Vandaag in New hampsire en morgen in Maine - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Vandaag in New hampsire en morgen in Maine - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Vandaag in New hampsire en morgen in Maine

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

24 Mei 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Datum Zondag 24 mei Plaats Greenfield State park, New Hampsire
Het weer In de morgen bewolkt, rond de middag een spat regen en daarna wer half bewolkt tot zonnig. Tegen de avond ca 25 graden
Vandaag gaan we weer een stukje, we besluiten via de Highway 9 te rijden naar het oosten, richting Concord. Dat is de hoofdstad van New Hampsire. Na ca 30 km passeren we Wilmington, zomaar een dorpje dat er erg leuk uitziet. Er is het een en ander aan de hand en we stoppen bij de begraafplaats, achter een ker. We lopen de weg op en zien een vrouw in een erg mooie 18e eeuwse jurk. Wat staat u hier mevrouw? Is hier ies bijzonders of staat u op een prins met het witte paard te wachten? Nou nee, ze heeft een studio, maakt kunst en vermaakt kinderen, ze staat dus gewoon klanten te trekken. Even verder staat een beeld van Mollie Stark. Dat was een 18e eeuwse heldin, de vrouw van generaaal Stark en moeder van 11 kinderen en zij leidde het verzet tegen de Engelsen begin 19e eeuw. Ze wordt hier overal vereerd, er zijn straten naar haar vernoemd, er steen gedenknaalden, standbeelden en er is een staats natuurpark naar haar vernoemd. Goed een leuk plaatsje zij hebben vandaag voorjaarsfeest. Kunstwinkeltjes, een winkel met Quilt spullen, zo uit de tijd van Dickens maar dan echt. De plaatselijke rotary houdt een barbecue met het doel geld in te zamelen voor het een of andere goed doel. Wat erder rijdend wanen we ons in Zweden, zij het dat hier mee loofbomen zijn. Tegen de middag zien we de eerste overdekte brug. Ze bouwden hier vroeger houten bruggen met de versterking, zeg maar zoals de bogen van een boogbrug, aan beide zijden en bovenop een dak. Dat voorkwam sneeuw op de brug en het hout ging niet rotten van de nattigheid. Deze brug is van 1794 en nog steeds origineel in gebruik zij het dat de maximale last is beperkt tot 3 tot, maar goed, meer dan 200 jaar oud. We besluiten vrij vroeg te stoppen in het Greenfield state park, een paar kilometer er voor zien we een kar met brandhout staat en een bordje erbij: 1 bucket (een emmer) vol voor 3 dollar. Nou het is een erg grote emmer dus vanavond houtvuur. Het park is weer prachtig, we zitten midedenin eenbos met plekken zo’n 30 meter uit elkaar en op elk plek kan ik met de camper ronddraaien. Helaas de telefoon geen dekking en internet al helemaal niet. Morgen weer eens proberen.
Datum Zaterdag 23 mei Plaats Wodford
Het weer Lekker, vanmorgen een beetje bewolkt maar in de loop van de dag zonnig met temp ca 22 graden.
We nemen vandaag een makkelijke dag en blijven in Woodford. We gaan naar Bennington. De hoofdstraat is afgezet en er is een voorjaarsmarkt. In de hoofdstraat tentjes met van alles wat, Handarbeid kunst, iemand die met een kettingzaag erg mooie houten beelden maakt. Muziek, hardrock en een stukje verder country. En een clubje tap-dansers, van een schooltje, er doen ook en veel te dikke man en een veel te dikke vrouw mee die nog geweldig mee kunnen dansen. In de dwarsstraat allemaal eettentjes, om 10 uur loopt men al met chips, plat gebakken oliebollen, stukken gerild spek en Duitse worsten…. “Sind Sie wirklich von Deutsland?” Doch! Ich bin von Stutgard, we hebben weer een leuke ontmoeting, een vrouw van eind 60 met een Amerikaanse man. Zij is lang geleden naar Amerika geemigreerd en nu wat bij verdienen door braatworsten en weis wurste te verkopen. Het loopt als een trein… In de hoofdstraat staan veel beelden van Elanden (Moose). We vragen aan iemand hoe dat zo komt en die man vertelt dat er veel voorkomen in de omgeving en dat diverse