Eindelijk het eerste stuk Australie. - Reisverslag uit Bear Island, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Eindelijk het eerste stuk Australie. - Reisverslag uit Bear Island, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Eindelijk het eerste stuk Australie.

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

10 Maart 2017 | Verenigde Staten, Bear Island

Na een heleboel problemen met de app van waarbenjij.nu, die werkt echt niet, hierbij de eerste 10 dagen Australie

27/28 februari. Onderweg naar Brisbane
Het licht gaat aan en de gezagvoerder roept iets om. Het is kwart voor vier Singapore tijd. Ik was een half uur onder zijl en wordt een beetje suf wakker. Het is de hele nacht al koud in het vliegtuig. Mijn knieen doen pijn, mijn hoofd bonkt en een grote groep Indiers gaat verder met lawaai maken. Gisteravond kregen we als "diner" een kip salade die een dikkere huid had als Donald Trump met pasta en rucola verdronken in goedkope pesto waarvan het goedje dat kaas moest zijn helemaal nooit iets met melk te maken gehad heeft. Als we weer en beetje bij zijn wordt het begin van de dag wel heel moeilijk met thee van slootwater en een gevuld magnetronbroodje dat ze eerst hebben geprobeerd te serveren in de gevangenis van Sydney, die oude waar het moderne Australie begon maar na een opstand van 2 weken men toch maar besloot daar wat beters te serveren. Nou mooi, Australie we komen er aan! Prachtig! Als het eten niet beter wordt raken we de komende weken zeker 10 kilo kwijt. Goede vooruitzichten dus want we kunnen best wat afvallen. De piloot zet ook vrijwel direct de daling in. Volgens schema duurt de vlucht nog een uur maar wellicht heeft hij hoogtevrees of hij heeft veel harder gevlogen dan we dachten. Goed, we landen een half uur eerder dan verwacht en binnen een alf uur staan we binnen in Australie. Geen problemen en medicijnen en wat kruiden waren geen probleem. Loop mar door zei de mevrouw van de douane. Goed, we zijn om half acht in het hotel, geven de koffers af en lopen de stad in. Tegen 9 uur lopen we richting hotel en komen Erica en Arnold tegen. Die hadden ergens ontbeten. We lopen wat door de stad, het arboretum, drinken koffie en lunchen wat. Uiteindelijk krijgen we om 2 uur de kamersleutel en we gaan eerst 2 uur slapen. Daarna weer een stukje stad bekijken, wat eten en om half tien liggen we in bed, doodmoe.

1-3 Baden Powell Scout campground Samford vilage.
Vanmorgen waren we om half zeven uit bed. We hebben eerst gedoucht en vervolgens de koffers gepakt. Daarna hebben we Erica en Arnold opgehaald, ze stonden al bij de lift, en zijn gaan ontbijten we namen allemaal muesly met yoghurt en verse vruchten. Helaas was het maar een heel klein beetje yoghurt maar goed, de ene keer is het meer dan je verwacht dan de andere. We nemen een taxi naar Appollo, krijgen de camper mee, wat een rommeltje zeg, technisch zal het wel ok zijn maar geen gordijntje sluit goed, brakkige kussens om op te slapen enzovoort. Goed, we verwachtten er al niet veel van en we rijden naar de supermarkt in de buurt, we rijden 2 keer mis en als we aankomen zijn Erica en Arnold daar al. We doen heel veel inkopen, eten wat en gaan naar een scouting camping, ca 25 km verder. We worden bijzonder vriendelijk ontvangen, betalen en zoeken een plekje, nou hele grote plek. Iets van een compleet voetbalveld. Daarna verder uitpakken, we drinken wat en nemen de dag door. Daarna wat eten en vroeg naar bed, oja, we zagen een kakooburra, een hele grote ijsvogel.

