Sargent, het laatste stuk onderweg naar Galveston - Reisverslag uit Sargent, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Sargent, het laatste stuk onderweg naar Galveston - Reisverslag uit Sargent, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Sargent, het laatste stuk onderweg naar Galveston

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

26 November 2014 | Verenigde Staten, Sargent

19-11
Choke Texas State park.
Vandaag een stukje naar het Zuiden. We wilden eigenlijk richting Carrolton naar Leroy en Diane Krupke maar helaas, dat hebben we slecht geregeld, deze week lukte het niet voor hen en volgende week ging voor ons niet lukken dus we stellen het bezoek aan hen uit tot maart 2015.
Goed, gisteren zijn we in San Antonio geweest. Het was een gemeen koude dag en het was erg stilletjes in de stad. Deze weken zijn blijkbaar de minst toeristische en daarbij kon je in de stad zien dat de fut van het siezoen er een beetje uit was, wat zwerfvuil op straat, sommige plaatsen rommelig afgezet. Aan het water bij de Rivermall ook al rommelig en vrijwel geen mensen. Tel daarbij op dat de Rivermall een grondige opknapbeurt krijgt en tientallen winkels dicht zijn tot ergens in 2015. Vrijwel alle restaurants aan het water leeg, de kunstenaarswijk leeg, nee de virige keer was leuekr maar goed, we hebben wat rondgelopen, de Duitse kerk en de Mexicaanse markt bezocht. Het was toch wel leuk het weer te zien. We hadden afgelopen twee nachten de kachel aan in de camper. Veel wagens op de camping hadden hun waterleiding afgekoppeld vanwege de kou. Vrij bijzonder hier.
Vanmorgen vertrokken we richting Calliham naar het Choke Texas statepark. Onderweg is alles olie, de wegen zijn kapot gereden door de zware vrachtwagens, je ziet boortorens, Jaknikkers en olietanks. Het verkeer is jachtig, er moet geld verdient worden en langs de weg stinkt het soms naar de olie. We waren bijna vier jaar geleden ook in dit gebied maar toen was er niets van dit al te merken. We rijden maar het state park en bij het binnenrijden is er herkenning. We zijn hier in Maart 2011 ook geweest! De plek is nog steeds prachtig. We worden zoals altijd uiterst vriendelijk ontvangen. De prijs op de camping is wel fors omhoog gegaan, die is nu $ 33,- maar als je een jaarpas koopt krijg je korting. Dat is even hoofdrekenen en we kopen die pas. De camping is nu $ 22,- en als we een tweede nacht blijven kost die de helft en de pas is twaalf maanden geldig dus dit is ok. Op de camping, eerst 4 km rijden, zijn uiterst ruime plekken, je staat ca 40 meter uit elkaar en elke plek heeft water en electriciteit. Het weer is geweldig vandaag, strakke zon en twintig graden. Dusw e wandelen wat, als we net lopen zien we een hert, bin d toiletten zit een wandelende tak op de muur, ruim 15 cm groot en in de lucht zien we een tiental kalkoengieren. Een uur later als we buiten zitten met een drankje komen er drie herten voorbij, echt vlakbij en in de lucht zien we minstens 100 gieren. Een hele toffe en rustuge plek, de spoorlijn minstens 10 km weg, geen doorgaande weg in de buurt, prachtig....en vanavond even kijken of er een armadillo loopt, die zagen we devorige keer hier. We horen wat, het is tegen 8 uur en allang stikdonker. We kijken buiten en zien 2 wasbeertjes. Ze gaan niet weg. We schijnen er op met de zaklamp en ik kan ze prima filmen met super nightshot plus! Toppie! Uhh, nee nog geen armadillo gezien.
20-11 Alice. We zijn vanmorgen laat vertrokken, eerst nog even naar de mail gekeken, er was wifi bij het kantoor van het statepark en vervolgens richting Three Rivers, een olie plaatsje met een grote rafinaderij van Valero, een lokaal merk wat je overal ziet. Het gebied is vergeven van de olie en het werk dat het oplevert. Fantastisch voor de mensen die hier wonen die nieuwe techniek, er hebben heel veel mensen een goede boterham aan. We gaan richting Lake Site, een plaatsje van niks denken we maar goed, we willen gewoon het land Ien. Min of meer bij toeval stuiten we weer op een statepark met camping. We gaan er in en lunchen er. Normaal kost dat € 7,- pp maar met onze statepark pas is het gratis. We zien een boel kalkoengieren, een paar grote blauwe reigers en een paar schildpadden, hele flinke die op een steen net boven het water zitten. We besluiten niet te blijven maar rijden naar Alice en blijven bij een walmart. Morgen gaan we naar de kust bij Corpus Christie en daar willen we een paar dagen blijven
21-11
Mustang Statepark Corpus Christi.
