Sacramento - Reisverslag uit Capitol City Recreational Vehicle and Mobile Home Park, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Sacramento - Reisverslag uit Capitol City Recreational Vehicle and Mobile Home Park, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Sacramento

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

15 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Capitol City Recreational Vehicle and Mobile Home Park

9-10 Californië
Vanmiddag kwamen we in Californie. Er is niet veel gebeurd gisteren en vandaag. Het was gisteren de hele dag bewolkt en het regende regelmatig een beetje en het was koud. Vandaag was er bijna de hele dag zee mist. Die komt omhoog vanuit zee en kruipt tegen de heuvels omhoog. Als de kust laag en vlak is heb je er minder last van. We stonden voor de lunch in een klein plaatsje aan de ingang van een rivier en het water kwam op, het was van de vloed zogezegd. Heel veel bootjes op het water die op zalm vissen want dat gaat bij vloed het best. Opeens zagen we twee zeehonden niet ver van de wal, ze gaven een complete show, rolden in de hoge golven, doken onder rollers door en zaten som 5 meter van de kant. Vlak voor we weggingen kwam opeens een zeeotter aan over hetstrand, hij hobbelde op z'n gemak ergens heen. Toen we uit de wagen waren om te kijken waar hij bleef was hij al verdwenen. Jammer een groot dier, ongeveer 1,20 m lang incl staart. We staan bij een casino, niet heel ver van de weg maar de camping hier dichtbij ligt direkt aan de weg dus die is nog onrustiger. Maar goed, de kachel gaat straks aan, waarschijnlijk voorlopig voor de laatste keer want morgen rijden we een stukje het land in en daar geven ze veel warmer weer op. Korte broeken?
11-10 zeemist en hoge bomen
Gisteren bezochten we redwood forest, het woud met de hoogste bomen ter wereld. De hoogste schijnt ruim 115 meter te zijn en ruim 700 jaar oud. Die hebben we niet gezien maar wel veel, heel veel fantastisch grote woudreuzen. Er is een speciale weg door het bos aangelegd met elke honderd meter een parkeerplaats, iets van 20 km lang. Echt prachtig gedaan. We deden er uren en uren over, steeds even stoppen, kijken, een stukje lopen. We zagen wel de big tree, iets van 6,60 m doorsnee, ca 90 meter hoig en volgens zeggen ongeveer 1500 jaar oud. Dat kon je wel zien, hij was in slechte staat maar goed, een eeuw geleden wilkde iemand hem een paar meter boven de grond afzagen en er een dansvloer op maken. Dat is niet gelukt en nu wordt hij elke dag door toeristen bekeken en bewonderd. Om de show helemaal mooi te maken is er ergens een gat in een hele grote gemaakt waar je met de auto door kunt rijden, $ 5,- per auto, dat wel natuurlijk en er is een kabelbaan zodat je de bomen van de bovenzijde kunt bekijken. Voor ons was een aantal uren in het bos voldoende om helemaal onder de indruk te zijn van de grootte en ook grootsheid van zó,n bos. Het is trouwens een spar achtige en er zitten kleine sparappels aan, ongever zo groot als een kippenei. Verer is de schors zacht en draderig, je trekt het gemakkelijk uit elkaar. Op een of andere manier moet de capilaire werking voedingstoffen en water helemaal tot bovenin zo'n reus stormen. Het was koud gisteren, er was de hele dag zeemist en behoorlijk wat wind. We stonden afgelopen nacht op een County park, een simpele camping met toilette, water en douches.
Gisteravond waren we de kou en de zeemist een beetje zat en besloten we vandaag landinwaards te rijdjen, we namen weg 36 richting Red Bluff. Volgens de kaart zijn er een paar kleine dorpjes en is het verder niks bijzonders. Dat pakte anders uit, die weg ligt prachtig, soms hoog door de bergen, draait en gaat op en neer, je volgt een groot gedeelte een riviertje en er zijn veel plaatsen om te stoppen. En als klap op de vuurpijl, na ca 20 km een groot redwood woud waar we de ervaring van gisteren nogeens dunnetjes over deden maar nu met een strakke zon en een hele lekkere temperatuur. Ook hier weer hinderden bomen van 4 tot 5 meter dik en hoog, heel erg hoog.
Na de grote bomen werd het stil op de weg, vrijwel geen dorpjes en al helemaal geen camping, alleen een tiental Natinal Forest campings maar die sluiten eind september. We moesten tot Platina en daar vonden we een plekje. Een beetje te ver en te laat, we staan om kwart over vijf en hebben. 240 km gedaan over een toeristische route. Goed, het was mooi en nu even rust, biertje erbij en morgen weer een stukje.
