religie en kerk er zijn er vele van in de VS... - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu religie en kerk er zijn er vele van in de VS... - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

religie en kerk er zijn er vele van in de VS...

Door: Jannie en Arie

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

18 Februari 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Als je wat meer weet van de VS of het nieuws een beetje volgt dan weet je dat Amerikanen in het algemeen gelovige mensen zijn. Menigeen kent ook de voor ons wat besmuikte taferelen van een huilende dominee op tv die vergiffenis vraagt aan iedereen omdat hij er een liefje op na hield of wellicht zelfs betaalde liefde consumeerde. Wat niet zo duidelijk is dat er honderden, nee waarschijnlijk een paar duizend kerkgenootschappen zijn met voor ons nogal schilderachtige namen waarachter je als buitenstaander dan weer een schilderachtige religie vermoedt. Ook is het zo dat men de geloofsgemeenschap een aansprekende naam geeft. Je ziet regelmatig "the first" en dan Methodist, Bible of iets anders. Maar nooit "the second". Want als tweede tel je niet zo mee in de VS......
Van de vele hierzomaar een paar die we tegenkwamen, een aantal kennen we natuurlijk ook in Nederland, enkele namen zijn van internet:

Presbyterian church
Living Christ church
Siants of the Latter Days (mormonen)
Assembly of God
Assembly of God
Desert shadow church
Sunflower church
Chapel of the sunflower
Church of the living spirit
Harmony chapel
Shackers
Keroshian sience church
Gospel church
The alliance of Orthodox churches in the USA

Die geloofsgemeenschappen hebben meestal, naast de geloofsbeleving een erg maatschappelijke funktie. De meeste mensen realiseren zich niet dat vele Amerikanen naast gelovig ook sociaal bewogen mensen, aardige innemende zijn die het beste voor hebben met hun land en de samenleving. Daarom hebben die kerken ook veelal een grote sociale funktie. Ze zorgen voor steun van armen, kleding, gratis eten, kinderopvang voor werkenden die reguliere opvang niet kunnen betalen, hulp bij ziekte en steun aan mensen zonder ziekte verzekering en dat zijn er nog steeds miljoenen omdat ook bij de wet van Obama je pas recht heb op een ziektekosten verzekering als je werkt met en contract en minstens 32 uur per week werkt. Sommigen zeggen ook dat je in de VS je bij die kerk moet aansluiten die het meest doet aan sociaal werk. Nou dat gaat mischien een beetje ver maar duidelijk is wel dat het meer is dan een boel schilderachtige namen waar je ook schilderachtige religies achter kunt vermoeden.

• 26 Februari 2012 - 15:40

Janengerdadegraaf:

nou, nou,, wat ben je kerks vandaag,, nog even hoor,, dan krijgen we dat ook in holland,, dat je naar de kerk gaat voor eten.. wij gelukkig niet,, maar al die bezuinigingen!!! jullie zijn al weer een a ardig eimd op de terugweg ? denk ik?? wij gaan morgen de 27 feb over, naar tarifa bij dat bl duin. dan zit onze maroc reis er weer op,,,,. tot ziens en nog heel fijne tijd.