Jerash, een "standaard" Romeinse stad - Reisverslag uit Jerash, Jordanië van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Jerash, een "standaard" Romeinse stad - Reisverslag uit Jerash, Jordanië van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Jerash, een "standaard" Romeinse stad

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

06 Oktober 2010 | Jordanië, Jerash

Datum 6 oktober Plaats Jerash
Het weer Warm en zon, zie gisteren en morgen
Gisteravond was er veel lawaai want de straat waar we aanstaan wordt het trottoir bestraat en dat ging door tot half 2 of zo. Tegen half zes riep de imam weer en daarna begon het verkeer, een kort nachtje dus. Vanmorgen de oude stad bezocht. Die is nog lang niet helemaal uitgegraven en als men met het huidige tempo doorgaat kan dat nog wel 200 jaar duren vertelde de gids. Een erg mooi bewaarde Romeinse stad, erg standaard gebouwd, een hoofdstraat noord-zuid van 1 km lang waarin de winkels etc waren dus de economische bedrijvigheid en de oost-west straat van ruim anderhalve km waar
De dure huizen stonden, heel veel Romeinse steden zijn op precies dezelfde manier gebouwd. Moderne winkelketens of bijv Mc Donalds.. je weet nu waar ze het vandaan hebben. Goed de stad was mooi, nieuw voor ons was dat veel pilaren in zo’n stad altijd een beetje bewegen. De gids stak een sleutel in een groef tussen 2 pilaardelen en die zag je gewoon een beetje op en neer gaan, eerst denk je aan een Uri Geller truc dus ik heb mijn zakmes uitgeklapt en het lemmet er tussen vervolgens ging ook mijn mes een beetje op en neer, dus echt, in die pilaren zit een beetje beweging.
Goed, het theater was niet zo groot maar echt prachtig en wat verder een oude kerk uit de laat Romeinse tijd met een prachtige vrijwel intacte mozaiek vloer. Toen we terugkwamen stond er naast ons een groep van 15 Italiaanse campers. Evan na de middag gingen ze weer weg maar na anderhalf uur waren ze weer terug, veel commotie en het bleek dat er jeugd met stenen had gegooid, een paar hadden schade, wat deuken en eem raam kapot. Zij hebben een begeleidende politieman en die zou in de lucht hebben geschoten. Ze kwamen terug om aangifte te doen. Nou het handigst is om niet met 15 campers achter elkaar te rijden dan heb je ook geen last maar goed, zij hebben niet zo’n leuke ervaring. Vandaag hebben we nog even gesproken over de mogelijkheid om naar de plek van morgen te rijden. Daar is een zwembad en sta je ook veel rustiger. Daar hadden we dan een rustdag gehad. Uiteindelijk kwam het er niet van, wel een beetje jammer maar goed, dan hadden we wel het verhaal van die Italianen gemist.
Nog even over de dieselproblemen van Lambert. Dat was geen kwestie van goedkope brandstof of zo maar hij had gewoon de pech dat hij bij een pomp drab en vaste deeltjes meekreeg, dat verstopte zijn brandstoffilter en bleef ook nog gedeeltelijk in zijn tank zitten. In Ankara heeft hij de tank laten uitbouwen en schoongemaakt, een nieuw filter er in en nu gaat het bij hem weer als alle anderen. Maar ja, ze hebben daar in Ankara er wel een hele dag aan gewerkt met een man of 6 dus het zal hem wel een paar centen hebben gekost. Maaar… gelukkig is alles weer in orde hoewel, hij is ternauwernood aan een arrestatie ontkomen toen ze van de week in de buurt van Damascus een militair terrein opreden ipv gewoon de weg volgden.

• 09 Oktober 2010 - 18:11

Thijs Jenneskens:

Ik ben de neef van Lambert en Jeanne (petekind), wens ze nog een prettige reis en weinig bekeuringen van mij.

Thijs

• 10 Oktober 2010 - 06:58

John:

k hoop dat jullie gezondheid goed is zodat je ten volle kan genieten van deze reis.
    Veel geluk.
    Bets en John

• 13 Oktober 2010 - 08:32

Sjaak Van Wonderen:

Even Jeanne Jenneskens feliciteren met haar verjaardag.
    Jeanne ik wens je samen met alle reisgenoten een heel fijne dag en veel vooral zoet gebak.
    gr. Sjaak

• 13 Oktober 2010 - 20:07

Ria En Ton Scoenmake:

Hallo wereldreizigers allereerst willen wij via deze weg Jeanne jenniskens (campervriendin)van harte feliciteren met haar verjaardag verder vinden wij het geweldig om jullie op afstand te volgen bedankt voor alle informatie wij genieten op afstand en wensen jullie nog een geweldige reis en vooral veel plezier groet Ria+Ton