2-3 Boonah, Showground. zonnig en na 4 uur onweer in de verte. Een drop regen onderweg, ca 30°

We waren even na 6 uur op vanochtend, wel redelijk geslapen, het is een hard bed maar het is goed te doen,lekker gedoucht, spulletjes ingepakt en even na 8 weer op weg. We reden een prachtige route door de bergen, af en toe erg stijl maar de camper, hij is gebouwd in een Volkswagen bus, doet het verrassend goed. Halverwege de bergweg gestopt voor koffie, er kwamen net 2 rangers, 2 vrouwen en ze vertelden dat ze een bepaald soort bes oogsten omdat ze uit de zaden weer nieuwe bomen kweken. Ze lieten ons ook nog een struik zien die ze hier bananenboom noemen omdat hij felgele peultjes als vrucht draagt. De ene vertelde dat haar ex uit Nijmegen kwam, je komt zo niet los van Nederland. We lunchten ergens in een klein dorpje, het land is hier, nog geen 100 km van de kust behoorlijk leeg, en kwamen rond 3 uur in Boonah, een iets groter dorpje, er is een showground, zeg maar een plaats waar feesten en veemarkt wordt gehouden, een aantal prima winkels en een rotonde. Dat deed me denken aan een plaatsje in Zuid Duitsland, Ruhpolding. We zijn daar een paar keer 's winters geweest. Daar huurden we skies en gingen naar een langlaufschooltje, dat is echt een aanrader in het mooie weer in de sneeuw het bos in met een lokale leeraar die je ook nog alles van de omgeving verteld, goed we huurden de skies en vroegen waar het klasje begon, nou vertelde deman, de straat uit, linksaf en bij het verkeerslicht rechtdoor, welk verkeerslicht? Nou HET verkeerslicht, er was er maar één in het dorp. Goed, er is ook een goede hardware store en we zochten een verloopje voor onze stekkers omdat het snoer bij de camper 15 amp is maar op de meeste campings hebben ze 10 amp aansluitingen. Nou stikvriendelijk personeel dus even vragen. De man neemt ons mee en zegt hier moeten ze liggen maar ze zijn uitverkocht en hij laat een doos van een kastje van 20x20 cm zien. Ik vraag wat dat kost. Nou zegt hij, $ 129,- . Ja zegt hij ze zijn hier helemaal gek van veiligheid. Als echte Nederlander zoek ik een goedkopere oplossing, een stekker, contrastekker en 20 cm snoer. Dat kan ook zegt hij als je maar nergens vertelt dat je dat spul van mij hebt. Goed we waren voor $13,-klaar, even geknutseld en we hebben een verloopje. Op de camping vandaag hadden we het niet nodig... we staan op de Showground, prima voorzieningen en een totaal ongeinteresseerde campingbaas. Stak het geld in z'n zak, geen bonnetje geen goedendag. Alle soorten mensen dus, ook hier!

3-3 Murwillumbah showground, vandaag zus Corrie overleden
Op zo'n moment ben je helemaal uit het lood, heb je nergens zin meer in en helpt 3 keer slikken niet. Tegen 4 uur vanmiddag kregen we het bericht dat zus Corrie afgelopen nacht is overleden. Ze was al lange tijd zeer ernstig ziek maar toch, de dood komt altijd onverwacht.