Gisteravond bij de walmart kwam de bewaking langs. Hij bedankte ons dat we aan de kant van de parkeerplaats waren gaan staan en aan de goede kant ook nog. We stonden er uiteindelijk met z'n drieen. Vrachtwagens werden daar geweerd maar naast het immense parkeerterrein was er een speciaal voor vrachtwagen. Goed geregeld! De bewaker reed de hele avond(en nacht waarschijnlijk) rond, we zagen hem elk half uur wel een keer.
We reden vandaag weer door oliegebied en kwa landbouw katoen. Echt velden van 10 km lang en 5 km breed, onvoorstelbaar groot dus. Verder is het overal een rommel. Wordt er in veel plaatsen de highway schoongehouden door particulieren of lokale organisaties, er staat dan een bord langs de weg wie dat doet, dat zagen we vandaag niet en overal ligt rotzooi, kapotte autobanden, koffiebekers, plastic... Je kent dat wel. De brandstofprijs gaat hier gestaag naar beneden. Benzine koop je nu voor $ 2,65 per gallon, de diesel was vandaag $ 3,10 en volgens mensen hier kan hij nog wel wat zakken.
We reden naar het statepark, ca 100 km, we zijn nu op een wadden eiland. Voor de kust hier liggen een paar eilanden in elkaars verlengde met een totale lengte van ca 170 km en een flink gedeelte ervan is tot natuurpark verklaard. De eilanden liggen maar een klein beetje boven water en waar we nu zitten zien we op zee 5 olieproductie platforms. We hebben een stukje gefietst vanmiddag. Het is echt vlak hier. We gaan ons ook zo langzaamaan voorbereiden op de terugreis. Morgen verwachten ze regen hier, wellicht hebben we dan een binnenzit dag maar dat zien we morgen wel.
23-11
Mustang Statepark.
Gisternacht regende het, gistermorgen werd het droog maar het bleef drukkend weer met een hele hoge luchtvochtigheid en een zicht van maar een paar km. Tegen 6 uur in de avond waren in de verte wat lichtflitsen maar na een half uur was het een heftig onweer rondom, soms drie lichtflitsen tegelijk en regen, niet normaal. Alles stond blank op de camping. Naast ons zaten een stel mensen uit Austin met een tent. Tegen acht uur vertrok een auto, de tent lag plat en alles dreef. Vanmorgen bleek een stel naar een hotel gegaan en het andere stel had in de auto geslapen. Vanmorgen scheen de zon, het weer was stralend vandaag en lekker warm. Helaas brak vanmorgen het vierkantje van de toilethandle weer af, blijkbaar had ik dat niet goed gelijmd. Gelukkig staan we op een camping en hebben toiletten in de buurt. Ik heb het opnieuw gelijmd met 2 componenten en er een koperen buisje omheen gezet. Dat lag al klaar maar ik dacht het niet nodig te hebben. Morgen maar even mailen naar Tetfort om te zien of dit te koop is en hoe te vervangen. Het moet nu nog ruim een week zitten.
Maar ondanks dat, we hebben lekker een eind gefietst vandaag en gelunchd bij een Duitse conditorei. Helaas, hun aardappelsalade was geoon niet lekker. Maar goed, dat kan gebeuren nietwaar? Morgen gaan we weer een stukje, eind van deze week hopen we bij Mike en Linda DeKrey in Orange te zijn.
24-1 Rockport
We reden vanmorgen tegen 10 uur van de camping in Noordelijke richting. Het eiland waarop we zaten is langgerekt en ligt ruwweg Noord Zuid. Na ca 12 km moesten we met een pont naar een volgend eiland. Amerikanen zien zo'n pont als deel van de weg dus hij is gratis. Er lagen er ook 8 naast elkaar maar er waren er maar 3 in bedrijf. Aan boord komt iemand naar ons toe om te vragen waar die vreemde kentekenplaat vandaan komt. Die man werd helemaal enthousiast en vroeg wat we vroeger deden. O, bij Dupont gewerkt? Hier vlakbij is een hartstikke grote fabriek! Ga je daar kijken. Nou zeiden we, na zoveel jaar hebben we daar geen behoefte aan. Laat ze maar gewoon hun best doen dan genieten wij wel van ons pensioen. Goed we waren zo over en na nog twee bruggen en weer 10 km verder weer op het vasteland. Ondertussen gestopt voor koffie op een hele mooie plek aan het water. Het was druk mer pelikanen die aan het vissen waren, blauwe en witte reigers en voor het erst zagen we Roseate spoonbills, dat zijn roze lepelaars die in de VS hier in Texas en aan de zuidkant van Florida voorkomen. We zagen ook nog een dolfijn, mooi uit het water komend en weer duken. Dat is altijd prachtig.
