Zuid Ontario, zo Nederlands... - Reisverslag uit Prescott, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu Zuid Ontario, zo Nederlands... - Reisverslag uit Prescott, Verenigde Staten van Jannie en Arie Kreij - WaarBenJij.nu

Zuid Ontario, zo Nederlands...

Blijf op de hoogte en volg Jannie en Arie

31 Mei 2015 | Verenigde Staten, Prescott

Dinsdag 26 mei. Zon en ca 28°
We reden vanmorgen verder langs de kust van het Huron meer richting Delaware naar de Familie Swinkels. We zijn er tegen half vier. Zij hebben de slang van de stuurbekrachtiging ontvangen. Hij is in prima staat aangekomen. We zijn erg blij dat we hem hebben maar gaan hem pas monteren als het echt nodig is.
Harry is in 1972 geemigreerd en hier getrouwd. We worden allerhartelijkst ontvangen en gaan met Harry eten in een visrestaurant aan het Erie meer. Ze hebben lokale vis, witvis, heel lekker klaargemaakt. Na het eten laat hij ons wat van de omgeving zien. We krijgen een heel bijzonder gebouw te zien aan de oever van het Erie meer. Een vriend van Harry bouwt in een oude graansilo een huis. Iets van 20 meter hoog zijn er in de betonnen silo zijn ramen uitgezaagd en 2 vloeren gelegd. Er moet een huis in komen. Je hebt daar een fantastisch uitzicht over het meer. We rijden terug naar zijn huis, drinken en kletsen nog een tijd. Een erg leuke dag vandaag!
Woensdag 27 mei. 26°
We hebben prima gestaan bij de familie Swinkels. Na het ontbijt praten we nog een poos met Harry. Tegen 10 uur vertrekken we, wat een leuke ontmoeting!
We willen ten noorden van Toronto langs en rijden via London, Strathfort, Waterloo naar Orangeville. Het laatste stukje in een heftige regenbui die nog even erger wordt als we in Waterloo zijn. Het is na vijf uur in de middag, we staan vannacht bij de Walmart. Morgen rijden we richting Petersborough.
Donderdag 28 mei Petersborough. Zon, 27°, zijn jullie verdwaald, Hallo WA en Maxima, scheepslift.
We stonden tegen 8 uur op. Het was bijzonder rusig afgelopen nacht tot ca 6 uur of zo, daarna kwam er af en toe een auto langs.
Bij het ontbijt kijken we naar de mail en NU.NL. We zien dat de koning en koningin in de buurt zijn. Ze zaten in Ottawa maar gaan vandaag naar Waterloo. Nou daar waren wij gisteren even. Het weer is uitstekend, tegen 11 drinken we koffie op een plek waar 2 mannen zitten te vissen, nou ja, eentje, de ander zijn vistuig zit in de klit. Ze zijn samen 20 minuten bezig en uiteindelijk wordt er 20 meter draad weggegooid. Ze gaven een mooie show! We rijden even verder naar Port Perry. Een aardig stadje, we lopen een uur rond, kijken in een antiek zaak en gaan weer terug. Onder de ruitenwisser zit een geel papier. Je hebt een bon zegt Jannie, nou jij ook dan. Goed, niets daarvan. Op het papier staat:"zijn jullie verdwaald, fijne vakantie verder". We kijken nog wat rond maar vinden die Nederlanders niet. We gaan verder naar Petersborough. Een stadje aan het Trent-Severn kanaalsysteem tussen het Ontario- en het Huron-meer. In het kanaalsysteem liggen 43 sluizen. Vanuit het Ontariomeer eerst 180 meter omhoog en dan weer 100 meter naar beneden naar het Huronmeer. Alles voor het vervoer per schip. In Petersborough ligt een bijzondere sluis. Het is een scheepslift. Er zijn 2 grote bakken, ca 40 meter lang en 6 meter breed en 3 meter diep. De bakken hebben deuren en daardoor kunnen de schepen. Er is er altijd eentje boven en eentje beneden. De bakken staan elk op een gigantische cylinder in een gesloten waterreservoirs die via een leiding met elkaar in verbinding staan. Door een afsluiter in die leiding te openen loopt het water van de ene reservoir naar het andere. De ene bak daalt en de andere stijgt. Ze zorgen ervoor dat in de bovenste bak, vanuit het hooggelegen kanaal dus, altijd wat meer water stroomt en die dus zwaarder is dan de onderste. De schepen worden zo 19,80 meter gelift. Knap bedacht en geweldig uitgevoerd en in gebruik genomen in 1904.
Er is een leuk park bij en een parkeerplaats. Veel locals komen een stukje wandelen, iemand zit te lezen. We blijven hier slapen.....
Vrijdag 29 mei. Wellington, Ontario meer. Trent Severn kanaal, zon, ca 27°
