camping in Tralee - Reisverslag uit Tralee, Ierland van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu camping in Tralee - Reisverslag uit Tralee, Ierland van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

camping in Tralee

Door: Jannie en Arie

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

12 Juni 2012 | Ierland, Tralee

Vandaag hebben we maar 15 km gereden. Vanmorgen besloten we dat een dag camping ook wel eens aardig zou zijn. Arnold wilde graag internetten en er was ook een flinke was te doen.
Afgelopen week hebben we alle soorten weer gehad, lekkere zon, soms plots bewolkt en ook echt hondenweer, regen als pijpenstelen. Maar het moet gezegd, alles bijeen is het weer ok. Vorige week zijn we via Cork, er was daareen marathon aan de gang maar die werd niet gelopen waar wij langs zouden gaan dus we hebben daar weinig van gemerkt. Via de Zuidkust zijn we naar het schiereiland Beara gegaan. We hebben de "ring van Beara" in zijn geheel gereden. Werkelijk hele spectaculaire vergezichten en een meer dan prachtige natuur en danook nog hele aardige mensen. Daarna hebben we de ring van Kerry gereden dat is ook een schiereiland, wat noordelijker. Die is langer, veel bekender, meer toeristisch en... Lang niet zo mooi. We hebben hem gereden in dezelfde richting als de toeristenbussen. Dat was wel fijn want op veel plaatsen kun je lastig passeren en die buschaufeurs zijn niet de meest galante weggebruikers. De eerste avond daar stonden we aan het strand van Cromane. Niet zo'n geweldig strand maar een prima aangelegde parkeerplaats met hele nette sanitaire voorzieningen en, ook wel aardig, direkt ernaast een echte ierse pub. We gingen er een biertje deinken, ons eerste Guines. Het was niet echt lekker maar bij het binnenkomen antwoordde een gast ons in het Nederlands. Hij woont daar al 8 jaar en het beviel hem, uiteraard anders was hij wel terug naar Nederland gegaan. Na de ring van Kerry gaan we wat Noordelijker. Gisteren wilden we eigenlijk de stad Killarney bekijken maar dat viel niet mee, nergens een parkeerplaats zonder een balk boven de weg op een fatsoenselijke afstand van het centrum. Onderweg naar tralee kwamen we in farranfore, een klein dorp, oud en behoorlijk leeg. Vlak buiten het dorp zijn ze begonnen met de bouw van bedrijfsgebouwen en er is een heel groot en erg leeg parkeerterrein.prima voor ons om te staan dus. We zagen iemand bij zijn bedrijf wat spullen uitladen en daar maar even gevraag of we hier goed konden staan. Nou dat was prima vertelde de man. Waar we vandaan kwamen.. Nou hoj was in Nederland geboren, verstond nederlands nog prima en sprak het ook nog heel aardig. Zijn vader was met hem naar ierland gegaan toen hij een jochie van 5 was. Hij was voor het laatst 12 jaar geleden in nederland geweest ivm het overlijden van zijn oma. Oja, zondagavond in Sneem, ook zo'n prachtig kLein dorpje aan de ring van Kerry. We staan in een prachtig park, bij een picknick plaats maar heel erg rustig en toch maar 100 meter van het centrum. Na het avondeten dus even het dorp ingelopen. Daar staan erg veel mensen die ergens op wachtten. Men vertelde dag er een begrafenis aan de gang was. Nou dachten we, dat zal wel niet en we vroegen het even later nogeens aan een ander. Dat was ook een toerist uit Cork met een duitse vriendin. Hij wist ook niet wat er aan de hand was maar vond een begrafenis niet zo vraamd. De overledene wordt hier 2 dagen in de kerk opgebaard zodat iedereen afscheid kan