4-3 Maclean showground.
Vandaag was een hippie dag. We reden richting Nimbin, een oud hippie dorp. Ca 10 km voor het dorp was een macro biotische markt. We vonden met moeite een parkeerplekje en hadden de markt na een kwartiertje wel gezien. Vervolgens naar Nimbin, een hippie dorp. Nou dat is het echt, veel vrouwen met bloemen en Indiase jurken, je rook de weed op staat. Oude volkswagens, mannen met dreadlocks en veel kunstig gemaakte snuiserijen. We dronken er ook prima koffie met vers gemaakt gebak, echt prima. Tegen twaalf uur reden we naar Lismore, ook een klein dorp met een bijzonder verenigingsleven. We zagen 2 cricket clubs en een hele grote bowl club. We lunchten bij een cricket club en reden een hele mooie route verder naar Maclean. Bijna daar aangekomen, we moesten nog ca 5 km zei de Tom Tom opeens: over 200 m rechtsaf en neem dan de veerboot. Er voer. Een grote pont en hij was gratis. Toen ik wat foto's maakt e zag ik een bord dat aangaf dat alle passagiers in het voertuig moeten blijven. Over bestuurders stond niets vermeld. De plek in Maclean waar we staan is bijzonder veilig. Bij de ingang van de Showground staat dat dit de laatste veilige plek is bij een bosbrand. Tegen half zes komt er en echtpaar langs en hebben we een praatje, mensen willen allemaal weten waar je naartoe gaat en wat je wilt zien en geven direct adviezen over wat ook heel mooi is. De man vroeg of we al vleermuizen hadden gezien. Nou nee, geen kangaroos ook. Nou die kangaroos komen nog wel in parken bij Woolgoolga maar hier in de bomen hangen veel vleermuizen. En inderdaad, aan de overzijde van het grasveld zien we duizenden zwarte zakjes hangen, allemaal rustende vleermuizen. Even na 6 uur komt er wat leven in en de drie kwartier erna genieten we van een indrukwekkend schouwspel, honderdduizenden, mogelijk wel een paar miljoen vleermuizen vliegen naar hun voerageersplaatsen, een hele dikke stroom, wel 30 m breed vliegt vlak boven de bomen, ze zijn bijna zo groot als kraaien en verplaatsen zich in een vrijel eindeloze zwerm.

5-3 Coffs Harbour, Beach Park Holliday Park.
Na de vleermuizen gisteravond kon dat plekje niet meer stuk maar er was bijna nog een extraatje. Vanmorgen rond 7 uur, we hebben besloten vroeg te beginnen en op tijd te stoppen dus staan we steeds even na 6 uur op, vertelde iemand van hier dat er regelmatig dolfijnen in de rivier zwemmen. Nou helaas vanochtend niet, maar toch, leuk idee. Terwijl we staan in te pakken komt er iemand langs en we zeggen "morning" o ze de mevrouw, in het Nederlands mag ook hoor! Een jong stel met een landrover en een tent.
We gaan naar Woolgoolga voor boodschappen, het is 126 km. Na de boodschappen rijden we naar het strand en zien de Pacific van de Westkant. Zo'n 11 of 12 duizend kilometer verder ligt Chili.... We kijken wat rond en lunchen. Vervolgens rijden we een heuvel bij het strand open hebben direct aan zee een fantastisch uitzicht. Helaas begint het vanuit het Zuiden te hozen, we zien de bui zo aankomen. We hebben afgesproken naar Coffs Harbour te gaan op een wat luxere camping voor wasmachine ed. Bij Erica en Arnold is de camper kletsnat van binnen. Bij ons is er kleding in de hangkast nat. Dat is niet zo tof temeer omdat alle electriciteit er boven zit. De camping heeft wifi dus het verhuurbedrijf gebeld. Die vraagt direct of we er veilig in kunnen slapen of dat we anders een huisje op de camping kunnen krijgen. Goed, morgenochtend tussen 8 en 9 worden we gebeld voor een reparatie afspraak. Met Arnold bel ik even later naar hun verhuurbedrijf. Het water in de camper was snel opgelost maar rond hun toilet lekt het continue en dat moet ook opgelost. We besluiten hier 2 nachten te blijven. Eigenlijk hebben we beiden een krakkemikkige camper gehuurd, de onze is waarschijnlijk een jaar of 5 en heeft 213000 km op de teller. Die van Erica en Arnold 194000 km. Op zich zou dat geen probleem moeten zijn maar het gebrekkige onderhoud is er van alle kanten vanaf te zien. Nou ja, morgen weer een dag!