kunstenaars ze hebben beschilderd. Later worden ze verkocht en de opbrengst is voor een goed doel. Verder verkoopt iedereen zijn zolder leeg, het lijkt in die zin ook wel een beetje op koninginnedag. Als we teruggaan stoppen we bij een “general store”., echt een oude winkel die van alles had. Nu is ook daar een vlooienmarkt en van een vrouw die daar staat te verkopen horen we dat iedereen hier 10 dollar staangeld betaalt en dat dit geld ook weer voor iemand is wiens man vorig jaar plotseling is overleden. We gaan terug naar het State Park, dat ligt aan een leuk meertje en de plekken.. iedereen zijn eigen plekje in het bos. Harstikke tof dus. Morgen weer een stukje verder.
Datum Vrijdag 22 mei Plaats Woodford
Het weer Lekker warm maar in de middag een beetje broeierig. Prima
We zijn van de camping in Petersburgh vertrokken, nog even bij een dokter langs voor Jannie en we besluiten onze reis voort te zetten richting Vermont, de volgende staat die wel zullen aandoen. Vanmorgen nog even geprobeerd om een reserve waterpomp, een tankdeksel met doorvoer en een stukje slang hier te krijgen. Helaas lukte dat niet omdat de reis voor Herman niet doorging en hij het dus ook niet mee kan nemen. We kijken het een week aan en als het amteriaal niet echt goed is laat ik de spullen naar Bismarck North Dakota sturen omdat we daar in iederen geval op 11 juli hopen te zijn.Omdat het al laat is als we uit Albany vertrekken rijden we in 1 ruk door naar Woodford in Vermont. We komen rond 6 uur aan en vinden een hele mooie plek in het bos. We blijven hier twee dagen omdat er een leuke plaats, Bennington, in de buurt is
Datum Donderdag 21 mei Plaats Petersburgh
Het weer Fantastisch! Lekker warm en de zon schijnt een gat in de grond, houden zo!
We hebben Albany nogeens bezocht en willen nog wat blijven hier. De omgeving is is hier prachtig, de camping is mooi langs een snelstromende beek en Jannie doet een was. We krijgen ook erg goede berichten van Arno, die is met vakantie in Japan en we gaan nog even naar het postkantoor om nog een klein cadeau’tje op de post te doen. Even 2 dagen rust en dan maar weer verder zien. In het beekje zitten bevers en op de camping oa eekhoorns en verschillende mooie vogels. Lekker relaxed
Datum Mandag 18 mei Plaats Petersburgh
Het weer Vrij koud, ca 14 graden, bewolkt maar droog
Vanmorgen zijn we eerst naar Albany gereden. Dat is een van de oudste steden in de USA, gesticht dor Henry Hudson in 1614. Hij noemde het Ford Orange maar toen de Engelsen het in 1664 overnamen werd het Albany en in 1797 werd het de hoofdstad van New York. We bezoeken eerst de AAA. Dat is de Amerikaanse ANWB en je ANWB pas werkt hier ook via de AAA. De info die we krijgen is meer dan geweldig. Van elke staat die we aanwijzen een wegenkaart, bijkomende toeristische info en een boekje met de campings. Zij geven ook aan dat je bij AAA campings 10% korting krijgt. Daar maken we vanavond al gebruik van. Vervolgens zoeken we een telefoonwinkel, ook daarover kregen we bij de AAA goede info en we kopen een pre paid. Het wordt toch wel weer prijzig omdat we een speciaal opladertje erbij kopen voor in de auto. In de middag naar het New York State Museum. Hier en daar kitserig maar er is een mooi overzicht hoe de “Native Americans”hier leefden. (indianen vind men een denigrerend woord en wordt dus als het even kan niet gebruikt. Zols men in Scandinavie het woord lappen niet gebruikt aar “Samen”. Direkt naast het museum is een prima pakeerplaats, kost $5,- maar het museum is gratis. Aast de tentoonstelling is er ook een flink gedeelte geweid aan de immigratie in de 19e en 1e helft 20e eeuw. Er is ook een tentoonstelling over 9-11-2001. Mensen zijn daar erg van onder de indruk, wij ook trouwens. Na het museum rijden we naar Petersburg voor de camping. Daar moet eerst de deur van de badkamer worden gerepareerd, die was uit de rail gelopen en vervolgens blijkt