komen nemen. Iedereen moet je ook letterlijk nemen vertelde hij, familie in hele ruime zin komt soms uit de hele wereld, achterneven en nichten en het hele dorp komt langs. Nou het was dus echt een begrafenis, wat later kwam er een lijkwagen. De men die er in lag had iets met de plaatselijke roeivereniging en zo'n 50 leden, allen met een rood jack van de vereniging aan stonden voor het dorp te wachten en liepen met lnge roeispanen voor en achter de wagen naar de kerk. Heel bijzonder om dit te zien. Voetbal, je kunt er niet omheen. De camping ligt op loopafstand van de stad. Vanmiddag hebben we een leuk museum bezocht met veel onfo over de oude geschiedenis, enen heel ander beeld van Willem de derde en over de 19e eeuw toen tussen 1845 en 1855 de bevolking halveerde, meer dan een miljoen mensen stierf door honger en de rest emigreerde naar de VS. Daar wonen nu ca 35 miljoen mensen met meer of minder Iers bloed. De bevolking van Ierland nu? 4,4 miljoen. Goed voetbal, toen we het stadje uit liepen zagen we een huis helemaal met Oranje, rood wit en blauw en hup holland versierd. Zal wel een (ex) Nederlander zijn.
Vandaag, 16 Juni.
We zijn vlakbij, 10 km ten zuiden van Galway, een vrij grote stad aan de westkust. Afgelopen dagen zijn we wat meer het binnenland ingereden. Het is overal hetzelfde, de economische boom van de jaren 90 is overal langs de weg van de huizen te lezen. Allemaal mooie nieuwe huizen en zeker 30% staat leeg.
Gisteren waren we in Banagher aan de Shanon rivier. Daar zitten 2 grote bootverhuurders elk met meer dan 100 kapitale jachten en vrijwel allemaal in de haven. Maar het stadje wel mooi oud en ook een beetje vervallen. Het weer blijft "brengen", niet erg geweldig. We staan nu aan een grote baai in een park, dat magallemaal hier, en een half uur geleden kwam er nog een motregen hoos over, 5 minuten geleden brak de zon door maar nuvallen er weer druppels en is het weer donker. Ongelofelijk hoe snel het verandert. Dus morgen kan het zomaar prachtig weer worden.
18 juni. Vandaag staan we in Clifden bij de loods van de reddingsdienst. We staan prachtig en heel rustig.
Gisteren hebben we een hele mooie dag gehad. Vannacht viel er tegen en vanochtend ook nog een beetje. De rest van de dag wat bewolking en regelmatig zon. Gisteren stonden we bij Gort Mor.
Bij het Pairc na bPiarsach. Je ziet geen spellingsfouten of zo, het stond echt zo op het gebouw. Die sport is anders dan rugby, het veld is hetzelfde maar er wordt gespeeld met een ronde bal en de spelregels verschillen ook. Gistermiddag liepen we een stuk en werden we gepasseerd door twee koppels Nederlanders op de fiets. Die doen ook een rondje Ierland maar dan op de fiets en slapen in bed and brackfasts. Ze vertelden dat ze elke dag ca 70 km fietsen! Wij doen dat met de camper! Vanmorgen was er lawaai buiten en werd het arkeerterrein waar we stonden ingebeuik genomen door wegwerkers, die gingen met
Wegenbouw machines aan de slag, we waren dus vroeg ons bed uit. We zijn vandaag door een gebied met homderden kleine meertjes gereden en met veel turf afgravingen. We hebben ook het gedenkteken bekeken waar in 1919, op 15 juni. De eerste piloten van New Foundland non stop naar Ierland hebben gevlogen en daarmee als eersten de Atlantische oceaan overstaken met een tweemotorig vliegtuig. Knap gedaan!