6-3 Coffs Harbour
Vanochtend werden we teruggebeld en werden Erica en Arnold verwezen naar ABCO caravans, op het industrieterrein van Coffs Harbour. Nou ja, teruggebeld, Arnold werd niet gebeld dus toen ik met hem via Skype weer ging bellen vertelde de man van Britz dat hij had gebeld, een sms had gestuurd en een bericht naar de Tom Tom van Arnold had gestuurd. Blijkt het dat op zijn telefoon bellen in het buitenland was afgezet, dat schiet niet op maar goed we gaan naar ABCO en worden uitstekend geholpen alleen daarmee zijn de problemen nog niet opgelost. Ze willen de afdichting van Arnold zijn toiletcassette vervangen maar die is niet leeg. Nou als ze denken dat dat de lekkage veroorzaakt... goed we spreken af morgenochtend daarvoor terug te komen. We rijden naar de haven en lopen wat rond. We zien een grote koppel kaketoes en een flinke vlucht andere papegaaien. We rijden naar de camping terug maar Tom Tom weet hier de weg niet zo erg en wij al helemaal niet. Na iets van 5 km site seeing en een afslag tegen het verkeer in lukt het uiteindelijk toch..

7-3 Uralla, Fossicking ground
Vanmorgen eerst naar ABCO, ons dakluik ging gisteravond niet meer open en bij Arnold ging de dop van de watertank niet meer open. Bij Arnold was dat gauw gefikst, een handigheidje bij het losdraaien maar voor ons dakluik hebben ze geen vervanging voor het kapotte onderdeel. Met deskundig plak en lijmwerk wordt het gefikst, nu maar hopen dat het 6 en een halve week blijft zitten..
We rijden een stukje over de Pacific highway en slaan af richting Armidal, een toeristisch route van ca 140 km, de weg van de watervallen. Wel een leuke route maar niet echt heel bijzonder. Via Armidale naar Uralla. We gaan naar een bush camping. Hij ligt wat verder van de weg dan verwacht en het laatste stukje over een bospad.. er staan een stuk of 4 caravans en een tent. Een stel uit Queensland vertelt dat ze pas met pensioen zijn en naar Melbourne zijn geweest en nu weer op de terugweg. Hij vertelt dat je "goud" kunt wassen in de rivier en laat een potje met glinsterend spul zien. Het is iets van kwartsiet of zo maar het ziet 100% als goud. Je kunt hier ook opaal vinden vertelt hij. Nou verstond ik even opel en heb hem mijn confusie uitgelegd. We lopen een rondje ook over het rivierstrandje. We zien het kwartsiet glinsteren in het zand. Ongeveer vorige week is hier ook nog een Duitse familie geweest die anders veelal in Scheveningen zit of zo. De kuil formaat 2 persoons schuttersput is er nog...Het is verder doodstil, heldere lucht en halve maan. Prima nacht dus en wat kouder dus nu voor het eerst onder het dekbed??

Woensdag 8-3 Murrurundi, Paradise Park.
We hadden een heel rustige nacht daar in het bos afgelopen nacht. Omdat Erica en Arnold nog steeds last hebben van water in de douche kijk ik eens of het nat is onder hun afvoer van de vuilwatertank. Dat zou moeten als hij open staat. Het is er droog dus ik vraag Arnold of die echt open staat. Ja zegt hij maar dat er dan geen water uitkomt heeft hij geen verklaring. Ik draai een stukje pijp na de afsluiter af en probeer het nogeens. De kraan gaat open en en komt een heleboel vuil water uit. De schuif zat vast tegen het ingeschroefde stukje pijp.
We tanken in het naburige dorp en gaan richting Tamworth. Onderweg staat een bord met lookout en een camera. We nemen de afslag en na ca 1 kilometer komen we bij een grote rots. Bovenop hebben we een fantastisch uitzicht. We drinken koffie en ik heb een praatje met iemand die daar met de caravan heeft overnacht. We gaan naar Tamworth, even zoeken naar een outdoor zaak en een bibliotheek. Beiden zijn snel gevonden. We internetten even, Trump doet gek, Wilders schreeuwt nog steeds en bij de Telegraaf heeft het personeel ruzie met de directie, business as usual, niks aan de hand dus. Ergens onderweg stoppen we nog in Quirido met een leuke oude straat, net als je soms in North Dakota of zo vind. We eindigen de dag in Murrurundi, in een parkje naast de lokale golfbaan. Het is ook het begin van een kort wandelpad, morgenochtend even kijken. Om 8 uur is het donker, en omdat het bewolkt is echt heel donker. Wel tafels, bbq's en hele nette toiletten. We blijven!

