift aan de buitenzijde met grote glazen deuren. Boven kun je eten in een restaurant, een ronddraaiend restaurant of gewoon op het kijkdek een poosje rond kijken. We hebben lekker zitten eten met het mooiste uitzicht ooit. Echt prachtig. ’s Avonds worden ze verlicht (gaan we niet zien) en er zijn allerlei arrangementen als je wat langer bwilt blijven. We begrijpen nu ook waarom men ze het mooist vind vanaf de Canadese kant. Niagara watervallen betsaan uit twee watervallen. De Amerikaanse. Dat is een rechte waterval waarop je vanuit Canada frontaal zicht hebt en de Canadese hoefijzer waterval waar je ook frontaal zicht op hebt. Rond half vier hadden we het gezien en besloten het Welland kanaal te gaan bekijken. Wellicht is het niet bekend maar de Niagara watervallen liggen in een korte rivier tussen Erie meer en Lake Ontario. Het hoogte verschil is echter zo’n 54 meter en oa daarom hebben ze het Welland kanaal aangelegd. Er liggen 7 sluizen en daar kunnen schepen van zo’n 150 meter lang door. Het leukst is het bij sluis 3, daar kun je boven de sluis op een loopbrug en komen de schepen op zo’n 5 meter van je af langs. We vonden het ook wel een aardige plek om te blijven staan, totdat er direkt na heet eerste schip weer een kwam en met veel lawaai werd geschud. We zijn het stadje, St Catharines in gereden en staan in een nieuwe wijk op het plein van een public school. De politie kwam al langs en had geen commentaar. Veiliger kan niet.

27 juni
Vanmorgen was het al vroeg druk rond de camper. Kinderen uit de buurt hadden blijkbaar een voetbal tournooi en rond 8 uur kwamen de eerste mensen al aan. Rond half negen kwamen de trainers en de kinderen druppelden, met ouders, binnen. Ze hadden echt het plan er wat van te maken. De meeste kwamen gewapend met koelbox en stoeltje. We zijn via de autoweg langs Toronto gereden. Even en noorden stroopte het verkeer op en het was koffietijd. We stoppen langs de snelweg bij een pompstation en na 30 seconden… Kijk zegt Jannie. Die zijn nieuwsgierig, die komt zo een praatje maken. Jawel hoor: “You are from the Netherlands I suppose?” Yes! Well, I am Dutch too. Blijkt die man 60 jaar geleden op 10 jarige leeftijd met zijn ouders te zijn geemigreerd. Ijn Nederlands was roestig maar het ging nog best. Hij was eenbouwbedrijf begonnen en getrouiwd, ook met een Nedrelandse. Hij kwam eigenlijk uit de Lier en zij uit Drente vertelde ze en ze waren op weg naar een trouwerij in British Columbia dus ze hadden nog wel 3500 km voor de boeg. We zouden naar een camping in Orvillia maar, het leek wel adres onbekend. We zijn doorgereden naar Waubaushee. Het is vandaag Canada dag, vanavond vuurwerk en voor de jeugd om 8 uur karaoke. Ze waren al druk aan het oefenen.
Morgen langs het Huron meer

• 30 Juni 2009 - 21:10

Peter:

an heb ik maar weinig te melden. Alleen dat hier aan deze kant van de oceaan alles in orde is. Zodra ik terug ben van vakantie kunnen we er hard tegen aan want op de ag voor wij weg gingen heeft mijn vader een kamr in het verzorgingstehuis aangeboden gekregen en geaccepteerd. Er moet dus weer iemand verhuizen en wat het ergste is het oude huis moet weer in de oorspronkelijke staat terug gebracht worden. Maar laten we daar nu maar niet aan denken en genieten van onze vakantie en het hel mooie weer hier in dit kikkerlandje. Ik hoop dat jullie nog heel vaak nieuwe berichtjes zullen achterlaten dan reizen wij een beetje met jullie mee. Ik duim dat de motor van de camper het goed blijft doen want motorpech is wel het laatste waar je tijdens zo'n reis op zit te wachten. Goeie reis verder en tot mail.

peter en arma

• 02 Juli 2009 - 11:05

Janengerdadegraaf@gm:

eindelijk een laptop dus jullie hele reisverslag gelezen en ervan genoten camper nog steeds goed gebleven? jan geopereerd en alles weer o k.zijn en route in holland dus niet zoveel nieuws te vertellen.wanneer is die familie reunie? grappig he hoe verschillend mensen op jullie en de camper reageren.wij hebben hier nu echt Zomer!!!! nog heel erg veel plezier en een goede en veilige reis.