9 juni. We zijn in Clifden gebleven. Het weer zag er zo voortreffelijk uit vanmorgen dat we besloten een dag te blijven staan. Jannie en Erica deden een was en Arnold en ik vulden de watertank en gaven hand en spandiensten. Tegen het eind van de ochtend pakten we de fiets, de eerste keer links fietsen! En gingen naar het stadje, het is maar klein dus met anderhalf uur hadden we het wel gezien. Vanmiddag hebben we lekker in de zon gezeten en wat gelummeld. Tegen 6 uur kwamen de sportvissers terug, er ligt hier een boot waar je een dag mee op zee kunt, we vroegen of ze wat vis verkochten, verser kan niet. We kregen 4 mooie vissen en Erica ook nog een grote kabeljauw filet. De vis wa heel zeiden ze. Nou in ieder geval erg lekker! Er kwam ook nog een Duits stel bij. We staan dus met z'n drieen. Morgen gaan we weer een stukje verder! Hopelijk blijft het weer nog even zo......
21-6, de langste dag en begin van de zomer. We zijn in Mallaranny. In Ierland heb je regelmatig alle weer op een dag maar vanaf gisteravond tot vanmiddag 5 uur hadden we maar 1 soort weer:
Regen. Het heeft gegoten, gemiezerd en gewoon geregend maar wel vrijwel onafgebroken. Nou dat hebben we dus ook weer meegemaakt. Omdat Arnold en erica al 2 dagen een lege gasfles hadden en onze lpg ook beneden de helft zat zijn we een gasvulstation op gaan zoeken. Arnold liet 2 grote gasflessen vullen maar aan lpg konden ze ons niet helpen omdat de wagen niet in de vulruimte past. Nou helaas. Op de vraag of ze een lpg pomp wisten kregen we een adres 40 km terug en omdat we toch onze route willen vervolgen zijn we maar teruggereden en hebben de tank gevuld. We hebben vandag 160 km geredenaar Zijn slechts 50 km verder, geeft niet want het was toch takkenweer. Toen we aankwamen en we nog even stonden te dubben waar we zouden gaan staan kwam er een Duitser aan die zijn wagen pal achter de onze achteruit reed en toen il op het uitgezochte plekje wilde indraaien stond hij vrijwel tegen de achterkant en vroeg. De vrouw wat we van plan waren. Nou dat was duidelijk maar hij wilde daar blijkbaar staan. Alle Duitsers tot nu toe waren heel aardig, het verschil was messcherp zullen we maar zeggen en 0 meter verder sta je net zo goed dus laat ze maar tobben. Bij vloed vanavond, we staan aan zee, stroomde een uiterwaard onder en een stel schapen bleven in het midden. Bij hoog water stonden ze een halve meter in zee en bleven gewoon weer staan tot het weer eb werd. Oja, gisteravond bij de lokale chinees in Louisburgh gegeten, echt geweldig lekker en weer heel anders dan de Nederlandse chinees.
Vandaag hebben we Corraun schiereiland en Achill eiland bekeken. Het woei erg hard maar het was droog met spms een zonnetje. Zowel het eiland als het schiereiland zijn adembenemend mooi, er zijn geen andere woorden voor. Hoge kusten, prachtige vergezichten en rotsformaties, echt fantastisch mooi. We hebben ervan genoten. Omdat we toch weer terug kwamen langs de lek waar we gisteren waren staan we daar weer. Het is hier mooi maar wel winderig vandaag maar dat nemen we opde koop toe.
23-6
Vanmorgen reden we verder rochting Belmullet, het was 24 karaats takkenweer. In het eerste stadje zijn we gestopt voor een winkel, Erica wilde naar een grotere supermarkt en we vroegen ons af wat we hier deden met dit weer. We besloten naar Ballina, daar waren we al om gasflessen te vullen, te rijden. In Balina naar de supermarkt en vervolgens reden we richting Knock. Daar is een moderne basiliek en naar het schijnt een aardig streekmuseum dat we wellicht willen bezoeken. In het dorpje Foxford zou een leuke plek zijn om te overnachten. Daar aangekomen blijkt het een half onder water staande parkeerplek je zijn en nog erg scheef ook op de koop toe. We besluiten vandaag nog naar Knock te rijden, omdat we 500 m verder wel een hele leuke plek zien besluiten we daar te stoppen en te blijven. Het weer is minder onaangenaam geworden, het is droog en we zijn aan een dutje toe. Er komen ook 2 mensen op de fiets die zitten buiten hun potje te koken. We zullen straks eens kijken of ze blijven of verder trekken. Morgen naar Knock