12-10 warm!
Het was behoorlijk koud afgelopen nacht, de temperatuur was vanmorgen bij het opstaan maar net boven het vriespunt. We stonden ook ruim boven 1100 meter! Na het vertrek vanmorgen werd het snel warm, na ca 30 km hield het bos op en maakte plaats voor een dorre vlakte. De weg daalde sterk en bij Red Bluff zit je maar 80 meter boven zee niveau. We staken de Sacramento River open en volgden het dal. Dit is echt een gigantisch gebied van fruit en notenbomen en als er niet beregend of bevloeid wordt is het een droge dorre vlakte. De temperatuur liep op tot 30 graden. We willen naar Sacramento maar eerst gaan we naar Virginia City, een historische plek zegt men en daarna naar Lake Tahoe. We vonden een plekje op een county campground die het weekend verhuurd was voor een Native Americans event. Er is iets van en feest voor de zalmen. Na wat doorvragen bij de camphoost was er toch wel wat te regelen en....de camping was echt niet vol dus ons campgeld was ook weer welkom. Vandaag zagen we de eerste palmen. Boven de camping cirkelden vanmiddag minstens 50 gieren. Die kwamen af op het afval van het slachten van de zalmen. Bijna recht boven ons plekje op de camping zaten 4 spechten, ze zijn de rest van de middag bezig geweest om nog meer uit een dode boom te pikken. Toen we hem goed bekeken zagen we dat ze al heel lang met deze boom bezig zijn. Hij zit vol gaten en putten die de spechten erin hebben gehakt om bij de insecten die ze eten te komen.
13-10 Lake Tahoe.
Vanmorgen vertrokken we rond 10 uur. Jannie had nog een wat gepraat met een van de mensen van het feest van de zalmen. De meeste natives vertelde hij zijn opgegaan in de gewone Amerikaanse samenleving en getrouwd met een "import" Amerikaan. Zijn vader kwam uit Wales en zijn moeder was een native. Ze vonden het wel heel apart dat wij er zo tussenin wilden staan.
Onderweg zijn we eerst naar Nevada City gegaan, een leuk oud stadje van de eerste goldrush. Er zijn nog 3 straten met oude gevels en een groot gedeelte wordt bewoond (en heeft er een bedrijfje) door oude hippies en andere alternatievelingen. Maar het is een leuke plek, de moeite waard om te bezoeken. We rijden verder naar lake Tahoe, het is een mooi meer, bijzonder is dat het op ruim 1900 meter hoogte ligt en blijkbaar nooit dicht vriest. Alles hier in de buurt is wintersport, hoge bergen rondom en het meer, ja dat had ook in Oostenrijk of zo kunnen liggen, je komt er maar heel beperkt bij. Vrijwel de hele kust is prive en staat vol met huizen, hotels etc. We zoeken eem plekje, de eerste 3 campings zijn dicht, we komen op een state park, ook voor de helft dicht maar er staan toch wel 20 tenten en kampeerauto's. Morgen verder langs het meer en dan richting Sacramento.
14-10 Sacramento
Vanmorgen om 9 uur stond er een ranger bij de wagen en ze vergeleek haar lijst met betaalde plekken voor RV's en onze nummerplaat. We hadden nog niet betaald maar de enveloppe met geld lag klaar dus die nam ze mee voor ons. De douches in het state park en de vuilwater dump waren gesloten maar betalen gaat gewoon door. Nou was de camphost al weg dus we hebben van Ijn plaats gebruik gemaakt om van ons afvalwater en toilet inhoud af te komen. Op de plek van die mensen zit altijd een aansluiting op het riool, een leidingwater aansluiting en electiciteit. We reden naar het zuiden langs Lake Tahoe, de weg was behoorlijk druk en er werd druk aan gewerkt ook dus we moesten regelmatig wachten omdat het verkeer over een baan ging. Als er gewerkt wordt gaat dat niet zoals in Europa met verlaatsbare verkeerslichten maar aan beide zijden van de wegwekzaamheden staat iemand met een stopbord en met name in Californie rijdt er vrijwel steeds een pilot truck voor zodat je zeker niet te hard gaat. De weg was prachtig, soms heel hoog boven het meer, we zaten een keer op 2400 m hoogte! De stopplaatsen zijn niet erg dik gezaaid en toen we op een wel heel mooie plek stopten bleek dat weer een "fee area", een betaald parkeerplaats te zijn. Je kunt dan mooie wandelingen maken, hier met veel hoogte verschil en je betaalt dan $ 10,- per auto. National Forest maakt het helemaL bont, zij beheren de meeste stranden aan het meer en die waren allemaal gesloten, einde seizoen op 1 oktober! De temperatuur was echt geweldig om aan het strand te liggen, de meeste stranden liggen goed uit de wind want het stormde behoorlijk