onderweg en een speciale muziekbelevenis in Mula - Reisverslag uit Bolnuevo, Spanje van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu onderweg en een speciale muziekbelevenis in Mula - Reisverslag uit Bolnuevo, Spanje van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

onderweg en een speciale muziekbelevenis in Mula

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

06 April 2013 | Spanje, Bolnuevo

vandaag, 3 april. we zijn in Pulpe, ongeveer 15 km zuidwest van Aguilas. We staan op een aardige plek wat buiten het dorpje. Het weer is beter als de wersverwachtingn steeds aangeven. Het is vrijwel de hele dag zonnig en de temperatuur is zo rond de 18a 20 graden, prima dus in vergelijking met Nederland. De bakker komt elke dag en de supermarkt is 2 km weg. we zijn hier nu 3 nachten, vandaag hebben we gefietst, naar Aguilas, een leuk toeristenstadje. Het is er erg rustig en je merkt de crisis hier de hele dag. Veel winkels zijn dicht en wat oipenb is is erg rustig. O terrasjes is het merkbaar goedkoper dan een paar jaar geleden, fijn voor ons maar een echte ramp voor de mensen hier. We zagen net op tv dat 40% van de jeugd werkeloos is, echt niet goed en hoewel je er niets van merkt moet dit maatscappelijke problemen geven en aggressie tot gevolg hebben. In Aguilas, op het terras waar we hebben zitten eten kwamen regelmatig mensen langs om wat te verkopen van loten tot horloges.
We zijn bijna 4 weken onderweg en sinjds 2 weken hebben we echt het reisgevoel te pakken, nergens haast mee, opstaan als je wakker bent en 's ochtends nietweten of je inpakt en weggaat of vandaag hier nog even blijft. dat bevalt! De nieuwe camper went, we hebben weer wat kleine dingen verandert en het lijstje van dingen om thuis te doen groeit maar dat is niet meer dan normaal bij ons. Er is altijd wel wat.
De afgelopen 2 weken zijn we eerst in Banos de Fortuna geweest, een camping met een termaalbad, erg lekker voor een dag. Daarna zijn we richting Elche gereden. We kwamen daar vorige week zaterdag, Erica en Arnold Mulder waren daar al een dag en nu trekken we een poosje samen. We zijn eerst bijna een week daar gebleven en daarna 2 nachten in Mula geweest, dat is een bijzondere plaats. In de goede week speelt de bevolking trom. Ze lopen in zwarte jassen, als een geestelijke, door het stadje en slaan op de trom, uren lang. Op woensdag en donderdag slaan ze de trom in de nacht, van 12 tot 4 uur in de morgen. Op zaterdag begint het tegen 11 uur. Er is geen organisatie dus iemand begint gewoon, loopt langzaam een rondje in de stad en als een ander ook zover is begint die ook. Wij waren er rond 1 uur en er liepen hinderden mannen de trom te slaan, allemaal dezelfde tune maar geheel op zichzelf. De trommen hebben aan de achterzijde een aantal snaren waarmee ze het geluid kunnen stemmen. Verder worden de snaren niet gebruikt. Het geluid is overweldigend, volgens mij krijgt iedereen gehoorschade. Sommigen lopen in een gekleurde jas en mensen lopen ook met puntmutsen zoals de klux klux klan. Het is echt een algemeen volksgebruik en zelfs kleine kinderen lopen met hun ouders en met een trom natuurlijk. We zijn vandaar verder Murcia in gereden richting van een camperplek in het land. Dat bleek in het bos bij een camping te liggen. We stonden wel leuk, aan een beekje in het bos in de bergen maar 's nachts ging het regenen dus we zijn de volgende dag weer weggegaan richting zee.
Het is zaterdag 6 april. We staan op de camping in Bolnuevo, de was doen, internetten, een beetje de wagen poetsen en naar het volgende stadje, dat is Puerto de Mazzaron. Daar fietsen we heen.
Afgelopen week zijn we in Aguilas geweest, een beetje rondprutsen, genieten van de zon en lui leven. Prima voor een poosje. We blijven hier weer een paar dagen en hebben dan nog een kleine twee weken in Spanje en maar hopen dat het intussen in Nederland ook 20 graden wordt. En, belangrijk! Ze hebben hier koffie Asiatico! Dat is zoete gecondenseerde melk, expresso en quarante tres, 43, een Spaanse likeur en heel, heel lekker!