Het is Thanksgiving day vandaag, dankdag dus. Ooit ingesteld in 1789 door George Washington op donderdag 26 november maar tegenwoordig viert men dankdag op een maandag en hebben de meeste mensen een extra dag vrij. We lummelden wat langs de kust, het is prachtig hier, en vonden tegen 3 uur een plekje aan het water waar vroeger, vanaf 1880 scheepswerven waren. Met name in de twee wereldoorlogen werden hier veel (houten) marineschepen gebouwd. In de eerste wereldoorlog waren ze nog niet zo op dreef want voor het eerste schip klaar was was de oorlog afgelopen. Nu is er niets van over behalve wat palen in het water. Veder is alles schoongemaakt en liggen er een groot aantal vissteigers, die zijn gewoon 200 meter lang en lopen recht de zee in. Ze zijn allemaal fel verlicht want daar komt de vis op af. Verder nogal wat pelikanen en een paar reigers, iedereen vist in hetzelfde water. We hebben nog wat rondgekeken maar blijven hier staan tenzij de lokale overheid bezwaren maakt maar dat zal wel niet. Een local vertelde dat dit een prima overnachtingsplek was. We gaan het meemaken..
25-11
Port Lavaca
We hadden een uitermate rustige nacht, geen auto's, treinen of ander lawaai en we werden vanochtend pas na half negen wakker. Bij het ontbijt zagen we een witte en een grijze pelikaan en een stel aalsgolvers aan het vissen. Ze hadden blijkbaar ook trek in een ontbijt. Die pelikanen vissen heel spectaculair. Ze vliegen rond, het
Iefst met een beetje tegenwind want dan gaan ze heel langzaam en als ze een vis zien duiken ze als een speer van 20 meter hoogte in het water. Op het
laatste moment schiet de kop met hoge snelheid naar voren en doen ze hun vleugels in. Ze duiken niet of zo, ze liggen direkt stil op het water. We reden naar het Goose Island state park, weer een prachtig park aan het water, er waren nogal wat mensen aan het vissen. Op de schoonmaakplaats voor de vissen waren twee mensen bezig en zaten een stuk of 8 pelikanen netjes te wachten op het afval. Dat is veel gemakkelijker dan zelf vissen.... We rijden verder via binnenwegen, soms dicht langs de kust. Het is hier overal moerassig en vlak. We lunchen in een plaatsje, Austwell, 146 inwoners en 100 lege huizen maar schitterend gelegen tussen bouwland, katoen en mais en de zee. Het land is zo weids en vlak, de alkers zijn allemaal geploegd en het is zo groot dat het lijkt of je de ronding van de aarde over het land kunt zien. We staan daar een poos en na de middag sukkelen we naar Port Lavaca, tegen half vijf staan we bij de walmart achter een Canadees stel, die zijn onderweg naar Mc Allen, dat is bij de Mexicaanse grens. Hij spreekt geen woord Engels maar met haar praten we een poosje. We krijgen mail van Mike binnen en bellen met hem. We spreken in principe af as zaterdag in Galveston, dan zijn we zondag bij hen en zit de reis er op, tenminste, tot eind februari.
26-11 Sargent
Vanmorgen hebben we eerst door het stadje Port Lavaca gereden. Er is een oud straatje, ca 150 m lang en verder alles nieuw, groot, wijd met een grote jachthaven en eerste klas faciliteiten om met de hengel te vissen. In het park mag je niet parkeren 's nachts behalve om te vissen, dan weer wel. We gaan verder naar het noorden. Eerst langs Point Comfort. We willen het dorp inrijden om koffie te drinken maar dat gaat niet. Het dorp is prive verklaard, er is een poort met een slagboom voor en als vreemde mag je er niet in, een andere manier als dichtgeplekt met kranten....we rijden naar Matagorda, zo'n 120 km over binnenwegen. Alles hier ligt "tussen water en wind". In Palacios komen we langs een grote vissershaven. Er liggen een boel trawlers niets te doen. Ze zijn van het oudere type, met twee grote bomen, niet het moderne hektype dat ze tegenwoordig in Urk gebruiken. Aan zee staat daar een groot Petrus beeld als hoeder van de vissers. Onderweg zien we veel, erg veel vogels, witte en blauwe reigers, verschillende soorten pelikanen, sternen, meeuwen en veel roofvogels diverse soorten havikken, een bald eagle en aalsgolvers, heel veel aalsgolvers. We eindigen in Sargent op een camping. De waterkant lijkt wel Giethoorn. Alleen staat er hier een bord dat je niet mag zwemmen vanwege de alligators. We zien ze niet maar men zegt dat ze er wel zitten, en slangen ook, ook niet gezien. Morgen richting Galveston en een garage opzoeken voor olie verversen.