24-6. We staan op een parkeerplaats aan het begin van een wandeling berg-op naar een paar megalitische graven ongeveer 6 km west van Sligo. Gisteravond tegen half tien brak nog even de zon door. Toen we vanmorgen opstonden waren er een paar auto's bijgekomen. Die mensen hadden de sortfiets gepakt en waren een stukje rijden, rond 9 uir waren er 4 man die hun sprtfiets on de auto stopten, een wetsuit aantrokken en een stuk gingen zwemmen. Een van hen vertelde dat 2 man trainden vooor de triatlon en hij en nog iemand gewoon voor de lol een stuk kwamen zwemmen. Het meer was een meter hoger dan twee weken geleden vertelde hij, toch veel geregend dus. We zijn naar Knock gereden, een katholiek bedevaardsoord. Een heel groot terrein met een gigantische kerk voor 10000 mensen tegelijk. In 1979 zpuden 15 mensen Maria en Jozef en de evangelist Johannes hebben gezien met in hun midden een lam omgeven door engelen. Er os een grote bussiness omheen gebouwd, een grote kapel, die gigantische kerk en een museum beelden buiten, een hele wand waar je kaarsjes kunt kopen en laten branden en natuurlijk veel, heel veel winkeltjes. 18 km verder hebben ze zelfs een internationaal vliegveld aangelegd, het meest onrendabele vliegveld ter wereld want de internationale pelgrims komen niet op grote schaal maar het dorp is er goed mee. Vanmorgen zat de wagen kompleet onder de kleine vliegje die met de wind tegen de wagen waren geblazen. Hij was compleet zwart gespikkeld. We hebben verder een leuke rit gehad, vrijwel helemaal over secundaire wegen en we staan weer op een hele leuke plek. Morgen weer een mooie. dag. Dag!
25 juni
Camping Lakeside Ballyshannon.
Vandaag voor we vertrokken kwam er een touringcar met schoolkinderen de parkeerplaats oprijden. Ze gingen de graven hoog op de berg bezoeken. Gelukkig was het vandaag mooi weer dus de kinderen hadden een hele mooie maar ook zware wandeling. Wij vertrokken naar Sligo op zoek naar een supermarkt. Net buiten het centrum vonden we een nieuwe Aldi. Na de noodzakelijke boodschappen hebben we het centrum doorgewandeld, een leuke oude binnenstad. Jannie moest ook naar een opticien want haar bril had een opduvel gekregen en knelde. Na de lunch zijn we via een toeristische route naar Ballyshannon gereden en staan nu op een camping met zicht over een stuwmeer. De was is gedaan, morgen nemen we een rustdag en gaan het stadje bezoeken. Hopelijk blijft het weer zo lekker als het nu is.

• 26 Juni 2012 - 16:56

Giely:

Rustdagje inlassen is altijd een goed plan. Dus morgen lekker luieren en dan weer vrolijk verder.

• 30 Juni 2012 - 07:50

Ingrid En Henro:

Zo te lezen vermaken jullie je prima (en zo hoort het ook). Jammer van je kontje maar ja t kan gebeuren. Heeft iedereen wel ervaring mee.
    Zo te zien hebben jullie over het weer niet te klagen.
    Heel veel plezier nog.

Groetjes Ingrid en Henro

• 14 Juli 2012 - 08:23

Arma:

Hoi hoi

Hier alles goed
    Waar zitten jullie nu???
    En is het weer een beetje redelijk?

gr Arma