9-3 Cessnock, vanmorgen in Murrurundi ben ik de berg opgelopen naar een uitzichtpunt, het was een klimmetje van ca 25 min, door een nauwe kloof en stijl omhoog, een hoogteverschil van 150 tot 200 meter. Het was zwaarder dan ik verwacht had en ik was blij dat ik goede schoenen aan had. Het uitzicht was aardig maar niet meer dan dat. Goed, ik had in ieder geval m'n beweging weer gehad voor vandaag. Vervolgens richting Hunter Valley om een wijnhuis en een kaasboerderij te bezoeken. Bij de kaas, niks boerderij maar meer een cafe restaurant hebben we de geboden kazen geproefd, lekker een half uurtje gezeten maar geen van de soorten vonden we bijzonder genoeg om te kopen. We zijn vervolgens naar Cessnock gereden en staan op de gemeente camping. Morgen richting kust. Het weer is geweldig, zo 22 à 23 ° dus uitstekend om te reizen.

10-3 Canton Beach Holliday Park
Vandaag doen we het extra rustig aan Erica heeft gisteren bij de kaasproeverij haar rug bezeerd. Ze viel met stoel en al, die stoel had een kromme poot, soms gebeurt je zoiets. Goed wat rustig aan, we rijden via binnenwegen naar de kust, eerst langs het lake MacQuarie. We drinken daar koffie, lopen wat, het weer is koel. We rijden naar een strandparking en lopen over het strand. Er is niemand in het water, de rode vlag hangt uit en er staat op het bord dat daar gevaarlijke stromingen zijn. Opvallend: geen schelpen op het strand, wel veel kwallen. Na de lunch rijden we naar Beach Holliday Park, we rijden via een nat park en hebben geen idee waarom Tom Tom de route door het park neemt. We komen op en echt mooie camping aan het MacQuarie meer, morgen verder!

• 10 Maart 2017 - 14:28

Gerda :

Nou zeg,, dat was het verhaaltje wel.. allereerst gecondoleerd met jouw zus,, cq,schoonzus. Hoe gaat zwager lief? Verder,, hebben jullie al eerder iets gelezen over dat zeeeeer slecht onderhouden wagenpark?? Tis toch bij de beesten af,, als het nou 100 dollar kost????? Verder,,, erica haar rug niet heftig geblesseerd? ? Want dat blijft vaak een zwakke plek, na dat gebroken rug festijn. ..Alles wat douchen etc betreft, , kan dat op die campings? EN moet jij nu elke keer dat pijpje losdraaien , of herstelt het zich vanzelf.. Kan je op deze bloch geen foto, s meesturen? ?? Kben juist zo benieuwd naar al die ,,, ons,,, onbekende vogels etc. Nou, wij zitten nu in heerlijk heet ,,,zo ong 30g of meer,,, algarve. Regen genoeg gehad. Jongelieden,,,, we wachten wel op Jullie volgende verhalen. . Dikke kus voor jullie 4.

• 10 Maart 2017 - 20:03

Bert Van Tiggele:

Lang geleden wat van jullie vernomen te hebben!
    Zwem even over naar Nieuw Zeeland want zoals jullie weten zitten we daar.
    Succes met jullie reis.

Bert van Tiggele