de waterpomp defect. Tijdens de demontage breekt een stukje kunststof af tussen de pomp en het slangen systeem. Goede raad is duur en nadat we alle spulletjes die we hebben naast elkaar hebben gelegd en we hebben gelukkig een nieuwe pomp van thuis meegenomen kan het zaakje gefikst worden. Gelukkig want het is maar de vraag of iets vergelijkbaars hier te koop is. Nog geprobeerd te internetten, er is WIFI op de camping maar de verbinding is erg zwak en valt regelmatig weg. Toch nog eens bij een computer store kijken voor een antenne en morgeochtend nogeens bij het kantoor op mde campng proberen. We sturen een klein pakje naar Arno en Laura voor de baby die verwacht wordt in oktober.
Datum Zondag 17 mei Plaats Averill Park
Het weer Bewolkt, koud, ca 12 graden
Het was afgelopen nacht beestenweer. Het heeft vanaf gistarvond 11 uur tot vanmorgen een uur of zeven gehoosd, niet normaal en het was echt koud vanmorgen. Maar goed, we moeten maar gewwon met alles rekening houden en hoe noordelijker, hoe kouder. Vandaag zijn we verder door de Hudson vallei gereden, die is echt prachtig, mooi groen en veel mooie plekjes. Veel mensen hebben er op zondag een handeltje bij, een beetje rommelmarkt bij het huis, antiek in de aanbieding of een boerenmarkt. We hebben een boerenmarkt bezocht in Rhinebeck, een wat slaperig stadje in de Hudson vallei met op het centrale kruispunt zo’n mooi hangend verkeerslicht in het midden van de kruising. Mensen zitten in de plaatselijke restaurantjes koffie te drinken of zijn bij de kerk. Er zijn erg veel kerken en het is bijna overal druk, de parkeerplaats er rondomheen vol met auto’s. Op de boerenmarkt verkopen plaatselijke boeren hunspulletjes. Maar niet alleen groente etc, ze staan ook met (erg lekker) brood en gebak. We zijn blij met het brood want het normale uit de supermarkt is niet te vr…… Er staat ook iemand op de markt muziek te maken, ook gewoon om wat bij te verdienen. We kijken ook nog even bij een plaatselijke makelaar. Er staan erg mooie villa’s met grote parken er omheen, kosten: 1 a 1,5 millioen maar er staan ook een boel aardige huizen voor minder dan 200000. Na de middag willen we een plekje zoeken op het castelton Island Park. Voor het park moet je met de auto $6,- intree betalen en je mag er ’s nachts niet blijven. De portier is een aardig meisje en die geeft ons een lijstje met staatsparken en zij raadt ons aan naar het Cherry Plain State park te rijden, daar is ook een camping. Nou we doen dat, het is ruim 60 km, en als we daar aankomen is het park nog gesloten. We rijden terug om te zien of we ergens bij sportvelden kunnen staan. In een dorpje vraagt een vrouw of we verdwaald zijn. Nou dat niet zo maar een plakje om te slapen. Nou zegt ze, 7 mijl verder langs deze weg ligt een camping. Dat klopt precies, prima plek voor de nacht.
Datum Zaterdag 16 mei Plaats Staatsburg
Het weer Bewolkt maar geen regen, lekker om te wandelen
Wat een leuke camper heb je. Waar komt hij vandaan? Zo begint veelal een praatje, vandaag weer. We zijn een dag blijven staan in Mills Norrie statepark. De mensen zijn niet zo erg open, als je gedag zegt komt er net iets terug. Vanmorgen hebben we de wasmachine geprobeerd. Die doet het goed alleen elke keer als hij gedraaid heeft moet hij 10 minuten wachten voor hij weer wil. Maar goed hij werkt verder prima. Daarna hebben we een stuk gewandeld en wat gelezen, getekend en Jannie heeft gebreid voor de nieuwe wereldburger. Goed, waar komt hij vandaan? Een man van een camper die net 30 meter verder staat, hij kwam hier om te vissen en te varen langs de Hudson. Echt prachtig vertelde hij (hadden we ook al gezien) Toen we vertelden dat we een half jaar aan het rondtrekken waren kwam onmiddellijk de reactie: Dat wil ik ook! Maar ja, hij was 44, timmerman en het ging niet goed met zijn pensioen. Tot nu toe kon men stoppen bij 55 maar hij verwachtte nu to 65 te moeten doorwerken. Zijn camper, een meterv of 11, met een 10 cylinder Ford benzine moter. Loopt 1 gallon op 7 mijl, tja, wel duur maar ja, ze zijn nu eenmaal zo…Goed, hij zag het ook helemaal zitten maar moest nogveel jaren werken. We hebben voor het eerst het kampvuur aangemaakt: Hout sprokkelen, klein maken, stapelen en vuurtje stoken. Altijd leuk. Morgen weer wat verder naar het Noorden, Albany waarschijnlijk.