vanmorgen maar tijd is tijd he en je kunt de bevolking blijkbaar niet op eigen houtje naar een strandje laten gaan. Wat verder had National Forest een info centre, het was er druk, er stond een toeringcar, zeker 100 auto's en 3 schoolbussen, die mensen liepen allemaal een wandelpad naar een brug om naar de zalmtrek te kijken en het info centre.....was gesloten. We lieten Lake Tahoe achter ons richting Sacramento. We willen naar een Fiat dealer om te zien of hij iets kan betekenen voor een servicebeurt. Het belangrijkste is dat in de motorcomputer de volgende olieverversen over 45000 km wordt aangegeven. Zoveel hebben we lang nog niet gereden maar als we dat nu doen hebben we de rest van de reis zeker geen problemen. Helaas, ze wilden graag helpen maar ze werken hier met Chrysler systemen en ze durfden het niet zomaar aan om hun analyse computer op onze wagen aan te sluiten. Ze gaan nog bellen en ik ga morgenmiddag laat weer met hen kontakt opnemen. We waren ook aan nieuwe banden toe en om de hoek zagen we een bandencentrum. Even gevraagd, ja hoor, lichte truck banden iets meer draagvermogen als die er nu om liggen en 20% goedkoper dan in Nederland. Drie kwartier later lagen ze er om. We haddn even een praatje over wat er zo aan de wagen moet gebeuren envertelden van het computer probleem. O zegt de man aan de balie wacht even en ik bel voor je. Even later komt hij terug en zegt"hier vlak om de hoek zit een bedrijf dat alle Europese auto's repareert, de baas is weg maar hier is het telefoonnummer, als je morgenochtend belt kan hij je waarschijnlijk zo helpen. Goed dat gaan we doen maar eerst de stad bekijken. We gingen verder naar de stadscamping, wellicht dat we morgen dan op de fiets de oude stad kunnen bezoeken. Goed dat was 17 km en de spits is net als in Nederland, 2 maal 5 banen snelweg en iedereen staat regelmatig stil. Verder zijn grote stad Amerikanen net als Europeanen gewoon gehaast als ze naar huis gaan. Maar goed, we hebben geoefend bij de Vanbrienenoord brug en op de Amsterdamse Zuidas dus het ging allemaal prima. De camping is een echte stadscamping, weinig service, verkeerslawaai en vet aan de prijs maar dat is universeel dus geen klachten. Als het ff kan morgen de stad bekijken waar Ronald Reagan en Arnold Schwartzenegger goeverneur waren.
15-10
Sacramento!
Vandaag bezochten we Sacramento. Het centrum ligt ca 5 km van de camping en het hele eind zijn er fietspaden dus we hebben de fietsen weer eens gepakt. Eerst bezochten we het parlementgebouw, als je hier bent wil je toch even op de oude werkplek van Ronald Reagan en Arnol Schwartzenegger zijn. Dat gebouw is echt prachtig en er zijn wat oude kamers ingericht als museum. Verder zijn de ruimtes waar jet congres en de senaat vergaderen vrij te bekijken. De senaat telt 40 leden en het congres 80 en ze zijn om de haverklap met vakantie. Daar kan onze politiek nog wat van leren. Daarna heben we de oude stad bezocht. sacramento werd echt stad toen de transcontinentale spoorlijn rond 1860 klaar was want die hield hier op en het vervoer naar San Fransisco ging verder per schip. In de rivier ligt nog een grote raderboot die nu dienst doet als restaurant en hotel. Mocht je ooit naar Sacramento gaan, die boot is echt aan te bevelen, je stapt direkt in de echt hele mooie oude stad. Als je de auto's wegdenkt en daarvoor paarden ben je zo in het wilde westen, planken trottoirs , houten en stenen gevels, een oud station met grote paardenstal etc. De oude stad is echt een aanrader, je kunt hier echt een dag aan besteden! Onderweg terug kreeg ik net buiten de oude stad een lekke band en de fietspomp functioneerde niet dus met de tweede fiets naar de camping, de camper opgehaald en zo de fiets meegenomen. Een hele toffe dag dus weer en bijna niet met de camper gereden, dat is ook weleens lekker. Morgen gaan we verder naar Yosimite national park

• 16 Oktober 2014 - 08:39

Simonne:

We genieten nog steeds volop mee met jullie fantastische reis!
    Wij hopen steeds meer, dat we jullie reis met onze camper ook kunnen gaan maken.
    Tijd zal het leren.
    Geniet maar lekker verder!

• 20 Oktober 2014 - 02:25

Ed & Joke De Vries:

Beste mensen ,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen ,
    julie schieten al aardig op naar het zonnige zuiden ,
    schrijven jullie samen ?
    Het was leuk jullie te ontmoeten in Lillooet,
    nog veel plezier
    Groeten van ons Joke & Ed