We vertrekken rond half tien. Eerst naar de supermarkt en rijden dan via weg 7 ca 50 km naar het Oosten. We komen in Trent River. Ook een plaatsje aan het kanaal met in het stadje een paar sluizen. Ook hier is alles aan de waterweg mooi gerestaureerd. We gaan verder naar Brighton en lunchen aan het Ontario meer. We rijden verder via Carrying, Consencon, Rosehall naar Wellington. In Wellington kijken we bij de kerk, die heeft een parkeerplaats aan het meer maar vandaag zijn er activiteiten en mag je niet parkeren. Een klein stukje verder zien we een bord met jachthaven, nou even kijken. We zien een stuk strand, een havenhoofd maar moeten een stukje terug op de weg waar we vandaan kwamen. Na ca 500 m is een afslag naar het strand. Even verder is een dag recreatiepark met een kleine haven voor passanten. Het ligt recht tegenover de jachthaven. Wat een leuke plek! We lopen rond, er zijn voorzieningen voor de passanten. We krijgen een praatje met een Canadees stel. Ze hebben ook een camper en overwinteren altijd in South Carolina. Ze wonen hier een aantal jaren op een complex voor senioren. Echt prima zegt hij. Aan de ene kant zit een dokter an aande andere kant de tandarts en binnen 30 km zijn 3 hele goede ziekenhuizen. De man vertelt dat achter de kerk morgenochtend een farmersmarkt is, nou mooi, daar gaan we even kijken. We kletsen bijna anderhalf uur, het is tijd voor een biertje, heerlijk op het strand. Na een half uur worden we weer aangesproken door een mevrouw op een motor. Ze is nogal druk en wil graag weten hoe die camper zo uit Nederland hier komt. Ze herkende de nummerplaat direct. Haar moeder was in 1954 als 12 jarige hierheen gekomen. Nu is er nog regelmatig contact met de familie in Nederland en er wordt om en om, dan hier en dan in Nederland familiereunie gehouden. Ze maakt wat foto's dus die zullen nu wel ergens op Facebook staan. Een uur later komt ze terug en geeft ons haar adres. Aman's abatoir, Wharf street. Off Main street, take a right at the lights and then turn left immidiatly. Als we ons hier niet veilig voelen of als we worden weggestuurd kunnen we zo bij hen voor de deur overnachten, wat prachtig! Als het nodig is zullen we er zeker gebruik van maken maar een mooiere plek als deze is moeilijk te vinden dus we blijven hier vannacht!
30-5 Brockville
Zon, ca 28° en een bui tegen de avond. Draken boten, als we opstaan vanochtend is het redelijk druk rondom ons. Even na 6 uur kwam de eerste auto met boot al langs en rond 7 uur kwam er een club om met een drakenboot te varen. Dat is een kano waar je met 10 mensen plus stuurman/vrouw zit en paddelt in Wellington is een club die gesponsort wordt door de Lions club. 2 mannen zaten bij de auto met aanhanger met materiaal voor de drakenboot. Een van de mannen zei een beetje roestig goedemorgen. Hij was met 9 jaar met z'n ouders naar Canada geemigreerd. Thuis werd uitsluitend Engels gesproken en op school ook. Hij was nog wel een paar keer op familiebezoek geweest maar ee laatste jaren niet meer. Hij had veel hartproblemen en wilde zulke reizen niet meer maken.
We gaan naar de farmersmarkt en kopen ambachtelijk brood. Het smaakt uitstekend, zo hebben we het nog niet gehad. We komen ook nog de mevrouw van gisteren tegen, met haar vriendin, ook een dochter van Nederlandse emigranten. We rijden verder, Prins Edward eiland is nog ver. In Picton, ook een heel leuk plaatsje, nemen we de pont. Ze zijn streng hier, de gasflessen moeten dicht! En rijden verder via Kingston. We zijn intussen weg bij het Ontario meer en rijden langs de St Laurens rivier. Er komen buien en het stormt er af en toe bij. Vandaag staan we een stukje landinwaards. Rond 6 uur krijgen we een heftige bui, heel veel regen en een paar onweersklappen. En er zal nog wel meer komen, de lucht is bijna zwart....

• 01 Juni 2015 - 07:46

Daniel:

Hallo Jannie en Arie,

Leuk te lezen, dat jullie je prima in Canada vermaken.
    Las dat jullie het plaatsje London passeerden, daar moet nog een nicht van me wonen, haar ouders emmigreerden in de "early fifthies" ...
    Wij zijn dit weekend teruggekomen, de huurcamper is ingeleverd in San Francisco.
    Nu ff bijkomen van de jetlag....

Gr. Daniël

• 02 Juni 2015 - 14:35

Gerda:

Wat een leuke ontmoetingen . Dan merk je pas echt hoeveel hollanders er ooit zijn ge gaan? Ge vlucht, ,,,,, het weer is niet echt fantastisch bij jullie, , is het daar wel zomer ? Nou het is hier ook zwaar waardeloos. Kou, regen, vooral veel wind. Tis net herfst. Dus jullie missen hier niets. . Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van jullie geweldige reis. Wij , nu in berkhout dus EMAIL. Jongens , nog een heel fijne, gezonde reis met heel veel van zulke verhalen. Dikke pakkerd voor jullie ,,van ons