quqlicum beach naar Ucluelet en Tofino - Reisverslag uit Qualicum Beach, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu quqlicum beach naar Ucluelet en Tofino - Reisverslag uit Qualicum Beach, Canada van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

quqlicum beach naar Ucluelet en Tofino

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

22 September 2014 | Canada, Qualicum Beach

20-9 qualicum beach, Ucluelet en verder
Gisteravond tegen 7 uur gebeurde er voor ons iets heel bijzonders. We stonden op de camping aan een klein riviertje. We hadden al eens gekeken maar er was niets te Ien, even verder was iemand fanatiek aan het vlieg vissen maar hij ving niets. We liepen een eondje en toen we terugkwamen zei Jannie:"Ik hoor wat spartelen in de rivier" we gaan kijken en de zalmen zijn beIg het riviertje op te zwemmen. Net waar wij stonden is een ondiepte en daar gaan ze over de grond spartelend stroomopwaards, uit het diepere gedeelte stroomafwaards namen er steeds een paar een rund naar het volgende diepere gedeelte, zo'n 60 m verder. Onze buurman vertelde dat zalmen dit doen bij opkomend water, ze worden daardoor geactiveerd om stroomopwaards te zwemmen. We zaten daar vlakbij zee, het was de laatste 500 meter van het riviertje.
Vandaag zijn we Vancouver island dwars overgestoken en we zijn nu aan de westkant. De overkant van de zee is hier Noord Japan of zo. Je kunt het goed zien aan de dijning, die is lang en traag en ondanks de windstilte spatten de golven hoog tegen de rotsen. Tijdens de lunch kwamen we nog een Nederlandse familie tegen die met een auto van hotel naar hotel reist, zij gingen naar Tofino, dat doen wij morgen mischien. We hadden vandaag fantastisch lekker weer, de hele dag zon en vanmiddag zo'n 25 graden, perfect! Bijna halverwege het eiland zin we even gestopt in Port Alberni, een leuk plaatsje aan een fjort. Bij het infocentrum is een beeldhouwer, Jesse Toso, bezig om uit een hele grote boomstam een walvis te maken. Hij is bezig met verschillende kettingzagen voor de ruwe vorm. Hij heeft prachtige sculpturen staan, een bald eagle, en blauwe reiger, een octopus en een boek met dingen die hij eerder heeft gemaakt. Hij heeft een website, stumpartist.com later zal ik die eens bekijken. Ucluelet, spreek uit: you-kloe-let met de nadruk op kloe, is weer een echt toeristenplaatsje, toen we bij het infocentrum vroegen waar we konden staan vannacht vertelde de mevrouw dat ze dat niet mocht zeggen, ze mocht ons alleen maar campings aanbieden. Na wat rondrijden zijn we gestopt bij het gemeenschapshuis, een mooi plekje vlakbij zee en heel rustig. De zonsondergang was prachtig vandaag, we hebben het dus weer gehad, morgen verder!
21-9 minder meer, Tofino, prov park bij Porto Alberni.
Vanmorgen kwam de zon nog even maar dat was snel over. We rijden richting Tofino en komen door het Pacific Rim national park. Het strand, de attractie is gericht op surfers. Er is een constante deining die het surfen prima mogelijk maakt. Alle parkeerterreinen in het park zijn betaald parkeren, je mag er niet overnachten en het strand bij Hoek van Holland is echt veel mooier, om van Ameland of Terschelling maar niet te spreken. Tegen half twaalf zijn we in Tofino, het plaatsje is nogal wat kleiner(minder) dan Ucluelet en veel(meer) toeristisch. We parkeren vlakbij het lokale hospitaal en lopen wat rond. Het ligt echt geweldig, de aflopen naar de zee zijn steil en het uitzicht is beeldschoon. We lopen een pier waar je ook met de wagen op kunt op en staan naast de parkeerplaats voor de lokale watervliegtuigtoeroperator. Er liggen er 2 en de ene is hij aan het aftanken. Je kunt zo vanuit het dorp de lucht in. Dat hebben we al eerder gezien, in Alaska zag je regelmatig watervliegtuigjes bij een huis liggen en bij Whistler ook, maar daar was het vooral een speeltje voor de rijke en in Alaska gewoon een betrouwbaar vervoermiddel. We eten wat en er komt een kampeerauto naast ons staan. Na de lunch hebben we een praatje, het zijn Nederlanders met een gehuurde, wel iets meer als een maand onderweg maar eind van de week moet hij weer ingeleverd worden in Vancouver. We besluiten niet in Tofino te blijven maar terug te rijden richting Porto Alberni. De weg over het eiland is druk met wagens met surfplanken er op. Richting binnenland wordt het weer beter en tegen 5 uur zitten we op een provincial campground aan een biertje. Naast ons weer andere Nederlanders, ook met een huur camper. We krijgen van hen een adres waar je goed walvissafari kunt maken. Wellicht later deze week!

• 24 September 2014 - 15:50

Mariëtte:

Leuk reisvrehaal weer, vooral van die zalmen. Maar geen vissende beren erbij.
    Het moet erg mooi zijn bij Vancouver e.o.
    Ben ook benieuwd naar walvissensafari.

Maken jullie geen foto´s en of film? Ik mis een beetje beeldverslag.
    hartelijke groet
    Mariëtte

• 25 September 2014 - 23:16

Gladys:

Jullie hebben iets van de "Alaskan experience" gemist. Vanmorgen een 6.2 (op de Richter schaal)aardbeving .
    Zoon Jim is in Anchorage voor een vergadering, was op de 10de etage, dan voel je het extra goed.