Datum Vrijdag 15 mei Plaats Staatsburg
Het weer Na veel regen vannacht weer stralend en goed warm.
Vandaag weer een prachtige rit. Millfort was niet zo’n goede camping. Direkt naast een drukke weg dus veel herrie van het verkeer. Wel goede voorzieningen. Dus gisteravond wel kunnen internetten, zij het alleen in de direkte omgeving van het kantoor want de zender was erg zwak. Maar goed, vanmorgen weer op weg, na een paar kilometer de autoweg op (interstate heet dat hier) en naar New York. We hebben een poosje zitten kijken wat er zo over de weg gaat. Komt er een amper langs, zo een van 11 meter met achterop 2 fietsen, daarachter een hele grote vierwieldrive, die hangt dan vast met een triangel, achterop de 4 wieldrive een scouter, op het dak een surfplank en de auto zelf vol rotzooi. Zouden die mensen thuis ook nog spullen hebben??Helaas was daar bij de grens geen welkomst centrum dus we moeten het zonder touristische info doen. Over de Hudson rivier van de grote weg af en daar de weg noordwaards langs de rivier genomen. Bij een benzinepomp zijn we gestopt en hebben een wegenkaart gekocht want onze wegenatlas is niet gedetailleerd genoeg. Gelijk ook weer een leuk kontakt, de man van de pomp had 2,5 jaar in Duitsland gewoond en gewerkt en 2 ooms van hem zijn daar nog. Hij werd daar net gelukkig en was terug naar Amerika gegaan, hij vond het hier voor hem veel beter. We konden geen leuke plek aan de rivier vinden om koffie te drinken dus hebben we dat op een leuke plek naast een tenisveld gedaan. We zijn een klein stukje verder gereden naar een park en hebben daar wat gelopen, geweldig grote kikkers gezien en een mooi uitzicht op de Hudson gehad. Na weer een stukje rijden zagen we een Barnes en Nobles boekenwinkel. Dat is echt een uitje! Geweldig en voor onmogelijk lage prijzen. We hebben alle verleidingen weerstaan behalve die van een camping gids. Een boek zo dik als de telefoongids van Parijs met campings in heel Noord Amerika. De camping waar we heen wilden stond er niet in. De mevrouw bij de infobalie vertelde dat die camping geen voorzieningen heeft voor campers en er daarom niet instaat. Verder hebben ze er erg lekkere capucino, niet zo’n lullig kopje maar gewoon een kleine halve liter. Die winkel zoeken we meer op…. Vervolgens nog langs een supermarkt en daarna de camping gezocht. Die was goed verstopt. Keetje, onze routeplanner gaf niet de juiste plek aan omdat het huisnummer er niet in stond. Gelukkig kwamen we eerst een aardig jong stel tegen, vervolgens een mevrouw en daarna nog een man die met zijn boot bezig was en wij hadden de camping gevonden. Weer in een statspark, hij ligt weer fantastisch en je ziet vrijwel niemand dus we blijven hier 2 dagen

• 01 Juni 2009 - 01:58

2goglobal:

Hello,

Je maakt wat mee ... in de USA.
    Wij werken nu wel een beetje achterstevoren. Eerst hebben we jullie laatste bericht gelezen ...en nu het een na laatste. Ach, wat maakt het uit het was leuk om te lezen.
    Gezellig al die ontmoetingen. Genieten wij ook zo van.

Groetjes en take care!
    Henk en Claudia

• 02 Juni 2009 - 11:03

Joke En John De Gier:

We genieten van jullie reisverslag en jullie ervaringen.
    Ik zit half slapend te mailen, want ik heb net de Roparun achter de rug, dat is fietsen van Parijs naar Rotterdam en 3 nachten nauwelijks slapen.
    Komend week-end gaan we voor 3 weken naar Frankrijk. We missen dan jullie berichten, maar dat halen we wel weer in.
    Goede reis verder!!!

Haretelijke groeten,